• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5710 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۷ اسفند

جنگ روسيه و اوكراين وارد سومين سال شد

نسخه غرب براي توقف ماشين جنگي پوتين!

درحالي كه جنگ روسيه در اوكراين وارد سومين سال خود شد، بن‌بست ظاهري در ميدان نبرد، تغييرات تعيين‌كننده را تحت تاثير قرار مي‌دهد. جبهه اصلي جنگ اكنون سياست است و ولاديمير پوتين شرط بسته كه اختلافات و ترديدها در غرب، پيروزي را از آن او كند. دولت‌هاي اروپايي كه نگران عواقب امنيت قاره‌شان در صورت خروج واشنگتن و سقوط اوكراين هستند، كمك‌هاي خود را در ماه‌هاي اخير افزايش داده‌اند. در مجموع، آنها اكنون بيش از واشنگتن تسليحات به كي‌يف عرضه كرده يا در اين باب تعهد داده‌اند. اين يك تغيير قابل‌توجه نسبت به روزهاي اوليه جنگ است، اما براي تغيير فرآيند جنگ كافي نيست. رهبران اروپايي آشكارا نياز به رها شدن اروپا از حمايت ايالات‌متحده را تصديق مي‌كنند، اما مواضع امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان هنوز با عمل مطابقت ندارد. گام‌هاي اروپا براي افزايش هزينه‌هاي دفاعي، افزايش توليد تسليحات و كمك به پيروزي اوكراين در جنگ، اندك است. بحث‌ها در غرب در مورد روسيه نشان‌دهنده عدم وضوح و عزم استراتژيك است. از منظر روسيه، چنين تزلزلي دعوتي براي ادامه جنگ تا پيروزي است. همان‌طور كه بارها شنيده‌ايم، ولاديمير پوتين معتقد است كه زمان به نفع اوست. همين مقوله نشان مي‌دهد كه هم ايالات‌متحده و هم اروپا در معرض خطر جدي قرار دارند. شكست اوكراين احتمالا بيش از خروج ايالات‌متحده از افغانستان به اعتبار واشنگتن در سراسر جهان آسيب مي‌رساند. اين به معناي ازدست دادن نبردي است كه واشنگتن جرات پيروزي در آن را نداشت.
به نوشته فارين پاليسي، سال 2024 سالي مهم براي اثبات اشتباه پوتين و هموار كردن راه براي پيروزي اوكراين است. براساس محاسبات وزارت دفاع استوني، كشورهاي غربي بايد فقط 0.25درصد از توليد ناخالص داخلي خود را در كمك نظامي به اوكراين سرمايه‌گذاري كنند تا اين كشور بتواند در سال 2024 به دفاع از خود ادامه دهد و براي يك ضدحمله جديد در سال 2025 آماده شود. اين گزاره براي تغيير محاسبات روسيه نه تنها در مورد اوكراين، بلكه به ‌طور كلي براي معماري امنيتي اروپا بسيار مهم است. يك تعهد بلندمدت غربي، كرملين را مجبور مي‌كند كه به اين نتيجه برسد كه نمي‌تواند با جنگ به اهداف خود در اوكراين دست يابد. همچنين اين پيام را ارسال مي‌كند كه اروپا به دفاع از خود متعهد است و روسيه هيچ شانسي براي به دست آوردن چيزي با حمله به همسايگان خود ندارد.
اگر غرب حمايت خود را افزايش دهد و هزينه جنگ را براي روسيه غيرقابل تحمل كند، اوكراين مي‌تواند در جنگ پيروز شود، در غير اين صورت مسكو مي‌تواند دست بالا را داشته باشد. با اين حال پس از دو سال جنگ، روايت خطرناكي در بحث‌هاي غربي ظاهر شده است: درگيري در بن‌بست قرار دارد و اوكراين به محدوديت‌هايي كه مي‌تواند در ميدان جنگ به دست آورد نزديك. 
رهبران غربي در تامين آنچه كه براي پيروزي اوكراين لازم بود، مردد بوده‌اند. تاخير طولاني در تهيه تانك‌ها و خودروهاي زرهي به روسيه اين امكان را داد كه به تقويت ساختار دفاعي خود بپردازد كه بازپس‌گيري قلمرو اوكراين را بسيار دشوارتر كرد، به همين ترتيب، ناكامي در آماده‌سازي صنايع دفاعي غرب براي يك جنگ طولاني به اين معناست كه روسيه 
-با كمك كره‌شمالي كه به ‌شدت تحريم شده- اكنون از قدرت تركيبي جهان دموكراتيك پيشي گرفته است. 
رهبران ناتو بايد بدانند كه اگر اوكراين دوباره در اتاق انتظار رها شود، اين امر تنها باعث تشديد درگيري و بي‌ثباتي بيشتر خواهد شد. همان‌طور كه سوئد و فنلاند به رسميت شناخته‌اند -‌و همان‌طور كه حمله روسيه به اوكراين از سال 2014 مشخص كرده است- مناطق خاكستري مناطق خطرناك هستند. عضويت يك شبه اتفاق نمي‌افتد، اما پيامي صريح به پوتين مي‌دهد كه او نمي‌تواند اين روند را متوقف كند. 
به اين ترتيب، دعوت به عضويت اوكراين مي‌تواند به هموار كردن مسير صلح كمك كند. سه موضوع مسير رو به جلو را مشخص مي‌كند؛ اول، مسكو در جنگ اطلاعاتي تحريم‌ها پيروز مي‌شود، زيرا روايت غالب اين است كه اين اقدامات بي‌اثر هستند. استدلال خلاف اين گزاره دشوار است: كرملين و حاميانش براي ترساندن هر آنكه بگويد تحريم‌ها موفقيت‌آميز بوده، در موضعي قوي قرار دارند. دوم، تاثير تحريم‌ها بر كسب ‌و كارهاي روسيه به ‌ويژه در بخش‌هايي كه از تجهيزات و دانش غربي محروم شده‌اند، مانند هوافضا و انرژي، به ‌طور فزاينده‌اي قابل مشاهده است. درنهايت بحث غرب در مورد آينده ذخاير بانك مركزي روسيه داغ باقي خواهد ماند. 
از يك‌سو، ايالات‌متحده و بريتانيا به كشورهاي غربي فشار مي‌آورند تا دارايي‌هاي ارزي روسيه را مصادره كرده و به اوكراين منتقل كنند. از سوي ديگر، چندين كشور اتحاديه اروپا -ازجمله بلژيك، فرانسه و آلمان- با اين طرح مخالف هستند و استدلال مي‌كنند كه اين طرح اعتماد به زيرساخت‌هاي مالي و ارزهاي غربي را تضعيف مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون