اطلاعات پروژه جديد بهمن ديزل لو رفت!
بر اساس شنيدهها شركت بهمن ديزل براي توليد و عرضه يك كاميونت 3.8 تني برنامهريزي كرده و بنا دارد اين بار به سراغ توليد و عرضه كاميونت 3.8 تن برود و با اين اقدام عملا سبد محصولات تجاري نسبتا سبك، سنگين و كشنده در اختيار بهمن ديزل خواهد بود و چنانچه اين پروژه با موفقيت انجام شود، بهمن ديزل قطعه ديگري از پازل تناژ باربري ايران را كامل كرده است. اين محصول ميتواند پاسخ مناسبي براي بازار بارهايي با تناژ سبك باشد.
اكنون قالب حملو نقل تجاري نسبتا سبك با وانتهاي شهري كه حداكثر توانايي حمل كمتر از 900 كيلو را دارند، انجام ميشود و در مرتبه بعدي كاميونتهاي 6تن و 8 تن و كاميونهاي فورس F210 (بهمن ديزل) با توانايي حمل حدود 10 تن هستند كه نيازهاي اين حوزه را برطرف ميكنند اما در فاصله وانتهاي 1.8 تني با بارهايي در محدوده 4 تن تمهيدي انديشيده نشده كه خلأ موجود خسارات هنگفتي به منابع محيط زيست و سوخت كشور وارد ميكند چرا كه در شرايط فعلي مصرف كننده ناچار است كاميونهاي بازه 10 تن را ناقص بارگيري کند. به همين دلايل ورود بخش خصوصي به توليد كاميونتي 3.8 تني هوشمندانه و متناسب با نياز بازار است. مديران بهمن ديزل با ورود به اين قسمت از بازار، قدرتنمايي خوبي خواهند داشت و تا ساليان سال يكهتاز اين حوزه خواهند بود. دلايل زيادي براي استقبال بازار اين محصول وجود دارد كه مهمترين آن فرسودگي در اين رده باربري است. محصولاتي كه به عنوان وانت شناخته ميشوند اغلب از نظر شاخصهاي فناورانه عقب افتاده هستند و ايمني بسيار پاييني نسبت به سلامت راننده و حفظ بار دارند. لذا توليد محصولي در اين رده با ايمني بالا و تكنولوژي روز، ميتواند تحول خوبي در حوزه تجاري ايران باشد. كشورهاي توسعه يافته نيز با تمركز بر توليد كاميونتهاي 3.5 تا 4 تن تلاش كردند حمل و نقل بارهاي كمحجم و سبك را مقرون به صرفه كنند. به واقع در كشورهاي پيشرفته، خودروهاي پرمصرفي مانند وانتهاي كنوني كشور ما اجازه تردد ندارند و براي شركتها و بنگاههاي تجاري تردد اين خودروها غيراقتصادي است. شركت بهمن ديزل با تمركز بر خلأ بازار حمل و نقل ايران نقش قابل توجهي در حفظ منابع سوختي، بهينه كردن اقتصاد حمل و نقل باري شركتهاي توليد و رانندگان و همينطور حفاظت از محيط زيست برداشته است؛ محاسبات دقيق كارشناسان گواهي ميدهد كه خلاهاي موجود در باربري ايران و همين طور عقبافتادگي فناورانه خسارات زيادي به اقتصاد، سلامت و محيطزيست وارد ميكند و ورود بخش خصوصي براي جبران اين خلاها ميتواند در كاهش اين زيان موثر باشد. در خصوص كاميونت 3.8 تن و با توجه به اهتمام بهمن ديزل در بهكارگيري فناوريهاي روز ميتوان انتظار داشت اين خودروي تجاري نيز از فناوري هشداردهنده حركت بين خطوط LDWS و ESC و هشدار برخورد از جلو FCWS و ترمز اضطراري هوشمند AEBS و... بهره ببرد.
همچنين اگر اطلاعات اين پروژه دقيق باشد، رانندگان و خريداران اين كاميون 3.8 تني ميتوانند اميدوار باشند اين محصول نيز همچون F210 از تهويه و امكانات رفاهي مولتي مديا براي راننده بهره ببرد. طبق شنيدهها، بهمن ديزل تا نيمه اول سال 1403 محصول 3.8 تني خود را معرفي خواهد كرد و اين محصول عضو ديگري از خانواده فورس خواهد بود. اين شركت سال قبل كاميون 12 تن با نام F210 را توليد كرد كه از نظر فناوري، ايمني و امكانات رفاهي تحولي در اين رده باري بود.