• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5772 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۷ خرداد

مرگ ۲۰ کودک و هشدار پلیس درباره رانندگی زیر ۱۸ ساله‌ها

ريیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ از مرگ ۲۰ کودک در تصادفات رانندگی سال گذشته در تهران خبر داد و نسبت به رانندگی بدون گواهینامه افراد کمتر از ۱۸ سال هشدار داد. رابعه جوانبخت درباره آمار مرگ کودکان در تصادفات رانندگی رخ داده در تهران به ایسنا گفت: «در سال گذشته، ۲۰ کودک و نوجوان یک تا ۱۶ سال که سرنشین و راننده بودند؛ در تصادفات رخ داده در تهران جان خود را از دست دادند.» جوانبخت با اشاره به علت این تصادفات فوتی گفت: «سه نفر به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، دو نفر به علت حرکت در خلاف جهت، یک نفر به علت عدم رعایت حق تقدم و یک نفر به علت تغییر مسیر ناگهانی جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند. هشت نفر از متوفیان عابرپیاده، هفت نفر راننده موتوسیکلت، دو نفر ترک موتوسیکلت و سه نفر سرنشین خودرو بودند.» جوانبخت گفت: «براساس ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، اگر کودکی از وسایل نقلیه والدین خود یا دیگران مانند موتوسیکلت و خودرو استفاده کند و تصادفی صورت گیرد؛ این کودک مقصر است و مسوولیت از او سلب نمی‌شود. این پرونده‌ها در دادسرای ویژه اطفال مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و برای این کودکان مجازات نیز تعیین می‌شود.» ريیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به مسوولیت والدین گفت: «اگر والدین یا افراد دیگری، وسیله نقلیه خود را دراختیار کودکان قرار دهند؛ در صورت انجام هرگونه تخلف یا جرمی، صاحبان وسایل نقلیه نیز باید پاسخگو باشند و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند. نوجوانان باید دقت کنند که چون گواهینامه ندارند، تصور نکنند که از آنها سلب مسوولیت می‌شود. همچنین والدین باید دقت کنند اینکه خودشان سوار وسیله نقلیه نبوده‌اند نیز باعث این مساله نمی‌شود که تحت پیگرد قانونی قرار نگیرند. بنابراین توصیه می‌شود افراد زیر سن قانونی ۱۸ سال و بدون گواهینامه، به هیچ وجه پشت فرمان ننشینند.» جوانبخت گفت: «بیشترین تصادفات در ساعات ۱۲ بامداد تا ۴ صبح اتفاق افتاده است. ما تصور می‌کردیم این گروه سنی در این ساعات نباید کاربر ترافیک باشند اما متاسفانه شش نفر از این جانباختگان در این ساعت تصادف کرده‌اند. برخی از این فوتیان کودکانی بودند که سرنشین خودروها بوده‌اند و در واقع تقصیری در تصادفات نداشته‌اند اما برخی دیگر از این فوتی‌ها، نوجوانانی بودند که با موتوسیکلت یا خودرو رانندگی کرده و تصادف کرده‌اند.» ريیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از آنجایی که این افراد گواهینامه ندارند و آموزش‌های لازم را نیز ندیده‌اند؛ بنابراین توانایی واکنش نشان دادن صحیح در شرایط خاص را ندارند و متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند. باید به این مساله توجه داشت که والدین این نوجوانان نیز مقصر این اتفاقات هستند.» او گفت: «در یکی از این تصادفات، کودکی در کوچه در حال بازی بوده که توسط راننده‌ای که در حال دنده عقب رفتن بوده، زیر گرفته شد. در تصادف دوم نیز والدینی با فرزندان خود در یک مغازه مشغول خرید بوده‌اند که یکی از کودکان از مغازه به یک‌باره خارج شده و با یک موتوسیکلت برخورد و فوت کرده است.» جوانبخت با اشاره به آمارهای سال جدید گفت: «متاسفانه در دو ماهه سال جاری نیز، دو کودک و نوجوان زیر ۱۶ سال در تصادفات فوت کرده‌اند.» ريیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «براساس ماده ۲۰۵ آيین‌نامه راهنمایی و رانندگی، هیچ کس حق ندارد با اسکوتر، دوچرخه یا اسکیت به خودروی در حال حرکت تکیه کند و از آن طریق حرکت کند و این امر ممنوع و بسیار خطرناک است. همچنین شرط استفاده از این وسایل، بودن در محل امن است.» ريیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «براساس ماده ۲۲۰ آيین‌نامه، کودکان زیر ۱۲ سال نباید در صندلی جلوی خودرو بنشینند. در هفته‌های گذشته موردی داشتیم که یک کودک هشت ساله در صندلی جلو خودرو نشسته بود و متاسفانه کمربند ایمنی نیز نبسته بود. این کودک در یک تصادف خسارتی ساده، به خاطر ترمز شدید با داشبورد برخورد کرده بود و سر این کودک به‌شدت آسیب دیده بود.» جوانبخت با اشاره به سان‌روف خودروها نیز گفت: «متاسفانه در مورد دیگری، یک کودک از سان‌روف خودرو به بیرون نگاه می‌کرد که با ترمز شدید پدرش در بزرگراه، به بیرون از ماشین پرتاب شده بود و از ناحیه سر جراحات سنگینی دیده بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون