• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5723 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۲ اسفند

در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح شد

ستاره‌هاي پيشين سرخابي از دربي پيش رو مي‌گويند

رجبي: در گذشته مشكلات اقتصادي كمتر بود و مردم با فراغ بال به استاديوم مي‌آمدند

   خرسندي: با اين نوع بازي استقلال نبايد انتظار داشته باشيم دربي زيبا شود

روزبه دلاور |زمان زيادي تا شروع دربي پايتخت بين دو تيم پرسپوليس و استقلالي باقي نمانده است. جدالي كه مي‌تواند سرنوشت قهرمان ليگ را مشخص كند و براي همين از حساسيت‌هاي زيادي برخوردار است. اما سرخابي‌ها در شرايطي آماده يكصد و سومين دربي پايتخت مي‌شوند كه به لحاظ هجومي پرسپوليس در چند بازي قبلي عملكرد خوبي داشته و استقلال هم مثل ابتداي فصل در دفاع قدرتمند است و به همين علت هم خيلي‌ها اعتقاد دارند احتمالا دربي كم گلي را شاهد خواهيم بود. اما براي كارشناسي بازي پيش رو با رضا رجبي و احسان خرسندي (كه به تازگي سرمربي نوجوانان پرسپوليس شده) بازيكنان پيشين استقلال و پرسپوليس به گفت‌وگو نشستم كه شرح آن را در ادامه مي‌خوانيد.

 

رضا رجبي: پرسپوليس در فرم خوبي است؟ دربي شرايط متفاوتي دارد

شما در چند دربي بازي كرديد؟

من در ۸ تا دربي بازي كردم كه حاصل آن سه مساوي و دو باخت و سه برد بود.

بهترين خاطره شما از دربي چيست؟

همان‌ دربي كه بازي را با يك گل برديم و قهرمان شديم. صد و چهل، پنجاه هزار نفر آمده بودند و روز خاصي بود. ‌از روي دكل‌ها تا دور زمين نشسته بودند.

دربي در پيش است، حال و هواي اين دربي شبيه به گذشته است؟

نه .

چرا؟

در قديم‌ داستانش متفاوت بود. مردم از صبح مي‌آمدند سفره پهن مي‌كردند كنار هم غذا مي‌خوردند تا شروع بازي. اصلا فضاي جامعه با آن زمان ‌فرق كرده است. آن زمان گرفتاري‌ها و مشكلات اقتصادي كمتر بود و مردم با فراغ بال مي‌آمدند يك روزشان را كنار تيم‌هاي محبوب خود سپري مي‌كردند و چه مي‌بردند و چه مي‌باختند اتفاق ‌خاصي رخ نمي‌داد. در دربي كه گفتم ‌صد و چهل هزار نفر آمدند خب ما برديم اما از دماغ كسي خون نيامد. فضا متفاوت بود نسبت به الان.

استقلال در بازي‌هاي رودررو با پرسپوليس به لحاظ كسب نتيجه شرايط بهتري داشت اما در چند سال گذشته وضعيت تغيير كرد و حالا قرمزها تعداد بردهاي بيشتري دارند.‌ علتش چيست؟

اين بازي خاص است و اگر به لحاظ روحي شرايط تيم خوب باشد و بزرگ‌ترها كنار تيم‌ باشند و روحيه بدهند، خوب است. ضمن اينكه هر تيمي كمتر اشتباه كند و از اشتباه رقيب استفاده كند برنده مي‌شود. در اين چند سال مشكلات مالي استقلال خيلي بيشتر از پرسپوليس بود و بيشتر حمايت مي‌شدند. خب اينها تاثيرگذار است. اما ان‌شاءالله اين دربي شرايط متفاوت باشد و بازي خوبي شود.

پرسپوليس در چهار بازي گذشته برنده شده و خط حمله قوي دارد. فكر مي‌كنيد شانس اين تيم براي پيروزي بيشتر از استقلال است؟

اصلا ربطي به چهار برد قبلي ندارد و اين بازي متفاوت است، چون امتيازات به هم ‌نزديك است مطمئنا بازي با احتياطي مي‌شود. پيش‌بيني مي‌كنم بازي زياد انتحاري نباشد و اشتياق گلزني در آن كمتر است. پرسپوليس اگر ببرد اختلاف امتياز از بين مي‌رود و اگر استقلال ببرد فاصله امتيازي بيشتر مي‌شود و براي همين بازي با احتياطي مي‌شود.

دربي‌باز‌هاي دو تيم كدام بازيكنان هستند؟

گلر استقلال و محمدي و چشمي و سيلوا مي‌توانند خوب باشند. در پرسپوليس هم ‌خيلي‌ها هستند. بيرانوند و ترابي و سروش و اگر اميري برسد او هم دربي‌باز است.

پرسپوليس با تغيير مربي چقدر تغيير كرده؟

يحيي خيلي زحمت كشيد. وقتي سه‌گانه را ببريد به لحاظ روحي تاثيرگذار است. اوسمار در كنار يحيي بوده و ادامه‌دهنده راه او است. فقط كمي شرح وظايف بازيكنان تغيير كرده و كمتر توپ را به عرض مي‌برند و بيشتر در عمق كار مي‌كنند براي همين اين تيم‌خطرناك‌تر شده است.

دعواهاي كادرفني و مديريتي استقلال مي‌تواند تمركز اين ‌تيم را در دربي به‌هم بزند؟

خسته شديم. شأن و شخصيت ‌باشگاه بزرگ استقلال رفته است. يك روز عليرضا دبير مي‌آيد اينها را آشتي مي‌دهد. اصلا نمي‌دانم‌ چه بگويم! از اول فصل تا الان اين همه حرف و حديث بوده. اجازه دهيد بعد از دربي در اين باره حرف بزنيم.‌

نتيجه دربي چند چند مي‌شود؟

خيلي نزديك به هم مي‌بينيم. اميدوارم گل داشته باشد. اگر گل داشته باشد كه يك بر يك‌مي شود. مساوي به نفع استقلال است هرچند اميدوارم اين تيم ببرد. احتمال اينكه آنها ببرند هم هست اما خط به خط كه نگاه‌ مي‌كنم به نظر من بازي ‌نزديكي مي‌شود. فكر مي‌كنم ‌اگر گلي رد و بدل شود شانس بازيكنان خط مياني بيشتر است تا دروازه حريف را باز كنند.

احسان خرسندي: من نديدم كه توصيه شود تا دربي را مساوي كنيم

حرف از دربي كه مي‌شود ياد چي مي‌افتيد؟

ياد دو‌تا صحنه مي‌افتم. يكي گل بزيك كه چرخيد و به غلامپور زد، در اواخر دهه هفتاد بود. يكي هم سلام نظامي محسن خليلي وقتي آن ضربه سر در دقايق آخر كه به طالب‌لو زد و بازي مساوي شد. در آن بازي روي نيمكت نشسته بودم.

در چند تا دربي بازي كرديد؟

سه تا دربي بودم و در زمان مربيگري دنيزلي در يك بازي به ميدان رفتم كه با گل خدا بيامرز مهرداد اولادي برنده شديم.

دربي چه حس و حالي دارد؟

همه مربيان قبل از بازي مصاحبه مي‌كنند كه اين بازي هم سه امتياز دارد در صورتي كه واقعا اين‌طور نيست و خيلي بيشتر از سه امتياز است. براي اغلب كساني كه دربي را تجربه كردند تمام بازي‌ها يك‌طرف و دربي هم يك‌طرف! حس و حال در طول هفته عجيب و غريب است حتي اگر در ميانه يا پايين جدول باشيد. در صورت برد بعد از بازي حس و حال فوق‌العاده‌اي داريد و در صورت باخت اوضاع خيلي بد و عجيب مي‌شود!

شرايط اين دربي براي دو تيم چطور است؟

تيم‌هاي اول و دوم جدول هستند و هر دو ‌منتظر لغزش رقيب. پرسپوليس نيم نگاهي به برد دارد تا فاصله امتيازي‌اش را از بين ببرد و استقلال هم قطعا به دنبال حفظ فاصله است. بعيد مي‌دانم بازي زيبايي را شاهد باشيم! با نوع بازي استقلال كه وقتي توپ را از دست مي‌دهند همه پشت توپ جمع مي‌شوند قطعا نمي‌شود انتظار بازي زيبا داشت اما پرسپوليس اين روزها خيلي آماده است و در قسمت هجومي فوق‌العاده كار مي‌كند. با حضور ترابي انواع و اقسام تاكتيك‌هاي هجومي را مي‌تواند انجام دهد. او بازيكني است كه وقتي پا به توپ مي‌شود، نمي‌شود تشخيص داد چه تصميمي مي‌گيرد. عيسي و اورونوف هم آماده هستند در مقابل استقلال ساختار دفاعي خوبي دارد و قطعا نيم نگاهي به ضد حملات و ضربات ايستگاهي دارند بعيد مي‌دانم در حالت طبيعي اين تيم بتواند موقعيت گل ايجاد كند يا به گل برسد.

گلزنان دربي كدام بازيكنان هستند؟

اميدوارم مثل دربي‌هاي بزرگ دنيا كه معمولا پرگل مي‌شود دربي ما هم پرگل شود. اما به نظر من اين دربي پرگل نيست و شايد يك يا نهايتا دو گل داشته باشد و اميدوارم سهم پرسپوليس بيشتر باشد و برنده شود. شايد عيسي يا اورنوف و ترابي بتوانند براي پرسپوليس گل بزنند .‌

پرسپوليس كنعاني‌زادگان را ندارد و احتمال غيبت گولسياني هم وجود دارد. فكر مي‌كنيد در خط دفاع پرسپوليس ممكن است مقابل خط حمله استقلال به مشكل بخورد؟

وقتي در ابتداي فصل با سه دفاع وسط خوب شروع مي‌كنيد و در حساس‌ترين مقطع كنعاني‌زادگان را چهار كارته و گولسياني را پنجاه، پنجاه داريد خط دفاع كمي متزلزل مي‌شود. درست كه بازيكناني هستند كه مي‌توانند در آن پست بازي كنند اما آن قابليت دوتا دفاع وسطي كه در ابتداي فصل بازي مي‌كردند را ندارند. اگر گولسياني نرسد پرسپوليس كار سختي دارد و قطعا به مشكل مي‌خورد. هم از نظر ميانگين قدي به مشكل مي‌خورد و هم‌ نداشتن دو دفاع تخصصي در قلب دفاع.

در فضاي مجازي بازار شايعات هميشه داغ است! بعضي‌ها مي‌گويند احتمالا توصيه مي‌شود تا بازي مساوي شود و نزديك به عيدي هواداران دو تيم ناراحت نشوند! در دوران بازي شما هم چنين توصيه‌اي مي‌شد؟ اصلا اين حرف‌ها را قبول داريد؟

به هيچ عنوان. حداقل سال‌هايي كه من بودم خيلي بازي‌ها در رختكن و روي نيمكت بودم هيچ‌وقت چنين اتفاقي نيفتاد و توصيه‌اي نشد. يك وقت‌هايي تيم‌ها بد بازي مي‌كنند كه نتيجه مساوي و كم گل مي‌شود. اين به خاطر ترس از باخت است.‌ ترجيح مي‌دهند مساوي كنند اما نبازند براي همين اغلب بازي زيبايي نمي‌شود. من هيچ‌وقت نديدم توصيه‌اي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون