• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5716 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۴ اسفند

اخبار

محكوميت مهدي خزعلي

برخي كانال‌هاي خبري روز گذشته خبر دادند كه «مهدي خزعلي در پرونده‌اي با شكايت خواهرش به حبس محكوم شده و برگزاري جلسات صلح و سازش هم مفيد به فايده نبوده و حكم بايد اجرا شود مگر اينكه خواهر آقاي خزعلي رضايت بدهند.»او آبان ماه سال جاري بعد از جلسه دادگاه در تویيتي نوشت: «با بررسي‌هاي صورت گرفته و توضيحات مطرح شده در جلسه دادرسي مورخ 08/۰۸/۱۴۰۲، مسائل مطروحه در مصاحبه‌هاي اينجانب در مورد شخص خانم كبري (مريم) خزعلي برايم مسجل شد كه ايشان هيچ رانت و سوءاستفاده مالي و... نداشته‌اند. مراتب جهت تنوير افكار منتشر مي‌شود. البته از نظر علمي نياز به توضيح نيست كه مشاراليها از نخبگان علمي و دين‌مدار و انقلابي است.» مهدي خزعلي 19 شهريور سال گذشته گفته بود: «نه تنها پسر كبري خانم حتي خواهرزاده ديگرم يعني دختر او نيز سال‌هاست كه در امريكا زندگي مي‌كند. پسر انيسه خانم هم كه در كانادا صاحب شركتي است كه در زمينه وي‌پي‌ان فعاليت مي‌كند. اين عزيزان با رانت رفته‌اند و اين موفقيت‌ها را به دست آورده‌اند. اين درست نيست كه والدين كسي در ايران موافق فيلترينگ باشد، اما او در خارج در زمينه وي‌پي‌ان كار كند.»


صيانت و حجاب در اولويت برنامه‌هاي منتخب قم

قاسم روانبخش، منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم در ساعات اوليه بعد از اعلام كسب راي لازم براي انتخاب در گفت‌وگو با صدا و سيماي قم گفته است: «قوانيني كه نيمه‌تمام مانده، مثل قانون عفاف و حجاب و قوانين صيانت از كاربران كه در مجلس معطل مانده بايد پيگيري شود. اين موضوع بايد به‌ نحوي باشد كه اينترنت بيشتر توسعه پيدا كند و تقويت شود و فضاي مجازي براي بچه‌هاي‌مان سالم‌سازي شود تا خانواده‌ها با خيال راحت بتوانند در اين فضا فعاليت كنند.»

او پيگيري اينترنت ملي را هم مهم دانست و گفت: «اين طرح‌ها و قوانين نيمه‌كاره را بايد هرچه زودتر به اتمام برسانيم و مردم آثار و بركات آن را در زندگي خود ببينند.»

جلال رشيدي كوچي، نماينده ردصلاحيت شده در توييتر نوشت: ‏«آقاي روانبخش هنوز نيامده اولويت‌هاي مجلس بعد را تصويب طرح‌هايي چون «‫صيانت‬» مي‌داند! براي مردم خط و نشان مي‌كشد، انگار بازي با اعصاب و روان ملت برايش لذت‌بخش است! اميدوارم باشند نمايندگاني كه جاي مجتبي ‌توانگر‌ها و رشيدي‌كوچي‌ها را پركنند و در برابر چنين تفكرات خطرناكي بايستند.»


تحليل عجيب محسن رضايي از انتخابات مجلس!

محسن رضايي، دبير شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: «مردم در ‎انتخابات ۱۱ اسفند، يك درس بزرگ به دشمن و يك درس به خودي‌ها دادند. دشمن را نااميد كردند و به سياسيون گفتند كه برايشان وحدت، برادري و ارزش‌هاي ‎انقلاب مهم‌تر از هر چيز ديگري است!» محسن رضايي تاكنون ۴ بار وارد انتخابات شده است. سال ۸۴ كه دو روز مانده به راي‌گيري انصراف داد. ۸۸ و ۹۲ كه تا پايان ماند و راي نياورد. او در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ هم ثبت‌نام كرده كه تا پيش از اين ركورد او و قاليباف يكسان بوده، اما با نام‌نويسي براي انتخابات ۱۴۰۰ گوي رقابت را از قاليباف ربود و ركورددار حضور در كارزار انتخابات رياست‌جمهوري شد. او يك ‌بار نيز در انتخابات مجلس ششم شكست خورد. او در سال ۱۳۷۸ خود را كانديداي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در تهران كرد و در فهرست «ائتلاف خط امام و رهبري» (معروف به جناح راست) و جامعه روحانيت مبارز قرار داشت، اما موفق به كسب آراي لازم نشد.


واكنش پناهيان به راي ندادن خاتمي: توبه كند!

رضا پناهيان، فرزند عليرضا پناهيان درباره راي ندادن سيدمحمد خاتمي، رييس دولت اصلاحات نوشت: «حالا شايد خيلي از مردم ندانند، ولي اين آقا خيلي خوب مي‌داند كه حرام علني مرتكب شده؛ امروز حتي نمي‌شود پشت سرش نماز خواند، مگر اينكه توبه كند.»

محمدعلي ابطحي، چهره سياسي اصلاح‌طلب در توييتي نوشت: خاتمي در انتخابات ديروز قهر نكرد. فكر كرد شايد تنها راه شنيدن حرف‌هاي دلسوزانه‌اش راي ندادن باشد. هر كسي به شكلي دنبال اين هدف بود. او اين تویيت را با هشتگ خاتمي و راي منتشر كرد.

خاتمي 26 بهمن سال جاري مطرح كرد كه «اصلاح‌طلب واقعي با انتخابات، با حاكميت و به خصوص با مردم قهر نخواهد كرد. اگر هم قهري هست نه از سوي اصلاح‌طلبان كه از سوي قدرت حاكم است.»


نمايندگان ضدبرجامي عليه مصلحت عمومي

مرتضي عزتي، تحليلگر اقتصادي و سياسي در گفت‌وگو با رويداد ۲۴ درباره نتايج انتخابات مجلس دوازدهم با بيان اينكه «بايد اميدوار باشيم، نظام بين‌الملل نسبت به مجلس دوازدهم ايران رويكردي عاقلانه داشته باشد»، گفته است: «با توجه به اقدام‌هاي جريان تندرويي كه به اصطلاح خودش را اصولگرا مي‌داند، تا الان شديدا مخرب اقتصاد بوده و هرگاه كه در مقام تصميم‌گيري قرار گرفته‌اند، اقتصاد و توليد را به ورطه ورشكستگي كشيده‌اند. قطعا فعالان اقتصادي به روي كار آمدن اين گروه واكنش منفي نشان خواهند داد و در نتيجه فعاليت‌هاي اقتصادي مولد كاهش پيدا كرده و فعاليت‌هاي غيرمولد مثل سفته‌بازي، دلالي، رانت، بازار‌سازي غيرواقعي و... بيشتر خواهد شد. در اين‌صورت بازار‌هاي مالي مثل بازار طلا و ارز متلاطم مي‌شود كه چنين حالتي در راه برنامه‌هاي اقتصادي مانع‌ساز خواهد بود. در سال‌هاي گذشته به كرات مشاهده شده است كه اتفاق‌ها و تصميم‌گيري‌هاي منفي سياسي در ايران اثر بدي روي بازار طلا و ارز دارد. البته همه نمايندگان، نمايندگانِ تهران نيستند و با توجه به اينكه خوشبختانه در بعضي از شهر‌ها نمايندگان معقول تعدادشان قابل توجه است و اگر بتوانند تاثيرگذاري مثبتي در مجلس دوازدهم داشته باشند، شايد وضعيت خيلي بحراني نشود. آنچه در ذهن فعالان اقتصادي بيشتر تاثير مي‌گذارد، نتيجه انتخاباتِ شهر‌هاي بزرگ مثل تهران است. به‌رغم اينكه مشاركت در تهران خيلي پايين بود كه امري قابل انتظار بود. نمايندگاني كه علي‌الظاهر در مجلس آتي خواهند بود، ضدبرجامي شناخته مي‌شوند كه اين مي‌تواند مصلحت عمومي را به‌ طور جدي تهديد كند و همچنين واكنش جامعه جهاني را موجب شود. اما بايد اميدوار باشيم، نظام بين‌الملل نسبت به مجلس دوازدهم ايران رويكردي عاقلانه داشته باشد.»


تحليل متفاوت رسانه نزديك به دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي از ميزان مشاركت

كانال تلگرامي نورنيوز، رسانه شوراي عالي امنيت ملي در يادداشتي به تحليل انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري پرداخته و نوشته است: انتخاباتي كه روز جمعه برگزار شد و با ثبت نرخ مشاركت ۴۱ درصدي، نصاب بي‌سابقه‌اي در ميزان حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي به جاي گذاشت. بايد با دقت در اين مسائل غامض و خطير تامل كرد كه چرا اين دوره از انتخابات در جدول مشاركت تمام ادوار انتخابات مجلس در رده آخر نشست. بي‌هيچ پرده‌پوشي و انكاري بايد پذيرفت كه فضاي ذهني مردم در مقياس كلان و بنيادين تغييراتي كرده است. ابعاد زندگي مردم طول و عمق و عرض متفاوتي يافته و به تعبير جامعه‌شناسان «زيست جهان» متحولي براي مردم ظاهر شده است. اينكه اين سبك زندگي نوين از كجا آمد و چگونه به درون خانه و ذهن ايرانيان خزيد، موضوعي فرعي است. نفس دگرگوني در زيست جهان ايراني غيرقابل انكار است. شهرونداني كه در چنين حال و هواي جديدي تنفس مي‌كنند، اولويت‌ها و ضرورت‌هاي زندگي‌شان عوض شده؛ فهرست نيازها و مطالبات آنها تغيير كرده است.


موضع‌گيري عجيب مقام ارشد طالبان درباره موضوع آب

شيرمحمد عباس استانكزي، معاون سياسي وزارت خارجه طالبان با تاكيد بر تعهد كابل نسبت به حقابه ايران گفت: در حال حاضر فقط به اندازه رفع نياز شهروندان افغانستان آب وجود دارد و به مقداري نيست كه به سمت ايران رها شود. وي در گفت‌وگو با «طلوع نيوز» تاكيد كرد: در صورت افزايش آب هيرمند و رفع چالش‌هاي شهروندان افغانستان در اين زمينه، حقابه ايران پرداخت خواهد شد.او همچنان در واكنش به انتقاد‌هاي برخي مقام‌هاي ايراني درباره پرداخت آب مي‌گويد كه حكومت سرپرست هيچ‌‎گاه نمي‌خواهد روابط خود با ايران را به خاطر آب تخريب كند.

به‌رغم تاكيد چندين باره مقامات ارشد طالبان به تامين حقابه تاكنون مقامات ايران اعلام كردند كه تامين حقابه از سمت افغانستان با مشكلاتي مواجه بوده است.


پاسخ صريح آذري جهرمي به عبدالله گنجي درباره آرای باطله

عبدالله گنجي، روزنامه‌نگار و مدير مسوول سابق روزنامه جوان در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: «اينكه راي اول تهران نسبت به كل راي نزديك 900/1 ميليون كم است معني‌اش بالا بودن راي باطله نيست كه برخي فكر مي‌كنند كشف صورت داده‌اند. ‏بين٣۶٠٠ رقيب از ده، پانزده تا چند هزار راي توزيع شده است.» اين توييت با واكنش محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات دولت روحاني روبه‌رو شد. او در پاسخ به گنجي نوشت: «معناي راي ۸۰۰ هزار نفري اولين نفر خبرگان (كه در هر دو ليست حضور داشته‌اند) از مجموع 8/1 ميليون راي مأخوذه چيست؟ آنجا که تعدد كانديدا مطرح نيست. شايد اعلام شفاف ستاد انتخابات بهترين راهكار باشد تا جلوي گمانه‌زني‌ها را بگيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون