• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5772 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ خرداد

دختران كاتالان از ليون انتقام گرفتند

بونماتي و پوتياس بارسلونا را قهرمان اروپا كردند

شهر بيلبائو به تزيين شهر با پرچم‌هاي راه‌راه تيم اتلتيك بيلبائو عادت دارد. در شهر پرچم‌هاي باشگاه ورزشي مورد علاقه‌ مردم از هر پنجره آويزان است، اما روز شنبه مردم شهر خود را در رنگ‌هاي كمتر آشنا پيدا كردند. قرمز و آبي بارسلونا همه ميله‌ها را پر كرده بود و در حالي كه هواداران مسافر تازه رسيده به شهر جشن گرفته بودند، همه سكوها با هياهو پر شده بود. آنها آماده شكست دادن ليون در فينال ليگ قهرمانان در سومين تقابل خود مي‌شدند. 
دو ستاره تاثيرگذار تيم، آيتانا بونماتي بازيساز و الكسيا پوتياس فوق ستاره بارسلونا بودند كه در مقابل 50827 هوادار آتش بازي به راه انداختند. 
تلاش دو تيم در نيمه نخست ثمري نداشت و توپي از خط دروازه‌ها عبور نكرد. هرچند دو تيم موقعيت‌هاي خوبي را خلق كردند، اما در نيمه دوم و در حالي كه تقريبا يك سوم از زمان بازي در اين نيمه گذشته بود و بازي بيشتر در اختيار ليون بود، بونماتي بعد از يك حركت تركيبي تيمي عالي به محوطه جريمه ليون زد و ضربه او پس از برخورد با پاي مدافع اين تيم وارد دروازه شد تا گل نخست آبي‌اناري‌ها به ثمر برسد. 
بعد از اين گل قهرمان ليگ فرانسه فشار زيادي به دروازه حريف وارد كرد و با وجود داشتن پاسورهاي عالي و ارسال‌هاي مكرر نتوانست به دروازه بارسا برسد. 
در نهايت و در دقيقه 95 پوتياس ديگر ستاره بارسلونا كه به عنوان يار تعويضي وارد زمين شده بود و بازوبند كاپيتاني را هم بر بازو بسته بود، توانست تير خلاص را به ليون شليك كند و بارسلونا را بر بام فوتبال اروپا بنشاند. 
اين فينال هرگز شبيه به دو فينال قبلي دو تيم كه در سال‌هاي 2019 و 2022 برگزار كرده بودند، نبود. در بوداپست، در سال 2019، قهرمان فرانسه در 30 دقيقه چهار گل پيش بود و 4-1 پيروز شد. در تورين، سه سال بعد، اين داستان تكرار شد. ليون در 33 دقيقه سه گل را به ثمر رساند و 3-1 پيروز شد.
با اين حال در بازي شنبه شب همه‌چيز متفاوت بود. كارولين گراهام هنسن، مهاجم بلوگرانا گفت: «ما در طول سال‌ها بسيار به بلوغ رسيده‌ايم و ياد گرفته‌ايم، به‌ويژه از فينال‌هايي كه باختيم. بنابراين ما خوشحاليم كه با يك شانس ديگر براي برنده شدن بازگشته‌ايم و نشان مي‌دهيم كه چگونه تغيير كرده‌ايم و سخت‌تر شده‌ايم.»
ليون هميشه مدعي قهرماني اروپا بوده و عناوين بي‌شماري به دست آورده، اما موج در فوتبال زنان اروپا در حال تغيير است. بارسلونا، با اين قهرماني، اكنون در حال صعود است. هر دو سرمربي دو تيم قرار است بعد از اين فينال باشگاه خود را ترك كنند، جاناتان گيرالدز قبلا به واشنگتن اسپريت (تيم متعلق به مالك ليون، ميشل كانگ) متعهد شده است و انتظار مي‌رود سونيا بومپاستور به زودي به عنوان سرمربي جديد چلسي معرفي شود. بومپاستور درباره آينده خود گفت: «مسوول مطبوعاتي گفته چيزي نگو پس من چيزي نمي‌گويم.»
بارسلونا علاوه بر نتيجه عملكرد مطلوبي هم داشت و تسلط خود را به نمايش گذاشت. 66.3 درصد مالكيت توپ در نيمه اول گواهي بر سبك فوتبالي است كه به نظر مي‌رسد تا مدت‌ها آنها را به پيش مي‌برد.
ليون احتمالا در اوايل نيمه دوم بهترين شانس خود را براي برتري داشت، اما ژيل نتوانست ضربه سر خود را از ضربه ايستگاهي سلما باچا در دهانه دروازه به تور دروازه كاتالان‌ها هدايت كند.
بومپاستور گفت: «بديهي است كه [شكست در فينال] يك نااميدي بزرگ است. آنها تيم بزرگي هستند، ما بايد يك بازي عالي انجام مي‌داديم، اما مهم‌تر از همه، بايد در حمله كارآمدتر مي‌بوديم تا نتيجه بهتري بگيريم.»
باشگاه فرانسوي در نهايت بهاي از دست دادن موقعيت‌هاي خود را پرداخت و در دقيقه 63 توسط بونماتي مجازات شد.
بعد از اين گل بود كه سرمربي ليون ركورددار گلزني رقابت‌ها، آدا هگربرگ، برنده سابق توپ طلاي زنان را در حالي كه به دنبال گل تساوي بودند، به زمين آورد، اما او هم نتوانست كاري از پيش ببرد. ولي در سمت مقابل تعويض سرمربي بارسا جواب داد. پوتياس كه به عنوان جايگزين وارد زمين شده بود، گل دوم را وارد دروازه حريف كرد و كار ليون را يكسره. او بعد از گل شادي ديوانه‌واري انجام داد كه احتمالا تا مدت‌ها مي‌تواند در تيزر برنامه‌هاي ورزشي فوتبال مورد استفاده قرار گيرد. شادي گلي كه از يك قهرماني باشكوه و بالاي سر بردن جام قهرماني در دقايقي بعد خبر مي‌داد. 
پروژه بارسلونا به پيش مي‌رود. آنها چه با سرمربي فعلي چه با سرمربي بعدي مي‌خواهند همين روند را ادامه دهند و جام‌هاي بعدي را هم كسب كنند. 
گيرالدز سرمربي تيم گفت: «اين يكي از بهترين روزهاي زندگي من است. ما كار شگفت‌انگيزي انجام داديم، با توپ و بدون توپ خوب بوديم. وقتي در دسامبر تصميم گرفتم در پايان فصل تيم را ترك كنم، مردم فكر مي‌كردند كه عملكرد تيم ممكن است ضعيف شود. امروز نشان داديم كه اين‌طور نيست. يك عملكرد شگفت‌انگيز داشتيم و يك پيروزي شايسته به دست آورديم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون