• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5738 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۷ فروردين

درخواست ريیس سابق اتاق ایران

اجازه تداوم دخالت بخش دولتی در امور بخش خصوصی را ندهید

حسین سلاح‌ورزی، رییس پیشین اتاق ایران در یازدهمین جلسه هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: سال گذشته و پس از ابطال انتخابات ۲۸ خرداد گفته شد که با رفتن سلاح‌ورزی روزگار چون شکر آید، با این حال چنانچه هشدار داده بودم موضوع دخالت دولت در امور اتاق ایران به همین جا بسنده نشد و در آخرین ساعات کار سال ۱۴۰۲ در تداوم سناریویی که برای اتاق ایران تعریف شده بود سه موضوع مطرح شد و عده‌ای به دولت القا کردند که آنچه در اتاق ایران اتفاق می‌افتد، می‌تواند اقتدار دولت را زیر سوال ‌برد تا اتاق بازرگانی را به عنوان یک نهاد مستقل از کار بیندازد. وی افزود: در جلسه بیست و شش اسفند با ابطال انتخابات یکی از اتاق‌ها سعی شد این سیگنال به اتاق‌های استانی داده شود که یک اراده بیرونی می‌تواند هر زمان که بخواهد سرنوشت انتخابات اتاق‌ها را تغییر دهد.

سلاح‌ورزی ادامه داد: همچنین بنا داشتند با ارايه یک تفسیر غیرقانونی تعداد نمایندگان تشکل‌ها را در هیات نمایندگان اتاق ایران محدود کنند که عجالتا در جلسه بیست و شش اسفند با تدبیر هیات رییسه این کار انجام نشد هرچند به نظر می رسد در آینده در دستور کار قرار گیرد. وی اضافه کرد: موضوع دیگر ایجاد یک رکن جدید در اتاق بازرگانی است، رکنی به عنوان دبیرخانه شورای عالی نظارت در قانون تعریف نشده و با ایجاد این رکن اختیارات بی حد و حصر به نهادی داده می‌شود که می‌تواند به جای هیات رییسه و نمایندگان اتاق ها با اختیارات بی حد و حصر بنشیند. چارتی که برای این رکن تعریف شده که از چارت اتاق بازرگانی ایران عریض‌تر و طویل‌تر است. رییس پیشین اتاق ایران تصریح کرد: آیا اقتصاد کشور و کسب و کارها هیچ مشکلی ندارد غیر از اینکه وزرا در جلسات چندساعته و مستمر به مسایل اتاق بپردازند و بررسی کنند که چطور اتاق بازرگانی ایران را برچینند و بخش خصوصی را از کار بیندازند؟ سلاح‌ورزی ادامه داد: ناترازی انرژی مگر باعث تعطیلی بنگاه‌های تولیدی در تابستان و زمستان نمی‌شود؟ همچنین در سال گذشته که‌کسری تراز تجاری برای اولین بار رکورد زد چرا وزیر صمت جلسه مفصلی برای این کار نمی‌گذارد؟ ارزش افزوده بخش صنعت و معدن در سال گذشته منفی شده‌ و چرا وزیر اقتصاد تدبیری برای بازار سرمایه نمی‌کند؟ و در چنین شرایطی دخالت در امور اجرایی اتاق در آخرین ساعات اداری سال گذشته در دستور کار قرار می‌گیرد. وی در نهایت گفت: خواهش من این است اعضای هیات رییسه اجازه تداوم دخالت بخش دولتی در امور بخش خصوصی را ندهند.

 

سختگیری‌های بانک مرکزی جهش تولید را تسهیل نمی‌کند

صمد حسن‌زاده، رییس اتاق ایران در این نشست در واکنش به اظهارات حسین سلاح‌ورزی، رییس پیشین اتاق ایران درباره دخالت نامتعارف دولت در امور اتاق گفت: از آقای سلاح‌ورزی برای دلسوزی که برای فعالان اقتصادی و به ویژه اتاق بازرگانی دارند، تشکر می‌کنم و ممنونم که ایشان با اظهارات شخصی خود ما را ارشاد فرمودند. وی افزود: ایشان موضوعاتی را درباره دخالت مقامات مطرح کردند و ان‌شاءالله اتاق بتواند در مسایلی که به عهده اتاق است از جایگاه بخش خصوصی صیانت کند. حسن‌زاده ادامه داد: فعالان اقتصادی حرکت‌های بی‌منطق و غیرقانونی اسراییل را محکوم می‌کند و خواستار صلح و امنیت برای تمام جهان و کشور جمهوری اسلامی ایران است. امیدواریم مسايل جهانی توسط مراجع قانونی حل و فصل شود. رییس اتاق ایران اظهار کرد: مقام معظم رهبری شعار امسال را با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم مطرح کردند. ایشان مشکلات کشور را کارشناسی شده و علنی رصد و توصیه مهمی برای کشور مطرح و اتاق ایران در راستای اجرای این شعار برنامه‌هایی را تنظیم کرده‌اند. وی اضافه کرد: درخواست اتاق ایران از اتاق‌های شهرستان ها این است که تجربیات خود را برای رفع ابهامات و نارسایی‌ها در طبق اخلاص بگذارند. وی تصریح کرد: اعتقاد دارم فعالان اقتصادی می‌توانند جهش تولید را محقق کنند، اما مسوولان نظام باید زیرساخت‌های تولید را ارتقا دهند. حسن‌زاده گفت: تامین ارز و تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی با سختگیری‌های کنونی بانک مرکزی جهش تولید را تسهیل نمی‌کند. ۴۰ درصد بهره بانکی که آن هم به سختی تامین می‌شود تولید را برای تولیدکننده فاقد توجیه اقتصادی می‌کند. رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق ایران به زودی نظر خود را درباره سیاست‌های پولی و ارزی سال جاری تهیه و ارايه کند. وی افزود: پیش‌نیاز جهش تولید و برقراری ثبات دست برداشتن دولت از تولید و قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی بخش خصوصی و محور قرار دادن تقویت تولید رقابت‌پذیر است. وی اظهار کرد: وجود انحصارها تبعیض علیه بخش خصوصی است و امروز انگیزه مردم در سرمایه‌گذاری در بورس از بین رفته است. وجود مشکلات در تضمین قراردادهای دولت با بخش خصوصی و هزاران میلیارد تومان طلب بخش خصوصی پیمانکاران دولت مشکلات موجود دیگری است و رفع این مشکلات تلاش سه قوه را می‌طلبد. رییس اتاق ایران اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ برای همه هیات نمایندگان سال سختی بود، اما این هیات همواره در کنار ملت ایران ماند و تلاش کرد. بخش خصوصی انتظار دارد به‌رغم سیاست‌های اقتصادی داخلی و فضای بین‌الملل شرایط ایجاد شغل و درآمد و رفاه برای همگان فراهم شود. وی تصریح کرد: پیام روشن اتاق برای دولت و نظام حفظ ثبات اقتصادی و پذیرش حداکثری برای گشایش در سیاست بین‌الملل است و اتاق هم تمام توان خود را برای تولید رقابت‌پذیر به کار می‌گیرد .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون