• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5741 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين

محاکمه تاریخی دونالد ترامپ در نیویورک برگزار شد

آزمون تازه جمهوری‌خواهان!

به گزارش رسانه‌های امریکا از نیویورک، هفت عضو هیات منصفه برای شرکت در محاکمه کیفری دونالد ترامپ، ريیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده، انتخاب شده‌اند که تاکنون روند برای رسیدگی به این پرونده از رویکرد پرسرعتی پیروی می‌کند. روز دوم دادگاه تاریخی سه‌شنبه با چانه‌زنی بیشتر بر سر انتخاب هیات منصفه به پایان رسید، اما به‌رغم نشانه‌های اولیه مبنی بر اینکه این روند ممکن است هفته‌ها طول بکشد، این جلسه دادگاه با بیش از یک‌سوم اعضای هیات منصفه به پایان رسید. کار پرپیچ و خم انتخاب هیات منصفه برای اولین محاکمه کیفری ريیس جمهور سابق امریکا در روز سه‌شنبه با انتخاب 7 قاضی اهل نیویورک برای قضاوت در مورد دونالد ترامپ به سرعت شتاب گرفت و مرحله مهمی از پرونده را که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند، تسریع بخشید. قاضی ناظر بر این پرونده به نیویورک تایمز گفت که اگر اعضای هیات منصفه با این سرعت به رسیدگی این پرونده ادامه بدهند، به نظر می‌رسد این پرونده با سرعتی زودتر از انتظار به نتیجه منتج شود. 
روند این دادگاه کمی پیچیده به نظر می‌رسید. درنهایت، 12 عضو هیات منصفه و شش نفر از اعضای علی‌البدل باید قبل از اینکه دادگاه بتواند استدلال‌های آغازین پرونده را استماع کند، انتخاب شود. ترامپ با 34 فقره جرم کیفری شامل جعل اسناد تجاری مربوط به پرداخت‌های حق‌السکوت که به استورمی دانیلز انجام شده بود، مواجه است و انتظار می‌رود هیات منصفه اتهامات علیه او را بسنجند و حکمی را صادر کنند. اما روند روز سه‌شنبه با هشدارهایی در مورد نیاز به انصاف در رسیدگی به پرونده، بی‌طرفی در دادگاه همراه بود. این اتهامات و سوءظن‌ها هم متوجه اعضای هیات منصفه احتمالی و هم شخص ترامپ بود.
روند دادرسی نیویورک، ترامپ را به اولین ريیس جمهور ایالات‌متحده، چه در گذشته یا چه در حال حاضر تبدیل کرده است که به اتهاماتی کیفری محاکمه می‌شود. این محاکمه نتیجه یکی از چهار کیفرخواست کیفری علیه ترامپ است که دو مورد در سطح ایالتی و دو اتهام در سطح فدرال در بابش مطرح است. الوین براگ، دادستان منطقه منهتن، اولین بار در مارس 2023 اتهامات دادگاه نیویورک را اعلام کرد. روز دوشنبه، پس از ماه‌ها تاخیر و مراحل پیش از محاکمه، محاکمه به ‌طور جدی آغاز شد. پرونده دادستانی به این بستگی دارد که آیا پرداخت‌های به استورمی دانیلز می‌تواند نقض قوانین انتخابات ایالتی و فدرال باشد یا خیر. دانیلز ادعاهایی را درباره رابطه‌اش و دریافت حق‌السکوت از ترامپ مطرح کرده، اتهامی که ترامپ آن را رد می‌کند. دادستان‌ها امیدوارند که ادعای استورمی دانیلز را علیه ترامپ اثبات کنند که هدف از پرداخت حق‌السکوت به دانیلز از سوی ترامپ می‌تواند جلوگیری از درز خبر به مطبوعات در روزهای رو به پایان انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 باشد. 
انتخاب هیات منصفه از روز دوشنبه آغاز شد و دادستان‌ها، وکلای مدافع و قاضی، خوان مرچان، همگی در مورد اینکه آیا نامزدها می‌توانند در ارزیابی پرونده بی‌طرف باشند یا خیر، بررسی می‌کنند، اما روز اول محاکمه چالش‌های تعیین اینکه چه کسی باید انتخاب شود، برجسته شد. گروه اولیه‌ای متشکل از 96 عضو هیات منصفه روز دوشنبه در دادگاه حاضر شدند و خیلی سریع، قاضی مرچان، بیش از نیمی از آنها را اخراج کرد.
از همه اعضای هیات منصفه آینده این پرونده خواسته شده است که پرسشنامه‌ای 42 قسمتی را پر کنند که هدف آن بررسی جزيیات زندگی شخصی، مصرف رسانه‌ای و گرایش‌های سیاسی آنهاست. اما به منظور صرفه‌جویی در زمان در روز سه‌شنبه، قاضی خوآن مرچان از نامزدهای هیات منصفه خواست تا قبل از پر کردن پرسشنامه، نگرانی خود را در مورد توانایی خود برای خدمت مطرح کنند. بسیاری از کسانی که با نگرانی دست خود را بالا بردند، اخراج شدند. پس از آن، دادستان‌ها و وکلای مدافع به نوبت از اعضای هیات منصفه آینده در مورد خود پرسش کردند. جاشوا استینگلاس، دستیار دادستان منطقه نیز با سخنرانی خود در هیات منصفه تلاش کرد تا تصورات نادرست درباره بی‌طرفی را از بین ببرد. او گفت «بیایید در مورد چیزهای بدیهی صحبت کنیم: متهم در این پرونده هم ريیس جمهور سابق و هم کاندیدای فعلی این مقام است. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که شما نمی‌توانید یک هیات منصفه، منصف باشید، زیرا نام دونالد ترامپ را شنیده‌اید.» اشاره این فرد به اتهاماتی است که در ماه‌های اخیر علیه شخص ترامپ مطرح شده است و او خواهان برخورد با دونالد ترامپ در دادگاه شد. 
اما هم دادستان و هم وکلای مدافع ترامپ، هیات منصفه را تحت فشار قرار دادند که آیا می‌توانند دیدگاه‌های سیاسی خود را جدا از روند رسیدگی به پرونده نگه دارند؟ در یک مورد، تاد بلانچ، وکیل ترامپ، یکی از هیات منصفه را که کتابفروشی اهل منهتن است را به خاطر تمایلات سیاسی‌اش تحت فشار قرار داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون