• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5736 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۵ فروردين

اظهارات قابل تامل دبير پيشين فدراسيون وزنه‌برداري در گفت‌وگو با «اعتماد»؛

مشكلات مالي باعث شد بدون حضور زنان در مسابقات جهاني حاضر شويم!

قطعا خدا براي شيعيان بهترين را مي‌خواهد اما مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد!

روزبه‌دلاور

رقابت‌هاي جهاني وزنه‌برداري در كشور تايلند برگزار شد و تيم مردان كشورمان كه با چهار نماينده در اين مسابقات حاضر شده بود به لحاظ امتيازي در رده يازدهم و رده مدالي چهاردهم شد. اين مسابقات كه آخرين تورنمنت وزنه‌برداري براي كسب سهميه المپيك پاريس هم به حساب مي‌آمد دو سهميه ورودي المپيك براي كشورمان به ارمغان داشت تا در پاريس هم مثل توكيو با دو وزنه‌بردار در بازي‌هاي المپيك شركت كنيم. به همين بهانه با حسين‌مقامي، دبير پيشين فدراسيون وزنه‌برداري گپ و گفتي ترتيب داديم كه ماحصل آن را در زير مي‌خوانيد.

 

در مجموع عملكرد ايران در مسابقات جهاني چطور بود؟

ما توانستيم دو سهميه در اين مسابقات بگيريم كمااينكه اين دو سهميه از قبل تا نود درصد مسجل بود. جوادي و داودي دو وزنه‌بردار خوب كشورمان سهميه گرفتند كه ان‌شاءالله در المپيك هم بتوانند خوش بدرخشند و مدال بگيرند. پروسه كسب سهميه خيلي پروسه سختي بود چون از ۲۰۲۲ كه تغييرات در كسب سهميه به وجود آمده بود، در فدراسيون ما هم تازه تغيير و تحول شكل گرفت و در يكي، دو مسابقه اول خيلي شرايط ايده‌آلي براي بچه‌هاي ما نبود. عمر رياست فدراسيون فعلي كمتر از دو سال است و با توجه به تغييرات در كادرفني، شرايط را به اين روند كشاند.البته قطعا ما در كسب سهميه ۱۰۲ مي‌توانستيم بهتر از اين ظاهر شويم اما دو تا مشكل وجود داشت.

چه مشكلي؟

اول اينكه رسول‌معتمدي از ورزشكاران شايسته اين وزن به دليل آسيب‌ديدگي كه از سال گذشته براي او به وجود آمد متاسفانه از اين مسابقات جا ماند و رضا دهدار با وجود شايستگي‌هايي كه دارد و در مسابقات ۲۰۲۲ در كلمبيا خوب ظاهر شد اما متاسفانه در مسابقات بعدي‌اش خيلي نتوانست ‌قدرت‌نمايي كند و همين كار او را يك‌مقدار عقب انداخت و متاسفانه در تايلند هم نتوانست كسب سهميه كند.

كسب عنوان يازدهمي به لحاظ امتيازي و چهاردهمي در جدول مدالي مسابقات جهاني براي وزنه‌برداري كشورمان يك جايگاه ايده آل است؟

خب اولا در اين مسابقات با تيم كامل شركت نكرده بوديم و قطعا اگر تعداد ورزشكاران ما بيشتر بود مي‌توانستيم هم به لحاظ امتيازي و هم مدالي جايگاه بهتري را كسب كنيم اما كادرفني نظرش اين بود كه همين ۴ نفر كه شانس بيشتري براي حضور در المپيك دارند در مسابقات شركت كنند. به ويژه وزنه‌بردار ۸۹ و فوق سنگين ما. بيشترين تمركز روي دهدار بود كه بتواند سهميه‌اش را قطعي كند و در اين مسابقات هم براي مدال يا امتياز تيمي شركت نكرديم .

نمي‌شد با تيم كامل در اين مسابقات شركت كرد تا حداقل براي بعضي از جوانان ما حضور در اين مسابقات ايجاد انگيزه و كسب تجربه شود؟

حتماً شرايطش نبوده. فدراسيون در بحث مالي در مضيقه است. هم در بدهي‌هاي قبلي و هم هزينه‌هاي جاري براي تقويت تيم ملي. مسائل مختلفي دست به دست هم مي‌دهد تا نتوانند در تمام مسابقات به صورت يك تيم كامل شركت كنند. با توجه به اينكه براي حضور در تايلند و براي گرفتن بليت بايد هزينه دلاري مي‌كردند نگاه فدراسيون به اين بوده فقط افرادي كه شانس بيشتري براي گرفتن سهميه در المپيك دارند را به مسابقات اعزام كنند. از ديد من اين دليل عدم اعزام نفرات كامل بود.

وضعيت بد مالي وزنه‌برداري از گذشته بوده ،كي قرار است شرايط بهتر شود؟

گذشته هرچي بود كه گذشت اما بايد به آينده نگاه كنيم . بودجه وزنه‌برداري بودجه محدودي است و ما نه درآمدزا هستيم و نه در جذب اسپانسر مي‌توانيم موفق عمل كنيم همين كه شرايط يك مقدار بهتر شده بايد به فال نيك بگيريم. نياز به اين است كه به استان‌ها توجه كنند اگر با همين شرايط پيش برويم در آينده بازهم به مشكل مي‌خوريم.

بگذريم، رييس فدراسيون گفته عدم كسب سهميه توسط دهدار خواست خدا بود! همين‌طور بوده؟

خب هم يك مقدار بدشانسي است هم مي‌گويند يك برگ از درخت نمي‌افتد مگر به اذن خداوند اما در حوزه ورزش، مزد آن گرفت جان برادر كه كار كرد. بايد تلاش كرد و از هر فرصتي استفاده كنيم. اگر دهدار در جهاني عربستان خوب كار مي‌كرد و اگر در قهرماني آسيا كه در ازبكستان برگزار شد حضور پيدا مي‌كرد شرايطش از الان بهتر بود. همه چيز به دقيقه نود افتاد و اين به لحاظ رواني براي ورزشكاري كه در رنكينگ هشتم يا نهم رقابت مي‌كند شرايط را خيلي سخت مي‌كند. حالا اينكه بگوييم خدا خواست يا نخواست قطعا خدا براي بندگان شيعه‌اش بهتر مي‌خواهد تا بنده‌هاي كشورهايي كه شايد اعتقادي نداشته باشند.

در دوره قبلي هم دوتا سهميه گرفتيم؛ فكر مي‌كنيد در اين دوره بازهم داودي را داريم او مي‌تواند مدال نقره‌اش را به طلا تبديل كند؟

او رقيبان خوب و قدرتمندي از گرجستان و بحرين و ارمنستان دارد و كار بسيار سخت است. المپيك براي همه كشورها خيلي اهميت دارد به غير از ما! چون معمولا سال آخر به المپيك توجه مي‌كنيم‌ اما در تمام دنيا از المپيك براي المپيك بعدي برنامه‌ريزي مي‌كنند. سال‌هاست كه در يك سال آخر به دنبال حمايت از ورزشكاران‌مان هستيم. در تمام‌رشته‌ها همين‌طور است ضمن اينكه در بعضي رشته‌ها تازه در المپيك‌پوست‌اندازي مي‌كنيم.

درباره غيبت بانوان در مسابقات جهاني نظرتان چيست؟

بانوان در چند سال گذشته فعاليت‌شان شروع شده و خوش هم درخشيدند. در دو سال اخير با حضور استاد كوروش باقري در راس فني تيم ملي شرايط بهتر هم شده است اما كسب سهميه خيلي سخت بود تنها خانم الهام حسيني بود كه شرايطش نسبت به بقيه بهتر بود اما به دليل آسيب ديدگي كه در ماه‌هاي گذشته داشت شرايط ايده‌آلي نداشت. در وزنه‌برداري مي‌شود تا ۷۰درصد شرايط وزنه‌بردار را پيش‌بيني كرد و فكر مي‌كنم بهترين تصميم را كادرفني گرفت كه نياز نديدند در اين مسابقات شركت كنند! در المپيك قبلي هم فقط يك ورزشكار ما در دقيقه نود و با توجه به برهم خوردن شرايط چندتا كشور در رنكينگ بالا آمد اما با توجه به آسيب ديدگي كتف در مسابقات شركت نكرد و بعد هم از ايران رفت.

اما بانوان هم مي‌توانستند با حضور در رقابت‌هاي جهاني كسب تجربه كنند.

بحث مالي باعث مي‌شود فدراسيون گاهي كيفي كاركند چون اعتبارات و بودجه اجازه‌نمي‌دهد حضور پيدا كنند. به نظرمن اگر قرار بود تيمي كامل شركت كند در ازبكستان شرايط بهتري داشتيم. در آنجا اگر تيم كامل شركت مي‌كرديم شانس بيشتري داشتيم كه آن را هم به دليل شرايط مالي و اختلاف نظر بين كادرفني از دست داديم. در آن مسابقات، دهدار هم مي‌توانست شرايطش را بهتر كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون