• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5770 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۵ خرداد

چالش حقوقي پيرامون رييس فدراسيون فوتبال داغ‌تر شد

مجمع فدراسيون تكليف فوتبال را مشخص كند

با گذشت بيش از يك هفته از پايان محروميت دو ساله شهاب‌الدين عزيزي خادم رييس عزل موقت شده فدراسيون فوتبال، بحث‌ها همچنان در مورد بازگشت او به فدراسيون فوتبال و اينكه آيا ما در حال حاضر دو رييس قانوني داريم، داغ است. 
در چند روز گذشته رسانه‌هاي مختلف و همين‌طور برنامه‌هاي صدا و سيما پيرامون اين موضوع صحبت كردند. البته كه حادثه بالگرد رييس‌جمهور و شوكي كه به كشور وارد شد همه ‌چيز را تحت‌الشعاع قرار داد ولي در يك برنامه تلويزيوني دبيركل فدراسيون فوتبال هدايت ممبيني در اين رابطه مورد سوال قرار گرفت و مدعي شد كه بركناري عزيزي خادم توسط مجمع صورت گرفته است. 
در ادامه به بررسي نظرات كارشناسان در اين رابطه مي‌پردازيم كه در نقاطي با يكديگر اشتراك دارند و در يك برداشت نهايي از هم فاصله مي‌گيرند. 
برخلاف ادعاي دبيركل فدراسيون تمام كارشناسان حقوقي در مورد عزل عزيزي خادم متفق‌القول هستند كه بندهاي اساسنامه رعايت نشده بود و ايشان توسط مجمع بركنار نشده است. 
به عنوان مثال صادق رييسي‌كيا، كارشناس حقوقي ورزشي در يك برنامه تلويزيوني و همين‌طور در مصاحبه با ايلنا تصريح كرد: «عزل موقت از شروع تا پايانش آن يك فرآيند است كه اين فرآيند چندين گام دارد. يكي، دو مورد از اين گام‌ها كه بايد طبق اساسنامه رعايت مي‌شد، نشده. گام اول عزل موقت اين است كه هيات رييسه طبق اساسنامه مي‌توانسته در آن مقطع رييس را عزل موقت كند كه اين كار را كرده. در گام دوم بايد مجمع در جهت رسيدگي به عزل موقت دعوت مي‌شد كه شده و در گام سوم بايد به ايشان فرصت داده مي‌شد در مجمع در ارتباط با مواردي كه بابت آنها عزل موقت شده از خودش دفاع كند كه اين فرصت به ايشان داده نشد. در گام چهارم هم بايد راجع به عزل موقت نهايتا مجمع تصميم مي‌گرفت كه عزل موقت درست بوده يا نه كه اين مورد هم انجام نشد. اين دو گام از اين فرآيند انجام نشد. در نتيجه در مجمع درباره عزل موقت تصميم‌گيري نكردند و مستقيم رفتند سراغ انتخابات رييس بعدي. عده‌اي كه الان مي‌گويند همه موارد اساسنامه‌اي رعايت شده بايد بگويم كه خير، نشده. بخشي از موارد اساسنامه‌اي در مورد عزل موقت به درستي رعايت نشده.»
همين‌طور روح‌الله حسيني، كارشناس حقوقي نيز در اين رابطه به روزنامه اعتماد گفت: «مساله اصلي در مورد آقاي عزيزي خادم اين است كه بركناري كه توسط هيات‌رييسه انجام شده بود بايد در مجمع راي مي‌آورد تا شكل قطعي به خودش بگيرد. منتها اين را به راي نگذاشت و بعد هم يك انتخابات برگزار شد و مجمع به فرد ديگري راي داد. اين عزل موقت بايد در مجمع به راي گذاشته مي‌شد. ممكن بود مجمع بگويد نه به بركناري و راي به ابقا بدهد. وقتي ابقا مي‌شد موجبي براي انتخابات جديد به وجود نمي‌آمد. حتي اين مساله به شكايت در دادگاه خارج از فوتبال هم كشيده شد كه دادگاه گفت من در اين زمينه صالح نيستم و راي به عدم استماع داد. يعني نگفت آن بركناري درست بوده است. گفت برويد cas. منتها به خاطر حفظ منافع ملي اين اتفاق رخ نداد.»
اما در ادامه بحث سر اينكه در حال حاضر رييس قانوني فدراسيون فوتبال چه كسي است و آيا فدراسيون دو رييس قانوني دارد وارد يك چالش حقوقي شده است. همان‌طور كه خود مهدي تاج در تنها واكنشش به اين مساله اذعان داشت كه بايد حقوقدان‌ها در اين رابطه توضيح دهند. 
صادق رييسي‌كيا كه با ايلنا مصاحبه كرده در اين زمينه معتقد است كه چون مجمع رييس بعدي را انتخاب كرده او تا پايان دوران چهار ساله (باقيمانده دوران رياست عزيزي خادم) انتخاب شده و در حال حاضر فدراسيون دو رييس ندارد. اما روح‌الله حسيني در نقطه مخالف رييسي‌كيا ايستاده و در اين راستا معتقد است مجمع بايد ورود كند. او گفت: «سوال اينجاست آيا باتوجه به پايان محروميت عزيزي خادم ايشان رييس فدراسيون فوتبال هست يا نه؟ باتوجه به اينكه بركناري ايشان توسط مجمع به تاييد نرسيد، اين بايد توسط مجمع و بازرسان آن حوزه مورد بررسي قرار بگيرد. مجمع آمده يك نفر ديگر را انتخاب كرده ولي هيچ مرجعي بررسي نكرده كه آن انتخابات قانوني يا غيرقانوني بوده. مجمع بايد ورود كند. افكار عمومي در اين زمينه نياز به پاسخ دارند. دقت داشته باشيد كه همان‌ بندي كه از طريق آن آقاي عزيزي خادم توسط اعضاي هيات‌رييسه عزل موقت شد را بلافاصله از اساسنامه حذف كردند. اين‌هم شبهه‌اي ايجاد كرد كه اگر قرار بود اين بند حذف شود چرا مورد استفاده قرار گرفت.» 
بحث بعدي كه در مورد رييس عزل موقت شده فدراسيون مطرح شده اين است كه آيا دو سال محروميت او باعث مي‌شود كه او ديگر نتواند باتوجه به كدهاي اخلاقي فيفا (فارغ از اينكه الان رييس هست يا نه) در فوتبال فعاليت كند؟ در اين زمينه نيز همه حقوقدان‌ها يك نظر دارند: اينكه مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
باتوجه به مباحث شكل گرفته و نظرات كارشناسان، كمااينكه پيش از اين رضا جلالي، استاد حقوق دانشگاه گفته بود انتخابات مجدد در فدراسيون بايد برگزار شود يا داريوش مصطفوي رييس پيشين فدراسيون فوتبال كه اعتقاد دارد مجمع بايد در مورد رييس فدراسيون تعيين تكليف كند و كارشناساني كه معتقد هستند رييس مستقر بايد تا پايان دورانش در فدراسيون بماند، اين نياز احساس مي‌شود كه مجمع بايد تعلل را كنار بگذارد و هر چه سريع‌تر در اين زمينه تصميم بگيرد. 
كمااينكه روح‌الله حسيني وكيل فعال در حوزه ورزش در بخشي از اظهاراتش با روزنامه اعتماد گفت: «ما بايد بتوانيم شاهد قانون‌مند شدن مجموعه‌ها باشيم و براي همين نياز هست مجمع در اين زمينه ورود كند، چون به هر حال اين سوال در رسانه‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني مورد پرسش قرار گرفته و بايد مشخص شود در شرايطي كه فردي كه مسووليت داشت و دو سال معلق شد و شخص ديگري ماموريت را برعهده گرفت، بعد از اتمام تعليق چه اتفاقي مي‌افتد؟» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون