• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5774 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد

اسراييل بار ديگر خط قرمزها را رد كرد

جهان در شوك

حملات روز يكشنبه اسراييل به جنوبي‌ترين شهر غزه كه منجر به كشته شدن حداقل 45 فلسطيني كه اكثرا زن و كودك بودند، واكنش تند جهان را به دنبال داشت. اين حملات باعث سوخته شدن چادرهايي شد كه براي استقرار آوارگان فلسطيني برپا شده بود. انتشار ويديويي از صحنه جنايت اسراييل در اين حملات، خشم همگان را برانگيخت. جوزپ بورل مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا، امانوئل ماكرون رييس‌جمهور فرانسه، اشتير كارمر رهبر حزب كارگر بريتانيا، رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه و ديگر رهبران جهان حملات اسراييل را محكوم كردند. در همين حال، كارشناسان حقوقي به الجزيره گفتند كه اين حمله نقض قوانين بين‌المللي است، به ويژه پس از آنكه ديوان بين‌المللي دادگستري به اسراييل دستور داد تا حمله به رفح را متوقف كند. از سوي ديگر، در همين رابطه در گذرگاه رفح با مصر، يك سرباز مصري در تبادل آتش با نيروهاي اسراييلي كشته شده است. قاهره گفته است كه در حال تحقيق در مورد اين حادثه است.همزمان به درخواست الجزاير شوراي امنيت سازمان ملل نشستي اضطراري برگزار كرد تا در باب اينكه حمله اخير اسراييل به اردوگاه آوارگان فلسطيني جنايت جنگي محسوب مي‌شود يا نه، تصميم‌گيري كند.اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از ديپلمات‌ها مي‌گويند كه اقدام اسراييل نقض فاحش حقوق بشر است.
مارتين گريفيث، معاون دبيركل سازمان ملل متحد در بيانيه‌اي در واكنش به جنايت آتش گرفتن چادر محل اقامت آوارگان فلسطيني در رفح اظهار داشت: آنچه اتفاق افتاد جديدترين و احتمالا بي‌رحمانه‌ترين ظلمي بود كه بر آوارگان تحميل شد. گريفيث اضافه كرد كه «اشتباه» ناميدن آن پيامي است بي‌معني و دردآور براي كشته‌شدگان، كساني كه غمگين هستند و كساني كه تلاش مي‌كنند جان خود را نجات دهند. اين اظهارات پس از آن مطرح شد كه بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل، حمله مرگبار اسراييل به فلسطيني‌هاي آواره در رفح را «اشتباهي غم‌انگيز» خواند.اين در حالي است كه انعكاس تصاوير وضعيت بازماندگان اين حادثه جهان را در شوك فرو برده است. در برخي تصاوير و ويديوهاي منتشر شده كودكان و نوزدان سوخته بر زمين ديده مي‌شود. در يكي از فيلم‌ها پدري در حالي كه جسد بي‌سر نوزادش را در دست دارد، همگان را شوكه كرده است. اجساد سوخته و تكه‌تكه شده بسياري از قربانيان عمق اين فاجعه را عريان‌تر هم كرده است.
در همين حال، سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد در مورد حمله اسراييل به خيمه فلسطيني‌هاي آواره اظهار داشت: در حالي كه اسراييل بايد«هر اقدام احتياطي» را براي محافظت از غيرنظاميان انجام دهد، اسراييل حق دارد در تعقيب نيروهاي حماس وارد رفح شود. ما به‌طور فعال با ارتش اسراييل و شركاي خود در ميدان همكاري مي‌كنيم تا آنچه اتفاق افتاده را ارزيابي كنند و بفهميم كه ارتش اسراييل در حال انجام تحقيقات است. اكسيوس گزارش كرد كه دولت «جو بايدن»، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا در حال ارزيابي بمباران اردوگاه آوارگان در رفح توسط اسراييل و نقض «خط قرمزي» است كه ترسيم كرده بود كه احتمالا نتايج آن فشار بر رييس‌جمهور امريكا براي تغيير سياست او در قبال جنگ غزه را افزايش خواهد داد.همزمان يك مقام امريكايي گفت كه حادثه رفح احتمالا فشار سياسي بر بايدن را براي تغيير سياست خود در قبال جنگ غزه افزايش مي‌دهد.اوايل ماه جاري، بايدن تهديد كرد كه در صورت حمله اسراييل به مراكز جمعيتي در رفح، تحويل برخي تسليحات تهاجمي ساخت امريكا را متوقف خواهد كرد.وب سايت اكسيوس گفت كه «جيك ساليوان»، مشاور امنيت ملي امريكا، در جريان سفر اخير خود به اسراييل (در ۱۹ مه)، با مقامات ارشد اسراييل در مورد عمليات نظامي در رفح گفت‌وگو كرد و توضيح داد كه اين گفت‌وگوها شامل توضيحات مفصلي از يوآف گالانت، وزير دفاع اسراييل و هرزي هالوي رييس دفتر او بوده است.
همزمان دولت نروژ با اعلام اينكه سه‌شنبه كشور فلسطين را به‌طور رسمي به رسميت خواهد شناخت به دو كشور اروپايي ديگر يعني ايرلند و اسپانيا در اين مسير پيوست.اين سه كشور اروپايي پيش از اين اعلام كرده بودند كه كشور فلسطين را به رسميت خواهند شناخت؛ اقدامي كه توسط اسراييل جايزه‌اي براي جنبش مقاومت حماس اعلام و محكوم شده است.اسپانيا، ايرلند و نروژ بر اين باورند كه ابتكار عمل آنها تاثير نمادين قوي دارد و احتمالا ديگر كشورها را تشويق مي‌كند كه از اين رويه پيروي كنند.انتظار مي‌رود كابينه ايرلند پس از چند ساعت بحث در پارلمان اين تصميم را تاييد كند. سيمون هريس، نخست وزير ايرلند در سخناني گفت: ما به تشكيل كشور فلسطين اعتقاد داريم. منطقه و مردم فلسطين به صلح نياز دارند. ما آن را در زماني باور مي‌كنيم كه ديگران به دنبال بمباران اين اميد هستند. 
تنش در مرز 
به گزارش رويترز از مرز رفح، يك سرباز مصري روز دوشنبه در گذرگاه رفح در مرز مصر با نوار غزه در تبادل آتش با نيروهاي اسراييلي كشته و يك سرباز ديگر نيز به‌ شدت زخمي شده است. شبكه اسراييلي كان نيز اعلام كرد كه در اين حادثه يك سرباز مصري كشته و تعدادي ديگر زخمي شدند. اين شبكه مدعي شد كه به سربازان اسراييلي آسيبي نرسيده است. ارتش رژيم اسراييل در بيانيه‌اي اعلام كرد: ساعاتي پيش تيراندازي در مرز مصر رخ داد. حادثه تحت بررسي است و گفت‌وگو با طرف مصري در حال انجام است. ارتش مصر نيز ضمن تاييد كشته شدن يكي از سربازانش گفت كه در حال بررسي اين تيراندازي است. روزنامه مستقل مصري انگليسي زبان ديلي‌نيوز مصر، به نقل از منابع ناشناس گفته است كه سربازان مصري تحت تاثير قتل عام رفح در روز يكشنبه قرار گرفتند و با نيروهاي اسراييلي در آن سوي مرز درگير شدند. با اين حال، هنوز به‌طور رسمي مشخص نيست كه تبادل آتش چگونه آغاز شد.
العربي الجديد، به نقل از منبعي امنيتي در مصر، اين سرباز مصري بر اثر شليك تك تيرانداز اسراييلي كشته شده است. اين منبع گفت كه طرف مصري شروع‌كننده درگيري نبود. اما تلويزيون سراسري اسراييل مدعي است كه طرف مصري آغازگر درگيري و شليك به سمت نيروهاي اسراييلي بوده است و سربازان اسراييلي صرفا براي دفاع از خود اقدام كردند. گذرگاه مرزي رفح در اوايل ماه جاري به دليل گسترش تهاجم زميني ارتش به غزه به شهر جنوبي رفح از سوي نيروهاي اسراييلي تصرف شد. اشغال اين گذرگاه باعث افزايش تنش بين مصر و اسراييل شد و صلح 45 ساله بين دو بازيگر را تهديد كرد. تصرف اين گذرگاه از سوي اسراييل خشم مصر را برانگيخته است. اين در حالي است كه مصر معمولا در زمينه مسائل امنيتي با اسراييل همكاري نزديك دارد. 
يك منبع نظامي مصري پيش‌تر به ميدل ايست‌اي گفته بود كه پيش از تصرف اين گذرگاه «هيچ هماهنگي عملياتي» بين مصر و اسراييل وجود نداشته است. به گفته بنياد حقوق بشر سينا، يك هفته پس از حمله اسراييل به اين گذرگاه، مصر نفربرهاي زرهي و سربازان بيشتري را در مرز خود با غزه در شمال شرقي سينا مستقر كرد. قاهره همچنين از باز كردن گذرگاه مرزي از سمت مصر تا زماني كه ارتش اسراييل عقب‌نشيني كند خودداري كرده و گفته است كه عمليات اين گذرگاه منحصرا موضوع مصر و فلسطين است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون