• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5757 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

سايه ركود شديد در بازار مسكن تهران

تازه‌ترين گزارش بانك مركزي نشان مي‌دهد كه تعداد معاملات در تهران در فروردين امسال شاهد اُفت شديدي نسبت به اسفند ماه بوده است. آيا ركود بازار مسكن را فراگرفته است؟ به گزارش اكوايران، تازه‌ترين گزارش بانك مركزي از وضعيت مسكن در تهران نشان مي‌دهد كه تعداد معاملات خانه در فروردين امسال به شكل چشم‌گيري هم نسبت به اسفند و هم نسبت به فروردين سال قبل كاهش يافته است. به بيان دقيق‌تر، تعداد معاملات مسكن از بالاي 6 هزار واحد در اسفند به نزديك هزار و 500 واحد در فروردين ماه نزول كرده است. رشد ماهانه تعداد معاملات مسكن در تهران طي فروردين امسال به كمترين سطح خود حداقل از خرداد 1401 تاكنون رسيده است.

وضعيت قيمت‌ها هم تغيير چنداني نداشته و تقريبا ثابت مانده است. از ميان مناطق 22گانه تهران، همچنان منطقه يك گران‌ترين و منطقه 18 ارزان‌ترين خانه‌ها را در خود جاي داده است.

 

ثبات قيمت‌ خانه‌هاي تهران در اولين ماه از سال جديد

تازه‌ترين گزارش بانك مركزي نشان مي‌دهد كه در فروردين 1403 قيمت هر متر مربع خانه در تهران به‌طور ميانگين به 81 ميليون و 600 هزار تومان رسيده است. اين رقم در اسفند ماه تقريبا 200 هزار تومان كمتر و در فروردين سال گذشته تقريبا يك ميليون و 800 هزار تومان كمتر از رقم فعلي بوده است. بر اين اساس، رشد ماهانه قيمت مسكن در تهران 0.2 درصد و رشد نقطه به نقطه قيمت 22.9 درصد برآورد شده است. تورم ماهانه 0.2 درصدي در فروردين امسال حاكي از آن است كه عملا قيمت مسكن در پايتخت چندان تغييري نداشته و نسبت به ماه قبل ثابت مانده است. از ميان مناطق 22گانه تهران، بالاترين قيمت خانه متري 150 ميليون تومان بوده كه مربوط به منطقه يك مي‌شود. ارزان‌ترين قيمت هم متري 42 ميليون تومان بوده كه مانند ماه قبل مربوط به منطقه 18 است. اگرچه آمارهاي قيمت مسكن تغيير چنداني نداشته، تعداد معاملات شديدا اُفت كرده و رشد آن به كمترين سطح خود حداقل از خرداد سال قبل تاكنون رسيده است.

 

بازار بهاره مسكن پايتخت، سردتر از هميشه

در فروردين امسال تعداد معاملات مسكن در شهر تهران به يك هزار و 508 واحد رسيده است. اين تعداد در اسفند ماه 6 هزار و 179 واحد بوده است. بنابراين رشد ماهانه تعداد معاملات مسكن در تهران به منفي 75.6 درصد رسيده كه حداقل از خرداد 1401 تاكنون كمترين رشد به ثبت رسيده است.

اين داده‌ها نشان مي‌دهد كه متقاضيان خريد مسكن در پايتخت شديدا ريزش كرده‌اند و با قيمت‌هاي موجود معامله قابل توجهي صورت نگرفته است. تعداد معاملات مسكن در تهران در فروردين سال قبل يك هزار و 757 واحد بوده است. بنابراين رشد نقطه به نقطه تعداد معاملات در فروردين امسال منفي 14.2 درصد برآورد مي‌شود. با توجه به اٌفت شديد تعداد معاملات در ماه قبل و ثبات نسبي قيمت مسكن، به نظر مي‌رسد كه سايه ركود بر سر اين بازار افتاده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون