• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5734 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۰ فروردين

گزارشي از نشست قرآني مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي با محوريت غزه

فلسطين؛ قطب نماي وحدت اسلامي

فرصتي براي بي‌طرفي نيست

گروه دين و فلسفه| با تداوم جنايات رژيم صهيونيستي عليه ملت مظلوم فلسطين معاونت بين الملل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي اقدام به برگزاري نشستي قرآني حول مهم‌ترين معضل كنوني جهان اسلام كرد. نشستي پيرامون وضعيت غزه پس از عمليات توفان الاقصي كه همزمان با ايام نزول وحي، با هدف تبيين وظايف دولت‌ها و ملت‌هاي مسلمان بر اساس قرآن كريم برگزار شد.

اين نشست قرآني با عنوان «فلسطين؛ قطب نماي وحدت اسلامي» درصدد بيان اين نكته بود كه هرچند تفاوت عقيده در مذاهب مختلف امري بديهي و طبيعي است اما وحدت اسلامي، يك اصل قرآني و غير قابل تخلف و تخفيف است كه همواره بايد مورد توجه و اهتمام عموم مسلمين جهان- خاصه نخبگان مذهبي و سياسي اعم از علما و دولتمردان- قرار داشته باشد. در واقع در اين نشست علمايي نمايندگان مختلف از مذاهب و ملت‌هاي گوناگون همگي بر اين مهم تاكيد ورزيدند كه فلسطين امروز مهم‌ترين محك، معيار و شاقول سنجش جهتگيري‌ها و عملكرد دولت‌ها و ملت‌ها در خصوص عمل به اين فريضه ديني است.

اين نشست قرآني با سخنراني هفت شخصيت مذهبي از شش كشور اسلامي برگزار شد و عموم سخنرانان اين نشست- اعم از شيعه و سنّي- با استناد به آياتي از قرآن كريم، مروري بر تاريخ اسلام و بازخواني تجارب ارزنده آن سعي كردند اهميت وحدت اسلامي به عنوان فريضهاي ديني از سويي و تنها راه رهايي ملت فلسطين از سوي ديگر را تبيين كنند. در اين نشست قرآني، علمايي از كشورهاي ايران، افغانستان، پاكستان، كشمير هندوستان و همچنين لبنان و نيجريه (به صورت ارتباط ويدئويي) حضور يافته و به ايراد سخن پرداختند.

سخنرانان اين نشست قرآني عبارت بودند از؛ مولوي اسحاق مدني رييس شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، حجت‌الاسلام سعيد صلح‌ميرزايي نماينده منتخب ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري استان تهران، شيخ تيجاني عمر غوني محمد؛ مدرس و مفسر قرآن و رييس مراكز قرآني ولايت برنو نيجريه، حجت‌الاسلام اسماعيل دانش؛ مدرس فلسفه و كلام اسلامي، دكتر سيده وجيهه زهرا نقوي مدير حوزه علميه خديجه الكبري پاكستان، حجت‌الاسلام سيدمختار حسين جعفري مدير حوزه علميه امام محمدباقر (ع) كشمير هندوستان و شيخ عبدالله جبري دبيركل جنبش امت لبنان. اجراي اين نشست را نيز عظيم محمودآبادي پژوهشگر دين و فلسفه بر عهده داشت.

 

محمودآبادي در آغاز اين نشست به طرح بحث نشست و توضيح درباره عنوان آن پرداخت و در بخشي از سخنان خود گفت: تفاوت‌هاي فكري و عقيدتي در مذاهب گوناگون، مادامي كه منحصر در فكر و عقيده بماند مذمتي بر آن نيست و در تعارض با وحدت نيز قرار ندارد؛ مشروط به اينكه اين تفاوت‌ها در اراده آحاد امت اسلامي در برابر دشمنان اسلام و متجاوزان به ملت‌هاي مسلمان خللي ايجاد نكند. لذا موضوع فلسطين، امروز مهم‌ترين معيار و بلكه قطب‌نماي وحدت اسلامي است. اين قطب‌نما مي‌تواند بهترين و دقيقترين ابزار سنجش عموم ملت‌ها و دولت‌هايي باشد كه خود را به اسلام عزيز منتسب مي‌كنند. در اين نشست بنا داريم همين موضوع را از منظر قرآن كريم بررسي كنيم و حضرات علما هر كدام از نگاه خودشان به اين مساله بپردازند.

بنابراين پرسش اصلي براي آغاز بحث اين است كه اكنون بيش از هفتاد سال است بخشي از امت اسلامي تحت ظلم و جنايات رژيم صهيونيستي و متحدان جهاني‌اش قرار دارد. در اين شرايط ساير دولت‌ها و ملت‌هاي مسلمان بر اساس قرآن چه وظايفي دارند؟

 

مولوي اسحاق مدني: آزادي بيت‌المقدس مساله ديروز و امروز نيست

مولوي اسحاق مدني مفتي حنفي ايراني و رييس شوراي عالي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي با اشاره به نسل كشي رژيم اشغالگر قدس گفت: بيت‌المقدس پيوسته مورد علاقه و احترام همه اديان بوده و هست.

بيت‌المقدس هميشه مورد علاقه و احترام همه اديان بوده و هست؛ هرگاه اين مكان مقدس در دست مسلمانان بود، آنها هيچ آزاري براي پيروان ساير اديان نداشتند و پيوسته احترام ديگر اديان را نگه مي‌داشتند. اما امروز يهوديان صهيونيست چه پاداشي به مسلمانان داده‌اند؟ شاهديم كه از هيچ ظلم و ستمي عليه مسلمانان فروگذار نمي‌كنند. وي در ادامه با اشاره به تاريخ منازعات پيروان اديان مختلف بر سر بيت‌المقدس گفت: آزادي بيت‌المقدس مساله ديروز و امروز نيست و هميشه مورد نزاع بوده است.
همه انبيا اعم از حضرت موسي (ع)، حضرت عيسي (ع)، حضرت يعقوب (ع)، حضرت ابراهيم (ع)، رسول خدا (ص) و... در بيت المقدس سهمي داشتند و واقفيم كه نماز خواندن در اين مكان فضيلت بسياري نسبت به ديگر اماكن مقدس دارد.

سعيد صلح ميرزايي: تقابل تمدني ميان جبهه حق و باطل

حجت‌الاسلام سعيد صلح‌ميرزايي نماينده منتخب ششمين دوره مجلس خبرگان رهبري سخنان خود را با يادآوري وعده الهي مبني بر شكست ظلم آغاز كرد و گفت: در كنار همه ظلم‌هايي كه استكبار جهاني عليه بشريت انجام مي‌دهد اين نكته براي ما اميد آفرين است كه خداوند متعال بر پيروزي قطعي مظلومين وعده داده است.

وي با اشاره به اظهارات رهبري در اين موضوع افزود: رهبر انقلاب اسلامي در بياناتشان در 14 خرداد سال 1398 يكي از جاذبه‌هاي اصلي حضرت امام خميني (ره) در بين مسلمانان را، مقاومت ايشان در برابر دشمنان برشمردند.
زماني‌كه رهبر معظم انقلاب اسلامي خط انقلاب را واكاوي مي‌كنند بر دو عنصر مقاومت و آگاهي بخشي تاكيد فراوان دارند. بنابراين مقاومت يك مساله مهم و راهبردي است و صرفا در عرصه استبكار و صهيونيسم جهاني خلاصه نمي‌شود.
صلح ميرزايي در ادامه افزود: زماني كه ما هدفي را تعيين مي‌كنيم، ممكن است در مسير رسيدن به آن برخي موانع بر سر راه باشد. بايد گفت كه سختي‌ها و فراز و نشيب‌هاي طبيعي در اين مسير وجود دارد، به همين علت انديشه مقاومت مي‌گويد و تاكيد دارد كه انسان نبايد با وجود اين موانع از مسير خود دور شود و از راه خود بازگردد.
البته ممكن است در مسير مقاومت، عقب‌نشيني تاكتيكي و نرمش قهرمانانه وجود داشته باشد، اين موارد متفاوت است كه ثمره آن بعدا حركت رو به جلو و ادامه دادن مسير مقاومت است.
امام راحل همواره بر موضوع استقامت تاكيد داشتند و رهبر انقلاب اسلامي هم ادامه‌دهنده اين مسير هستند. در قرآن كريم آمده است كه سپاه عظيم جالوت در برابر طالوت قرار مي‌گيرد. اما سپاه طالوت به جاي اينكه دور بزنند و از مسير خود بازگردند به سمت معنويت پيش رفتند و در نهايت به پيروزي رسيدند.
مقاومت آنقدر ارزشمند است كه ما نمي‌توانيم به راحتي در كنار جبهه باطل قرار بگيريم و اين به معناي آن است كه يك تقابل تمدني ميان جبهه حق و باطل وجود دارد.
در كنار همه ظلم‌هايي كه استكبار جهاني عليه بشريت انجام مي‌دهد اين نكته براي ما اميد آفرين است كه خداوند متعال بر پيروزي قطعي مظلومين وعده داده است.
مقاومت و پيروزي در مسير مقابله با دشمنان يك وعده راستين الهي است. لذا مي‌توان گفت مقاومت يك الگو به حساب مي‌آيد و محور اصلي آن فلسطين است، چراكه ما يك دشمن و يك غده سرطاني مشترك به نام رژيم صهيونيستي داريم كه بايد در برابر آن ايستادگي كنيم.
 هدف ما مسلمانان در اين مسير واحد است و آن يعني آزادي فلسطين. بنابراين بايد بدانيم در هرجا كه مقاومت كرديم ثمره آن پيروزي قطعي است كه خواهيم ديد انشاءالله.

 

سيده وجيهه زهرا نقوي: جهاد اسلامي ماهيت توحيدي دارد

سيده وجيهه زهرا نقوي، مدير حوزه علميه خديجه الكبري پاكستان در اين نشست گفت: جهاد امري فطري براي عموم موجودات است و همه موجودات به وسيله جهاد موانع پيش روي خود را بر مي‌دارند. خداوند متعال هم مجاهدين و قاعدين را از هم جدا كرده و به مجاهدين در راه خدا برتري داده است.

فلسطين مساله امت اسلام است و امروز شاهديم نهضت ضد صهيونيسم از هميشه فعالتر است.
 جهاد امري فطري براي عموم موجودات است و همه موجودات به وسيله جهاد موانع پيش روي خود را بر مي‌دارند. خداوند متعال هم مجاهدين و قاعدين را از هم جدا كرده و به مجاهدين در راه خدا برتري داده است؛ جهاد اسلامي ماهيت توحيدي دارد و با معرفت و آگاهي صورت مي‌گيرد. 
جهاد ابتدايي در اسلام آزاديبخش است و خداوند بر اساس آيات قرآن در جهاد خير قرار داده است. 
طبق آيات قرآن كريم، خداوند مي‌خواهد به وسيله جهاد، دل مومنين شاد شود؛ پس بايد هميشه ظلم ظالمان در طول تاريخ را به ياد داشته باشند و به جهاد با آنان بپردازند.

 

شيخ عبدالله الجبري: امروز فرصتي

براي بي‌طرفي نيست

شيخ عبدالله الجبري دبيركل جنبش امه‌لبنان نيز كه در اين نشست از طريق ويدئوكنفرانس حاضر شده بود گفت: امروز همه امت اسلامي بايد به محور مقاومت كه به مقابله با دشمن صهيونيستي و نابودي آن اصرار دارد، تمسك جويند.

وي با اشاره به اهميت ماه مبارك رمضان و روز قدس گفت: مهم‌ترين اصول وحدت اسلامي در ماه رمضان متجلي شده است.
بندگان در اين ماه در ميهماني خداوند هستند. در اين ماه نفس‌ها تهذيب گشته، قلب‌ها پاك مي‌شود، اختلاف‌ها از بين مي‌روند و در اين ماه صبر، جهاد و پيروزي تجلي مي‌يابند.
كتاب‌هاي تاريخي مملو از پيروزي‌هايي است كه مسلمانان در اين ماه محقق كرده‌اند مانند نبرد بدر، فتح مكه، اندلس. اينها اموري هستند كه ما را اميدوار مي‌كند و مويد يقين ما به خداوند هستند كه مردم همه فلسطين اشغالي و به ويژه مردم غزه در نبرد توفان‌الاقصي و در رويارويي با دشمن صهيونيستي پيروزخواهند شد.
آنچه ما امروز در غزه مي‌بينيم، بر ما واجب مي‌كند كه مانند دستي واحد بايستيم، متحد شويم و موضعي عملي در حمايت از مقاومت و محور آن اتخاذ كنيم. امروز فرصتي براي بي‌طرفي نيست؛ همه مي‌بينند كه امريكا و كشورهاي اروپايي چگونه به رژيم صهيونيستي در جنايات خود و جنگ‌هاي غير انساني عليه مردم غزه كمك مي‌كنند.
بايد خداوند متعال را سپاسگزار باشيم كه انقلاب اسلامي و ثمره آن جمهوري اسلامي و موسس و رهبر آن را به ما عطا فرمود چراكه امروز نمي‌توانيم فلسطين را بدون ايران و بدون محوري كه از جمهوري اسلامي ايران آغاز شده و تا عراق، سوريه و لبنان و يمن و فلسطين امتداد يافته، متصور شويم.
امروز همه امت اسلامي بايد به اين محور كه به مقابله با دشمن صهيونيستي و نابودي آن اصرار دارد، تمسك جويند. امروز دشمن، امريكا و كشورهاي غربي مي‌دانند كه رويارويي با دشمن صهيونيستي جدي‌تر و واقعي‌تر از هر زمان ديگري شده است به همين دليل به جنايات خود اصرار دارد.
در اين ماه، ماه توجه به خداوند تبارك و تعالي از همه كساني كه تسليم شده و كساني كه تنها نظاره‌گر هستند، مي‌خواهيم كه موضع عزت اتخاذ كنند. موضعي در حق قبله نخستين و سومين حرم شريف، خون‌هاي مادران، برادران، دختران و كودكان ما در غزه اتخاذ كنند كه تاريخ آن را ثبت كند.

 

اسماعيل دانش: وحدت مسلمين، مانع طمع دشمنان است

حجت‌الاسلام اسماعيل دانش از كشور افغانستان و مدرس و دكتراي فلسفه و كلام اسلامي از دانشگاه تهران گفت: قرآن كريم اختلاف و تفرقه را عامل ضعف مسلمانان و از بين رفتن شوكت آنها مي‌داند و تفرقه را از عذاب الهي مي‌شمارد. همه مسلمانان يك امتند و جمهوري اسلامي ايران سياست كلي خود را بر پايه اتحاد ملت‌هاي مسلمان قرار داده است. جهان اسلام داراي ظرفيت‌هاي اقتصادي و فرهنگي زيادي است كه اگر مسلمانان اختلافات خود كنار بگذارند و حدود و ثغور خود را حفظ كنند، ديگر كسي بر آنها طمع نمي‌كنند.امروز فلسطين مورد ظلم قرار گرفته و بقيه مسلمانان از اين قضيه رنجور هستند. گفت‌وگوي عالمانه و تكيه بر مشتركات مذهبي و ديني و دوري از افراط‌گرايي نيز مي‌تواند، راهي براي وحدت و نجات قدس و فلسطين باشد.

 

سيد مختار حسين جعفري: وحدت، لازمه جهاد است

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد مختار حسين جعفري، مدير حوزه علميه امام باقر كشمير هندوستان گفت:تنها راه ايستادگي در برابر دشمنان قسم خورده اسلام، داشتن وحدت است.

همه ما بايد بدانيم كه بدون وحدت جهاد صورت نمي‌گيرد؛ قرآن كريم علاوه بر اينكه نداي توحيد است بلكه محور اتحاد جهان اسلام به حساب مي‌آيد.
همه ما مسلمانان داراي يك دشمن مشترك هستيم، بنابراين براي مقابله با اين دشمنان قسم خورده بايد وحدت داشته باشيم و تا وحدت مورد نظر به وجود نيايد نمي‌توانيم با آنان مقابله كنيم چراكه دشمن بويي از انسانيت نبرده و بسيار قوي است.
وي در ادامه با اشاره به برخي اقدامات دشمنان اسلام در كشورهاي مختلف منطقه گفت: ما ديديم كه دشمن در عراق و افغانستان و ساير كشورهاي اسلامي چه بر سر مسلمانان مي‌آورد. امروز در فلسطين شاهد كشتار و جنايت عليه مسلمانان هستيم بنابراين بر مسلمين واجب است كه به فرياد آنان برسند و تنها راه مقابله با اين دشمن، رسيدن به وحدت و اتحاد است.
 در دنياي امروز زماني كه به مسلمانان تجاوز مي‌شود، ديگر فرصت استدلال وجود ندارد. بنابراين مسلمانان ديگر نياز به فتواي جهاد ندارند و بايد خود دست به كار شوند و به دفاع از مظلومين بپردازند. همانطور كه در قرآن كريم آمده و دلالت بر اين مساله دارد كه اگر جان يك مسلماني در خطر باشد بايد به فرياد او رسيد.

اميدواريم روزي برسد ملت‌ها بيدار شوند و از ستم‌هايي كه به آنان شده انتقام بگيرند و آن روز زماني فرا مي‌رسد كه متحد باشند و يك سازمان بين‌المللي ايجاد كنند و به مقابله با اين دشمنان قسم خورده بپردازند.
مدير حوزه علميه امام باقر كشمير هندوستان با اشاره به حمايت جمهوري اسلامي ايران از ملت مظلوم فلسطين گفت: جمهوري اسلامي ايران تنها كشوري است كه به فرياد مسلمانان مي‌رسد. همه مسلمانان به مهدويت حضرت قائم (عج) اعتقاد دارند با ظهور ايشان تمام ظلم‌ها از بين مي‌رود اما ما نبايد دست روي دست بگذاريم و بايد زمينه‌هاي ظهور را فراهم كنيم.

 

شيخ تيجاني عمر غوني محمد: مواضع برخي حكام عرب، در شـأن يك كشور اسلامي نبود

شيخ تيجاني عمر غوني محمد؛ مدرس و مفسر قرآن و رييس مراكز قرآني ولايت برنو نيجريه با اشاره به عمليات توفان‌الاقصي و وقايع پس از آن گفت: پس از عمليات توفان‌الاقصي ديديم كه رييس‌جمهور امريكا با وجود فاصله بسيار زياد كشورش با اراضي اشغالي فلسطيني، بلافاصله خودش را به تل‌آويو رساند و علاوه بر بايدن، رييس‌جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان و نخست وزير انگليس همگي در يك چشم به هم زدن به تل‌آويو رفتند؛ اقدامي كه تنها هدف آن حمايت از تجاوز به غزه و حمايت از ماشين جهنمي صهيونيستي بود. با وجود آنكه فلسطيني‌ها سلاح اندك و محدودي در اختيار دارند، ديديم كه امريكا، انگليس و فرانسه با همه توان نظامي و تسليحاتي خود به ميدان آمدند، گويا كه جنگ جهاني سوم به راه افتاده است. اما در اين ميان ما شاهد كوتاهي رهبران و سران و دولت‌هاي اسلامي و خيانت برخي از اين كشورها به مساله فلسطين، هستيم. حكام برخي كشورهاي عربي و اسلامي در آغاز عمليات توفان الاقصي مواضع و اظهاراتي را مطرح كردند كه در شأن يك كشور اسلامي نبود.وي در ادامه با اشاره به ضعف دولت‌هاي عرب در حمايت از مردم مظلوم غزه افزود: متأسفانه دست ملت‌هاي اسلامي به دليل حكام‌شان بسته است، به صورتي‌كه ملت‌هاي بعضي كشورهاي عربي حتي امكان برگزاري تظاهرات رسمي را ندارند و تظاهرات به صورت شبانه و مخفيانه برگزار مي‌شود. بعضي كشورهاي عربي با وجود ادعاهاي‌شان حتي نتوانسته‌اند كمك مورد نياز مردم غزه را به دست آنها برسانند و حتي كمك‌هاي ارايه شده تا كنون در حد كمك‌هاي مورد انتظار از كشورهاي دوست و برادر نيست.

شيخ تيجاني عمر غوني محمد در ادامه با اشاره به تداوم جنايات وحشيگرانه رژيم صهيونيستي در ماه مبارك رمضان گفت: صهيونيست‌ها حتي حرمت ماه مبارك رمضان را نگه نداشته و مي‌بينيم كه فلسطينيان در شرايط گرسنگي و تشنگي، روزه‌داري مي‌كنند، اما با اين حال با ادامه پايداري و صبر و استقامت به كل دنيا ثابت كردند كه لياقت آن را دارند كه مجاهد ناميده شوند.

وي با اشاره به رشادت‌هاي رزمندگان حماس افزود: عمليات دلاورانه حماس در هفتم اكتبر مساله‌اي برحق بود و اين عمليات بدون دليل و هدف انجام نشد، چرا كه عمليات توفان الاقصي در نتيجه ظلم و سركشي صهيونيست‌ها طي بيش از 70 سال است.
اين عمليات باعث بيداري وجدان‌ها در دنيا حتي بين غيرمسلمانان شد، به صورتي‌كه هزاران هزار نفر از ملت‌هاي آزاده با برگزراي تظاهرات، حكام خود را مجبور كردند كه ديدگاه و مواضع و لحن خود را در قبال مقاومت تغيير دهند. همچنين بايد از حمايت جبهه مقاومت متشكل از جمهوري اسلامي ايران، حزب‌الله لبنان، انصارالله يمن، و مقاومت فلسطين تشكر و قدرداني كرد. نيروهاي دلاور انصارالله در يمن با ايستادگي خود باعث شدند كه دنيا بفهمد دوران بيپاسخ ماندن ظلم و ستم پايان يافته است، و در اينجا جا دارد كه از اقدامات ملت، حكومت و مقاومت يمن قدرداني و تمجيد كنم. شيخ تيجاني عمر غوني‌محمد در ادامه اضافه كرد: اكنون در غزه شاهد آن هستيم كه كودكان شيرخوار، افراد سالخورده، زنان و به ويژه زنان باردار، جوانان و مردان هدف قرار گرفته و به شهادت مي‌رسند و چاه‌هاي آب و خانه‌ها نيز ويران مي‌شوند به صورتي‌كه رژيم صهيونيستي هر جنايتي را كه خواسته مرتكب شده است ولي با اين حال هنوز هيچ حركتي از سوي دولت‌هاي عرب صورت نگرفته است؛ گويا كه حكام اين دولت‌ها با اين جنايات همراهي كرده و همدست شده‌اند. آنها از ترس از دست دادن كرسي حكومتي خود در اين زمينه كوتاهي كرده‌اند. آنها گمان مي‌كنند كه امريكا و غرب مي‌توانند تخت پادشاهي‌شان را حفظ كنند. اين درحالي است كه اگر خداوند بخواهد اين كرسي‌ها را از آنها بگيرد، امريكا و هيچ كس ديگري نخواهد توانست آنها را در جاي خود نگه دارد. وي افزود: بنابراين ما از همه حكام جهان اسلام مي‌خواهيم و خواهش مي‌كنيم كه در كنار ملت خود از ملت مظلوم فلسطين حمايت كنند و در كنار غزه بايستند. مردم غزه از آنها نمي‌خواهند كه وارد جنگ شوند، بلكه آنها مي‌خواهند آب، غذا و دارو و سلاح در اختيارشان گذاشته شود، زيرا مردان فلسطيني خودشان قادر به حمل سلاح هستند، آنها خودشان را به خداوند واگذار كرده و از مرگ نمي‌ترسند و مي‌خواهند كه از سرزمين خودشان و مسجدالاقصي دفاع كنند.


  عظيم محمودآبادي: تفاوت‌هاي فكري و عقيدتي در مذاهب گوناگون، مادامي كه منحصر در فكر و عقيده بماند مذمتي بر آن نيست و در تعارض با وحدت نيز قرار ندارد؛ مشروط به اينكه اين تفاوتها در اراده آحاد امت اسلامي در برابر دشمنان اسلام و متجاوزان به ملت‌هاي مسلمان خللي ايجاد نكند. 
  مولوي اسحاق مدني: در تاريخ هرگاه بيت‌المقدس اين مكان مقدس در دست مسلمانان بود، آنها هيچ آزاري براي پيروان ساير اديان نداشتند و پيوسته احترام ديگر اديان را نگه مي‌داشتند. اما امروز يهوديان صهيونيست چه پاداشي به مسلمانان داده‌اند؟ 
  صلح ميرزايي: در قرآن كريم آمده است كه سپاه عظيم جالوت در برابر طالوت قرار مي‌گيرد. اما سپاه طالوت به جاي اينكه دور بزنند به پيروزي رسيدند. مقاومت آنقدر ارزشمند است كه ما نمي‌توانيم به راحتي در كنار جبهه باطل قرار بگيريم و اين به معناي آن است كه يك تقابل تمدني ميان جبهه حق و باطل وجود دارد.
  سيده وجيهه زهرا نقوي: جهاد امري فطري براي عموم موجودات است و همه موجودات به وسيله جهاد موانع پيش روي خود را بر مي‌دارند. خداوند متعال هم مجاهدين و قاعدين را از هم جدا كرده و به مجاهدين در راه خدا برتري داده است.
  شيخ عبدالله جبري: امروز فرصتي براي بي‌طرفي نيست؛ همه مي‌بينيم كه امريكا و كشورهاي اروپايي چگونه به رژيم صهيونيستي در جنايات خود و جنگ‌هاي غير انساني عليه مردم غزه كمك مي‌كنند.
 شيخ تيجاني عمر غوني محمد: اكنون در غزه شاهد آن هستيم كه كودكان شيرخوار، افراد سالخورده، زنان و به ويژه زنان باردار، جوانان و مردان هدف قرار گرفته و به شهادت مي‌رسند و چاه‌هاي آب و خانه‌ها نيز ويران مي‌شوند به صورتي‌كه رژيم صهيونيستي هر جنايتي را كه خواسته مرتكب شده است ولي با اين حال هنوز هيچ حركتي از سوي دولت‌هاي عرب صورت نگرفته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون