• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5723 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ اسفند

قانون‌شكن‌ترين بازيكنان تاريخ

برخي بازيكنان فوتبال در زمين يا خارج از زمين نتوانستند يا نخواستند رفتاري عادي داشته باشند. آنها قانون‌شكني كردند. در زير ليستي از مهم‌ترين قانون‌شكن‌هاي تاريخ فوتبال را مرور مي‌كنيم.

پل گاسكوئين

پل گاسكوئين يكي از هيجان انگيزترين بازيكناني است كه تا به حال ديده شده است. اما اين هافبك هرگز از بحث و جدل دور نبود. او با داستان‌هاي متعددي از بي‌انضباطي در طول دوران حرفه‌اي خود مواجه شد. گاسكوئين كه حتي در دوران بازي خود با اعتياد به الكل مبارزه مي‌كرد، توسط گلن هادل از جام جهاني 1998 كنار گذاشته شد، زيرا او روي فرم نبود و همين طور ادعا شد در اتاق مدير هتل را شكسته است. او همچنين به خاطر حضور در يك جشن بدنام در دوران حضورش در رنجرز دچار مشكل شد كه تهديد به مرگ و جريمه بزرگي را به همراه داشت. Gazza ادعا كرد كه از مفاهيم فرقه‌اي و نمادهاي شيطاني آن جشن بي‌اطلاع بوده است.

سرخيو راموس

سرخيو راموس فكر مي‌كرد با كارت زرد عمدي در بازي رفت مقابل آژاكس در ليگ قهرمانان در فوريه 2019، باهوش عمل كرده است. اعتراف اين مساله براي رسانه‌ها اما پس از بازي در آمستردام اصلا هوشمندانه نبود. يوفا تحقيق كرد و به اين مدافع يك جلسه محروميت اضافه داد. رئال بدون كاپيتان خود در بازي برگشت در مادريد با نتيجه 4-1 شكست خورد.

گارينچا

گارينچا به قوانين اهميت نمي‌داد. او به تمرين هم اهميت نمي‌داد. بين بازي‌هاي آخر هفته، وينگر درخشان برزيلي با دوستانش به مي ‌خواري مي‌پرداخت و مديران بوتافوگو اغلب مجبور بودند مراقب او باشند. گارينچا كه الكلي و زن‌باره بود، فوتبال بازي مي‌كرد تا از خودش لذت ببرد. او دو جام جهاني (در سال‌هاي 1958 و 1962) را به دست آورد. او در سن 49 سالگي درگذشت.

ماركو ماتراتزي

ماركو ماتراتزي، مدافع ايتاليایی ممكن است خود را قرباني يكي از معروف‌ترين تجاوزات تاريخ جام جهاني ببيند، اما نمي‌شود كتمان كرد خودش محرك آن بود. ماتراتزي با ضربه سر وحشيانه زين‌الدين زيدان فرانسوي به قفسه سينه در فينال جام جهاني 2006 زمينگير شد. اتفاقي كه جهان را شوكه كرد. اما ماتراتزي در حال حذف زيدان بود. او به كاپيتان فرانسه گفت: ترجيح مي‌دهم خواهرت را داشته باشم تا پيراهن تو را. زيدان به شدت واكنش نشان داد، اما نقش ماتراتزي در اين حادثه نيز عميقا ناخوشايند بود.

يوهان كرايف

يوهان كرايف متفاوت بود. اسطوره هلندي كه يكي از عميق‌ترين متفكران بازي است، مسلما تأثيرگذارترين چهره در تاريخ فوتبال هم هست. او علاوه بر اينكه يكي از بهترين بازيكنان تاريخ و يكي از مربيان برتر تاريخ فوتبال با ابتكارات زياد بود بسيار هم لجباز بود. در جام جهاني 1974، هلند براي استفاده از پيراهن‌هاي آديداس توافق كرده بود، اما كرايف با پوما قرارداد بسته بود و از اين كار عقب‌نشيني هم نمي‌كرد. بنابراين او با پيراهني بازي كرد كه فقط دو خط راه راه داشت در حالي كه هم تيمي‌هايش سه خط آديداس به تن داشتند.

هارالد شوماخر

هارالد «توني» شوماخر بهترين بازيكن سال آلمان در سال‌هاي 1984 و 1986 بود و در دو فينال جام جهاني براي آلمان غربي در دهه 1980 حضور داشت، اما او هميشه به خاطر چالش وحشيانه‌اش با پاتريك باتيستون فرانسوي در يادها خواهد ماند. در نيمه نهايي جام جهاني 1982 شوماخر هنگام نزديك شدن به توپ از كنار آن عبور كرد و به باتيستون ضربه زد. لحظاتي بعد باتيستون با دنده‌هاي شكسته و دندان‌هاي از دست رفته روي زمين باقي ماند و در نهايت به كما رفت. اين دو بعدا آشتي كردند، اما اين حادثه هنوز به عنوان يكي از جنجالي‌ترين رويدادهاي تاريخ جام جهاني شناخته مي‌شود. در نظرسنجي يك روزنامه فرانسوي در آن زمان، شوماخر كمتر از آدولف هيتلر محبوبيت داشت.

كلوديو كانیگيا

كلوديو كانيگيا و ديه‌گو مارادونا در دهه 1990 شراكت بسيار خوبي در خط حمله آرژانتين و همچنين بوكا جونيورز تشكيل دادند. در آن زمان، تست كوكايين هر دو بازيكن مثبت شده بود و محروميت‌هاي طولاني مدتي نصيب‌شان شد. تست مثبت مارادونا به دوران او در ناپولي در سال 1991 پايان داد، در حالي كه كانيگيا دو سال بعد در رم حضور داشت و يك محروميت 13 ماهه باعث شد او كوپا آمريكا 1993 را از دست بدهد.

ريوالدو

برزيل در بازي گروهي جام جهاني 2002 مقابل تركيه يك ضربه كرنر ديرهنگام به دست آورد و هاكان اونسال با ضربه محكمي توپ را به سمت ريوالدو زد كه در حال اتلاف وقت بود. توپ به ران ستاره برزيلي اصابت كرد، اما او به صورت اغراق‌آميزي سقوط كرد و صورتش را نگه داشت. داور به اونسال كارت قرمز نشان داد، اما وقتي اين حادثه روي پرده‌هاي بزرگ نمايش داده شد، هواداران هياهوهايي به راه انداختند. ريوالدو توسط كميته انضباطي جريمه سنگيني دريافت كرد، اما گفت: «من از اين مجازات آرامم؛ از هيچ چيز پشيمان نيستم. هم قرباني بودم و هم فردي كه جريمه شدم.»

روبرتو روخاس

در حالي كه 20 دقيقه باقي مانده بود تا شيلي بازي حساس مقدماتي جام جهاني مقابل برزيل در ماراكانا را در سال 1989 ببازد، روبرتو روخاس دروازه‌بان شيلي در حالي كه سر خود را گرفته بود به زمين افتاد. كنار او يك ماده آتش‌زا در حال سوختن بود. روخاس ادعا كرد كه مورد اصابت آن وسيله ‌آتش‌بازي قرار گرفته است كه به داخل زمين پرتاب شده بود و حدود يك متر دورتر در حال دود كردن بود. دروازه‌بان را در حالي كه سرش خون‌آلود بود روي برانكارد بردند و بازي ناتمام ماند. اما داستان از اين قرار بود كه شيلي كه 1-0 عقب بود، براي زنده نگه داشتن اميدهاي صعود به جام جهاني به برد نياز داشت و روخاس با تيغي كه داخل دستكش پنهان شده بود، سرش را زخمي كرد تا بازي ناتمام بماند و برزيل محكوم شود. شيلي از جام‌جهاني 1994 محروم شد، در حالي كه روخاس به همراه مربي و پزشك تيم مادام‌العمر محروم شدند. او در سال 2001 مورد عفو قرار گرفت.

تيري هانري

فرانسه در مجموع 2-1 جمهوري ايرلند را در بازي پلي‌آف جام‌جهاني 2010 در نوامبر 2009 شكست داد تا در سال بعد به مسابقات آفريقاي‌جنوبي صعود كند. گل رابي كين در بازي برگشت رقابت را به وقت اضافه كشاند. در دقيقه 113، تيري هانري با استفاده از دست خود مسير ضربه ويليام گالاس را عوض كرد تا گل برتري را به ثمر برساند. ايرلند درخواست تكرار بازي كرد و حتي درخواست كرد كه جام‌جهاني را به عنوان «تيم سي و سوم» بازي كند، اما فيفا پاسخ منفي داد. نيازي به گفتن نيست كه هانري در ايرلند چندان محبوب نيست.

پائولو دي‌كانيو

پائولو دي‌كانيو يكي از بدنام‌ترين لحظات تاريخ ليگ برتر را زماني رقم زد كه در بازي شفيلد‌ونزدي مقابل آرسنال در سپتامبر 1998، داور پل آلكاك را مورد ضرب و شتم قرار داد. در پي درگيري زشت بين دو بازيكن، دي‌كانيو توسط آلكاك كارت قرمز دريافت كرد و او داور را به زمين پرت كرد و او در نهايت به شكلي كميك روي زمين افتاد. اين بازيكن ايتاليايي 11 بازي محروم شد.

زين‌الدين زيدان

فينال جام‌جهاني 2006 با نتيجه 1-1 در حال ادامه بود و 10 دقيقه وقت اضافه باقي مانده بود كه اتفاقي خارق‌العاده رخ داد. زين‌الدين زيدان، كاپيتان تيم ملي فرانسه با ضربه سر وحشيانه‌اي به سينه مدافع ايتاليا او را به زمين زد. زيدان اخراج شد و ايتاليا در ضربات پنالتي پيروز شد. اين آخرين بازي او براي فرانسه و آخرين لحظه زندگي حرفه‌اي فوق‌العاده او بود. پس از سال‌ها او فاش كرد كه به ‌طور مداوم توسط ماتراتزي تحريك شده است، اما در ادامه از «همه كودكان و همه كساني كه اين عمل را ديدند» عذرخواهي كرد.

اريك كانتونا

اريك كانتونا در سال 1995 پس از اينكه خودش را به سمت يكي از هواداران كريستال‌پالاس رساند با يك ضربه «كونگ فو» در مسابقه منچستريونايتد در سلهرست پارك در ژانويه 1995 او را ناك‌اوت كرد. اريك به مدت 9 ماه محروم شد. كانتونا توسط متيو سيمونز، هوادار پالاس مورد آزار و اذيت بيگانه‌هراسي قرار گرفت و تا پايان فصل ديگر بازي نكرد. تنها حسرت او؟ او بعدا گفت: «دوست داشتم محكم‌تر به او لگد بزنم.»

لویيس سوارز

لویيس سوارز دومين استفاده از دست معروف جام جهاني را در سال 2010 توليد كرد. مهاجم اروگوئه‌اي جلوي گل صد در صد غنا را با دست گرفت و از بازي اخراج شد. غنا پنالتي را خراب كرد و باعث شد بازي يك چهارم نهايي دو تيم به ضربات پنالتي كشيده شود. اروگوئه در نهايت برنده شد. چهار سال بعد، سوارز با گاز گرفتن جورجيو كيليني ايتاليايي در بازي گروهي جام جهاني برزيل 2014، درگير جنجال‌هاي بيشتري شد و فيفا او را با محروميت چهار ماهه مواجه كرد.

ديگو مارادونا

گل با دست ديه‌گو مارادونا در برابر انگليس در مكزيك 86، آرژانتين را در راه قهرماني جام‌جهاني قرار داد. اين حادثه در جايگاه و داستان شماره 10 افسانه‌اي نقش اساسي دارد. مارادونا پس از دفع توپ اشتباه استيو هاج از انگليس به سرعت واكنش نشان داد. مارادونا با استفاده از دست خود پيتر شيلتون را مغلوب كرد و توپ را از بالاي سر دروازه‌بان رد كرد و وارد دروازه كرد. مارادونا پس از گلزني، از هم تيمي‌هايش خواست تا با او جشن بگيرند تا از سوءظن جلوگيري شود. او بعدها آن را «دست خدا» ناميد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون