• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5759 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شد

تشكيل ۲۰ پرونده كيفري در مرحله اول انتخابات

مرحله دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس با دستور وزير كشور ساعت ۸ جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ همزمان در حوزه‌هايي كه انتخابات در آنها به دور دوم كشيده شده است، يكي از ويژگي‌هاي اين دور از انتخابات، آرايي بود كه مردم به صورت الكترونيكي به صندوق‌ها انداختند. رهبر انقلاب هم در اولين دقايق آغاز راي‌گيري مرحله دوم انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در تهران، با حضور در حسينيه امام خميني (ره)، در اين دور از انتخابات كه به صورت الكترونيكي برگزار شد، شركت كردند. در اين انتخابات ۹۰ داوطلب براي ۴۵ كرسي مجلس به رقابت با يكديگر مي‌پردازند. انتخاباتي كه بر اساس اعلام وزير كشور تا ساعت 10شب تمديد شد.

۲۲ حوزه انتخابيه براي مرحله دوم انتخابات مجلس عبارتند از؛ «تبريز، آذرشهر و اسكو»، «شبستر»، «ميانه»، «پارس‌آباد، بيله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سميرم»، «لنجان»، «كرج، اشتهارد و فرديس»، «تهران، شميرانات، اسلامشهر و پرديس»، «ورامين، پيشوا و قرچك»، «مشهد و كلات»، «بيرجند، درميان، خوسف»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشير»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شيراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «كرمانشاه»، «گنبدكاووس»، «خرم‌آباد و چگني»، «قائمشهر، سوادكوه، جويبار، سيمرغ و سوادكوه شمالي» و «ملاير» كه در ۱۵ استان كشور قرار دارند.

از جمله اخبار حاشيه‌اي مرتبط با انتخابات اظهاراتي بود كه دادستان كل كشور مطرح كرد. دادستان كل كشور هم اعلام كرد: در مجموع در مرحله اول انتخابات، ۲۰ پرونده كيفري تشكيل شده و اين پرونده‌ها در حال رسيدگي است. اين مقام قضايي در ادامه گفت: «موضوع حادي كه امنيت انتخابات را به مخاطره بيندازد، نداشتيم.»

دور دوم انتخابات در ۲۲ حوزه انتخابيه آغاز شده و بار ارايه اصل يكي از مدارك هويتي پنجگانه انجام مي‌شود.در تهران و هفت حوزه انتخابيه ديگر انتخابات به صورت تمام الكترونيكي برگزار مي‌شود. بر اساس اعلام وزارت كشور تفاوت مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم با دور اول آن در الكترونيكي شدن شعب اخذ راي است.در اين دوره، حدود هشت حوزه تمام الكترونيك است و بيش از ۶۰ درصد نمايندگان را شامل مي‌شود.در كل حوزه انتخابيه تهران تعداد ۳۷۰۰ صندوق راي و در شهر تهران ۲۸۷۴ صندوق راي آراي مردم را ثبت مي‌كنند.در دور دوم انتخابات مجلس باتوجه به اينكه اين دوره هم مثل دوره گذشته احراز هويت و استعلامات به شكل برخط انجام و در هشت حوزه انتخابيه هم انتخابات به شكل كاملا الكترونيكی رخ مي‌دهد، نقش ارتباطات مهم است.درصد بالايي از شعب اخذ راي كار خود را سر وقت آغاز كردند و بر اساس گزارش ناظران حضور مردم نيز با توجه به سوابق دوره‌هاي مختلف در ساعات اوليه حضور خوبي بوده است.سيد ابراهيم رييسي، رييس‌جمهور هم پس از سفر استاني كه پنجشنبه به قم داشته است و ديدار با مراجع و علماي قم با حضور در مسجد جامع حضرت صاحب‌الزمان (عج) در شهرك صالح‌آباد راي داد و در سخناني با بيان اينكه مجلس قوي در كنار دولت قوي مي‌تواند ايران قوي را رقم زند، گفت: اميدوارم با راي مردم، مجلس قوي شكل گيرد؛ مجلس قوي مي‌تواند قوانين مورد نياز كشور را تصويب كرده و ريل‌گذاري قوي براي كشور داشته باشد.

پس از گذشت ۸۰ دقيقه از انتخابات اين مرحله وزير ارتباطات در گزارشي از آخرين آمار سامانه پايش حوزه‌هاي انتخابيه اعلام كرد كه ۹۹.۷ درصد دستگاه‌ها تا اين ساعت بيش از يك‌بار وصل شدند و ۹۹ درصد استعلامات هم به شكل برخط انجام شده و نشان مي‌دهد زيرساخت‌هاي ارتباطي كشور براي انتخابات فراهم است.به گزارش ايسنا، صرفه‌جويي در وقت و هزينه، سهولت راي‌دهي، دقت بالا و امنيت خوب از مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين شكل انتخابات است. به همين دليل در حوزه‌هايي مثل تهران كه قريب به ۳ هزار و ۷۰۰ شعبه در اين مرحله دارد از اين ظرفيت استفاده شده است.

 

ثبت بيش از ۷۵ تماس با موضوع گزارش انتخاباتي

رييس هيات بازرسي انتخابات استان تهران از تماس و ثبت بيش از ۷۵ تماس با خط تلفن ۴۵۵۰۰ از سوي شهروندان استان تهران خبر داد. به گزارش كميته رصد اخبار هيات بازرسي انتخابات استان تهران، اسدالله تقي‌زاده، رييس هيات بازرسي انتخابات استان تهران گفت: بيش از ۷۵ تماس با خط تلفن ۴۵۵۰۰ از سوي شهروندان استان تهران با موضوع گزارش انتخاباتي ثبت شده است.وي با اعلام اين خبر، گفت: اين تعداد تماس عمدتا از سوي شهرونداني كه در شهرستان‌هاي متبوع خود دور دوم انتخابات برگزار مي‌شود، ثبت شد . تقي‌زاده ادامه داد: شهروندان استان مي‌توانند تا ساعت پايان راي‌گيري و همچنين يك روز بعد از راي‌گيري تخلفات انتخاباتي را از طريق تماس با تلفن ۴۵۵۰۰ با كارشناسان ستاد پيگيري شكايات انتخاباتي هيات بازرسي استان مطرح كنند.رييس هيات بازرسي انتخابات استان تهران يادآورشد: گزارش‌ها و درخواست‌هاي شهروندان در ارتباط با امر مهم انتخابات از طريق اين سامانه پيگيري مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون