• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5722 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۱ اسفند

مسير غلط واگذاري سرخ‌ها ادامه دارد

چرا پرسپوليس را به پتروشيمي‌ها يا معدني‌ها نمي‌دهند؟

امروز بيست و يك اسفند است و هنوز باشگاه پرسپوليس و استقلال از لحاظ مالكيتي تعيين تكليف نشدند. اين درحالي است كه يازده فروردين آخرين مهلت ارسال مدارك به اي‌اف‌سي براي جلوگيري از حذف اين دو باشگاه از آسياست. 
نيازي به گفتن نيست، اما با احتساب روزهاي باقيمانده امسال و تعطيلات سال بعد عملا كمتر از چند روز فرصت براي وزارت ورزش و دولت باقي نمانده است. در اين هفته دو روز كاري و در هفته بعد هم دو روز كاري كه البته فقط اسمش كاري است. از آن طرف هم به فرض اينكه همه دستگاه‌ها از روز ششم محكم سر كار باشند چهار روز كاري وجود دارد. با اين حساب ديگر خيلي بعيد به نظر مي‌رسد اتفاق خاصي در اين چند روز بيفتد. 
در اين شرايط مقامات وزارت ورزش هنوز هر روز مصاحبه مي‌كنند كه دولت و وزارت ورزش به فكر واگذاري دو باشگاه هستند. وزير كار هم روز گذشته اظهاراتي در اين زمينه مطرح كرد كه در محافل رسانه‌اي كمتر كسي از آن سر در آورد. سيدصولت مرتضوي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي در حاشيه مراسم شانزدهمين دوره مسابقات كشوري قرآن كريم در جمع خبرنگاران گفت: «بناي ما بر اين نيست كه پرسپوليس به يكي از صندوق‌ها واگذار شود، ان‌شاءالله يك مجموعه شركتي ايجاد مي‌شود تا صندوق‌هايي كه كمترين مشكل را دارند و همچنين شركت‌هاي ما بتوانند در آن عضويت داشته باشند.»  وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: «دولت بنا دارد هر دو تيم پرسپوليس و استقلال را حمايت و ارتقا دهد.»  او افزود: «ما بنا داريم ورزش ملي و قهرماني را تقويت و كمك كنيم و بنا نيست از حقوق كسي كاسته و به تيم‌هاي ورزشي داده شود، بلكه برنامه داريم كه اين تيم‌ها آورده مالي داشته باشند.» 
مرتضوي تصريح كرد: «تيم‌هاي ورزشي حتما با مديريت مطلوب آورده مالي خواهند داشت.»
به تك‌تك جملات وزير كار مي‌شود ايراد منطقي گرفت و ثابت كرد ايشان گويا اصلا در جريان ماجرا قرار ندارد، اما در حال حاضر اصلي‌ترين مساله اين است كه چه زماني وعده‌ها تحقق پيدا مي‌كند؟ ساختن يك مجموعه از صندوق‌ها كه بيايد پرسپوليس را در اختيار بگيرد چقدر زمان مي‌برد؟ و آيا اين كار شدني است؟
در گزارش‌هاي قبلي بارها نوشتيم ايده واگذاري پرسپوليس به تامين اجتماعي و شركت‌ها و صندوق‌هاي تابعه آن عملي اشتباه و حتي بدتر از حذف پرسپوليس از آسياست. اين دقيقا مصداق قوز بالا قوز است. سپردن يك مجموعه زيانده به چند مجموعه زيانده ديگر چه كمكي به چه كسي مي‌كند؟ وضعيت معيشتي بازنشستگان جوري است كه اصلا آوردن نام خريد باشگاه در اطراف صندوق‌هاي بازنشستگي وحشتناك است. اين را خود بازنشستگان و كارشناسان هم بارها اعلام كردند. آن‌طور كه از گوشه و كنار هم شنيده شده در بدنه دولت و حاكميت مخالفان زيادي در مورد گره زدن پرسپوليس به مسائل بازنشستگان وجود دارد.  اصلا معلوم نيست چرا دولت اصرار دارد پاي وزارت كار و تامين اجتماعي و صندوق‌هاي بازنشستگي را به فوتبال باز كند؟ كشور اين همه شركت خصولتي بسيار سودده با گردش‌هاي مالي ميليارد دلاري دارد. پتروشيمي‌ها، معادن و اپراتورها. چرا دولت پرسپوليس را به يكي از اين شركت‌ها واگذار نمي‌كند؟ چون بدهي به آنها ندارد؟ 
در روزهاي گذشته كه بحث واگذاري استقلال به يك شركت پتروشيمي مطرح شده هيچ كس انتقادي در اين زمينه مطرح نكرده است، چراكه همه مي‌دانند اين هم براي شركت خوب است و هم براي باشگاه. اما در مورد پرسپوليس اين همه نقد و اشكال به وجود آمده است ولي دولت باز هم قصد تغيير دست فرمان را ندارد. 
براي بار چندم واگذاري پرسپوليس و استقلال بايد توسط شخص رييس‌جمهور انجام شود. بايد آنهايي كه مخالف واگذاري اين دو باشگاه هستند، آنهايي كه مي‌خواهند در اين بين به نوايي برسند يا هر كس كه در اين مسير قصد همراهي ندارد، كنار گذاشته شود. دو باشگاه ولو به صورت موقت به يكي از خصولتي‌هاي پولدار و سودده واگذار شوند تا قال قضيه كنده شود. با اين وضعيت و با اين سرعت اتفاقي كه به نفع فوتبال است، رخ نخواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون