• ۱۴۰۳ جمعه ۱۵ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5756 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت

ارسال ليست سهامداران مشكوك به دادسرا

 روز گذشته سالگرد «يكشنبه سياه بورس تهران» بود؛ روزي كه به يك باره بورس تهران سقوط كرد و شاخص كل 95 هزار واحد پايين آمد. بسياري از سهامداران نمي‌دانستند علت اين ريزش چيست اما پس از چند هفته مشخص شد كه بخشنامه هيات دولت با امضاي معاون اول رييس‌جمهور در روز 17 ارديبهشت ابلاغ شده كه حاكي از تغيير نرخ انرژي صنايع پتروپالايشي بود. به گزارش اكوايران، حالا يك سال بعد از آن روز، در معاملات روز دوشنبه هفدهم ارديبهشت ماه 1403، شاخص كل بورس تهران 20 هزار و 647 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 239 هزار و 98 واحد رسيد.  شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 6 هزار و 938 واحدي در رقم 744 هزار و 100 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 202 واحدي به رقم 24 هزار و 998 واحد رسيد. همچنين شاخص هم‌وزن فرابورس با كاهش هزار و 611 واحد به سطح 135 هزار و 574 واحد رسيد. همزمان رضا عيوضلو معاون سازمان بورس درباره اتفاقات سال گذشته در بازار سرمايه گفته كه ليست افرادي كه بيشترين فروش را داشته بررسي و بالغ بر ۲۴۰۰ شخص حقيقي و حقوقي شناسايي شدند. بعد از فيلتر‌هاي مختلف به ليست ۵۰۰ نفره رسيديم و با بررسي الگوي معاملاتي  اشخاصي كه بيشترين فروش را داشتند به ليست ۴۰ نفره دست يافتيم كه مشكوك به استفاده از اطلاعات نهاني بودند و در پايان اطلاعات اين ۴۰ كد به دادسرا ارسال شد. معاون سازمان  بورس اظهار كرد: ما به ليست مشكوك از افراد با اطلاعات نهاني رسيديم، اما تخلف آنها قطعي نيست. در همكاري با مراجع قضايي به دنبال رسيدگي براي اين موضوع هستيم.

رشد خروج سرمايه از بورس 

روز دوشنبه براي ششمين روز متوالي خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 296 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد كه نسبت به روز كاري گذشته، بيش از 3 برابر - معادل 252 درصد- افزايش يافته است.   نماد خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 21 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي فملي، خساپا، ثپرديس و شپنا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي كاذر، وتوس، درازك، ختوقا و فزر تعلق داشت.

ريزش بزرگان بازار سهام

ديروز، فملي بيشترين اثر منفي را بر شاخص داشت و به تنهايي 4 هزار و 516 واحد شاخص را پايين كشيد. همراه با فملي، فولاد، فارس، شپنا، وبملت و شبندر نمادهاي قرمزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. 
در سوي ديگر نمادهاي واميد، سدشت و كوير از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند.
در فرابورس نيز نمادهاي آريا، خاور و هرمز بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي سپيدار، بپيوند و آس‌پ نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و وبملت و كترام در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز آردينه، خاور و فزر بيشترين تراكنش را داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون