• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5762 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت

بورس براي يازدهمين روز متوالي قرمز ماند

بازگشت نرخ دلار به زير 60 هزار تومان

همزمان با ريزش قيمت «تتر» ارز ديجيتال مهم تاثيرگذار بر نرخ دلار، قيمت دلار در كانال‌هاي فردايي نيز به پايين‌تر از كانال 60 هزار تومان آمد. تتر به عنوان ارز ديجيتالي كه معادل يك دلار قيمت دارد؛ براي كشف قيمت دلار در بازار آزاد كاربرد بالايي دارد. ديروز اين ارز ديجيتال تا محدود 59650 تومان ريزش كرد (تا ساعت 18 روز دوشنبه) و بدين ترتيب، قيمت دلار نيز بالاخره به زير 60 هزار تومان آمد. اين كمترين قيمتي است كه در سال 1403 ثبت شده است. همزمان با پايان گرفتن تعطيلات نوروزي امسال و با بروز تنش‌هاي گسترده سياسي در منطقه، نرخ دلار نيز با جهش‌هايي روبرو شده و به بالاي 68 هزار تومان رسيده بود.

اظهارات اميرعبدالهيان، وزير امور خارجه و كمال خرازي، رييس شوراي راهبردي روابط خارجي بازتاب خوبي در بازار ارز داشته است. اميرعبدالهيان گفته بود در صورت موافقت همه طرف‌ها براي بازگشت به توافق ۲۰۱۵ ميلادي و مشاهده اقدام عملي از سوي طرف‌هاي مقابل، آمادگي داريم همچنان در مسير توافق به تعهدات خود ادامه دهيم. فعالان بازار معتقدند اگر به صورت واقعي و در عمل اين اتفاق بيفتد سيگنال مثبتي خواهد بود ولي از آن‌جايي كه در اين سال‌ها بارها اين جملات شنيده شده و اتفاقي نيفتاده به زودي رخداد اين احتمال بسيار كم است. به عقيده تحليلگران فني قيمت دلار هرات زير مرز مقاومت مهم 59 هزار و 800 تومان تثبيت داده و فعلا مي‌تواند در مسير نزول گام بردارد. اولين مرز حمايت دلار كف 59 هزار تومان است كه در پشت خط قيمت دلار هرات از اين نقطه حمايت شد. از منظر تكنيكال با از دست رفتن كانال 59 هزار تومان، قيمت دلار هرات مي‌تواند كانال 57 هزار تومان را تست كند.

 

سه دستور رييس كل بانك مركزي براي صادركنندگان

روز گذشته رييس‌كل بانك مركزي در نشست با هيات‌رييسه اتاق ايران، براي حمايت از صادركنندگان بخش خصوصي سه دستور فوري صادر كرد. «استفاده از ارز اشخاص» و «گواهي امتياز صادراتي در مركز مبادله ارز» و به‌ كارگيري «ريال برون‌مرزي با روسيه» سه برنامه ويژ‌ه‌اي كه در دستور كار قرار گرفته است. به گزارش اتاق بازرگاني ايران، رييس‌كل بانك مركزي در اين نشست عنوان كرد كه برنامه بانك مركزي در سال جاري در قالب سياست تثبيت، تعميق و ثبات بازار ارز از طريق مركز مبادله ارز و طلاي ايران است. او تاكيد كرد كه امسال با برنامه و سياست اعتباري مشخص و هدف‌گذاري شده و با روش‌هاي تامين مالي تعهدي و استفاده از اقلام زيرخط ترازنامه بانك‌ها مانند اوراق گام، فكتورينگ، اعتبار اسنادي داخلي و برات الكترونيك به دنبال تأمين مالي غيرتورمي در بخش‌هاي توليدي هستيم. رييس كل بانك مركزي در اين نشست از معاونين ارزي و امور بين‌الملل خواست با قيد فوريت استفاده از ارز اشخاص و گواهي امتياز صادراتي در مركز مبادله ارز و طلاي ايران و همچنين به‌كارگيري ابزار ريال برون‌مرزي (آفشور) با روسيه را كه اقدامات عملياتي آن انجام گرفته است در راستاي حمايت عملي از صادركنندگان و فعالان اقتصادي بخش خصوصي عملياتي كنند.

 

فرار سهامداران از بورس

در بازار ديگر دارايي يعني بورس، روز گذشته براي يازدهمين روز متوالي شاخص‌ها ريزشي بودند و اين بار شاخص كل با ريزش سنگين‌تري روبرو شد و بيش از 32 هزار واحد كاهش يافت. روز گذشته نزديك به نيم هزار ميليارد تومان ديگر از سرمايه سهامداران خُرد از بازار خارج شد و بدين ترتيب، در مجموع 11 روز معاملاتي اخير 2 هزار و 209 ميليارد تومان سرمايه حقيقي از بازار خارج شده است. شاخص كل بورس تهران نيز 32 هزار و 390 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 160 هزار و 780 واحد رسيد. روز گذشته فملي، فولاد، فارس و نماد شپنا نمادهايي در بازار روز جاري بودند كه با تكانه‌هاي منفي خود شاخص را بيش از 1.4 درصد منفي كردند. گروه خودرويي و نماد خودرو نيز روز پر نوساني را به خود ديد. خودرو در نيمه اول بازار تا صف فروش پيش رفت اما در نهايت در انتهاي بازار نهایتا با منفي يك درصدي كار را تمام كرد. اين موضوع مي‌تواند براي قديمي‌هاي بازار كه خودرو را همچنان ليدر بازار مي‌دانند سيگنال خوبي باشد كه ريزش بازار متوقف شده است و براي برگشت آماده مي‌شوند. البته كه اين ميزان افت به تلاش و انرژي زيادي براي برگشت نياز دارد و با اين ارزش معاملاتي كم و بي جان اميدي به آن نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون