• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5757 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

برخي كالاها 30 تا 40 درصد گران شده‌اند

رييس اتاق اصناف تهران گفت: تقريبا تمام مردم هيچ علاقه‌اي به نگهداري ريال ندارند و هم فعال اقتصادي و فعال در كسب و كارها و هم مردم عادي پول ملي را خسارت مي‌بينند و مي‌دانند. از اين رو مسوولان كشور بايد براي اين موضوع تدبيري بينديشند تا ريال حداقل براي يك سال پشتوانه داشته باشد، يعني مردم مطمئن شوند كه ارزش اين پول حداقل يك سال حفظ مي‌شود و اين خواسته ما در اصناف هم هست.
حميدرضا رستگارپور در گفت‌وگو با ايلنا درباره اثر وضع ماليات بر افزايش قيمت كالا اظهار داشت: يكي از موضوعاتي كه باعث بالا رفتن قيمت‌ها مي‌شود دقيقا موضوع ماليات است و وقتي در قانون بودجه سهم ماليات را مشخص مي‌كنند اينكه چقدر از بودجه قرار است از ماليات تامين شود، اين سهم خود به خود اثر وضعي خود را بر روي قيمت تمام شده كالا مي‌گذارد.
وي ادامه داد: در واقع اين هشدار را مي‌دهد كه انواع كالا براساس قانون بودجه تا چه حدي و تا چه درصدي گران مي‌شوند و افزايش قيمت هم در نهايت منجر به كاهش قدرت خريد مردم مي‌شود و با وجود اينكه هنوز ماليات سال 1403 اعمال نشده اما شاهد گراني‌هاي پيش از موعد آن هستيم. رييس اتاق اصناف تهران با بيان اينكه اين آلارم‌ها منجر به ايجاد انتظارات تورمي مي‌شوند، گفت: اين انتظار تورمي براي تمام كالاها وجود دارد و قدرت خريد مردم هم نسبت به خريد كالا به‌طور قطع كمتر مي‌شود و مي‌بينيم در حالي كه كمتر از دو ماه از سال گذشته، اما برخي از كالا بين 30 تا 40 درصد گران شده‌اند و تنها دليل آن هم انتظارات تورمي است.
رستگارپور افزود: دولت بايد تدبيري براي انتظار تورمي ايجاد شده داشته باشد. در جامعه اين انتظار ايجاد مي‌شود كه مطمئن هستند كه كالا گران مي‌شود اما اين افزايش قيمت چه زماني قرار است اعمال شود و اساسا علت آن چيست؟ در حالي كه گفته مي‌شود براي مثال قرار است كه تا انتهاي سال قيمت جديد اعمال شود اما در ابتداي سال اثر آن را مي‌بينيم. 
وي با بيان اينكه بودجه‌ريزي نبايد به گونه‌اي باشد كه مردم را به سمتي هدايت كند كه پول را به كالا تبديل كنند، تاكيد كرد: تقريبا تمام مردم هيچ علاقه‌اي به نگهداري ريال ندارند و هم فعال اقتصادي و فعال در كسب و كارها و هم مردم عادي پول ملي را خسارت مي‌بينند و مي‌دانند. از اين رو مسوولان كشور بايد براي اين موضوع تدبيري بينديشند تا ريال حداقل براي يك سال پشتوانه داشته باشد، يعني مردم مطمئن شوند كه ارزش اين پول حداقل يك سال حفظ مي‌شود و اين خواسته ما در اصناف هم هست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون