• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5774 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء:

40 درصد ميدان گازي «آرش» متعلق به ايران است

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء با بيان اينكه 40 درصد از ميدان گازي آرش متعلق به جمهوري اسلامي ايران است، گفت: ورود ايران به ميدان آرش از نان شب واجب‌تر است. سردار عبدالرضا عابد در گفت‌وگو با ايلنا درباره ورود قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء به ميدان گازي آرش اظهار داشت: استفاده از سهم ايران از ميدان آرش از نان شب براي كشور واجب‌تر است. ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد كه ميدان گازي «آرش» كه توسط اعراب حاشيه خليج‌فارس «الدوره» خوانده مي‌شود حدود ۵۷۰ ميليارد مترمكعب ذخاير گازي و ۳۱۰ ميليون بشكه ذخاير ميعانات گازي (نوعي نفت خام فوق سبك) دارد و براي توسعه آن نياز به هفت ميليارد دلار سرمايه‌گذاري است. اين ميدان ۶۰ سال پيش كشف شد و ايران سه دهه پيش مذاكراتي نيمه‌تمام با كويت براي تعيين مرزهاي دريايي انجام داد و از آن زمان اين مذاكرات مسكوت مانده است. وزير نفت كويت مردادماه پارسال اعلام كرده بود اين كشور منتظر تعيين مرزبندي با ايران نخواهد ماند و حفاري در اين ميدان گازي را آغاز مي‌كند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء در اين باره تاكيد كرد: نبود عزم و اراده براي استفاده ايران از منابع گازي ميدان آرش باعث شد كه كشورهاي همسايه مانند كويت و عربستان شروع به برداشت از اين ميدان كردند و ما هم در ايران آنها را تماشا مي‌كنيم تا اينكه ببينيم چه زماني براي حضور ايران در ميدان آرش تصميم گرفته مي‌شود. اين در حالي است كه اين ميدان بين تعدادي از كشورها از جمله ايران مشترك است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبياء درباره ادعاهايي مبني بر اينكه ايران سهمي در ميدان آرش ندارد، گفت: خير، اين موضوع صحت ندارد، مگر مي‌شود ايران سهمي در منابع ميدان آرش نداشته باشد، 40 درصد ميدان آرش متعلق به جمهوري اسلامي ايران است. پيش از اين معاون مديرعامل كويت پتروليوم خبر داده بود كه اين ميدان گازي تا سال ۲۰۲۹ به‌طور كامل به بهره‌برداري خواهد رسيد.

اما سردار عابد گفته است: صندوق توسعه ملي براي تامين مالي حضور قرارگاه خاتم‌‌الانبياء در ميدان آرش اعلام آمادگي كرده است و با ساير نهادها در حال مذاكره هستيم كه نحوه اجراي كار چگونه باشد و شكل ورود قرارگاه در ميدان آرش در قالب قرارداد‌ اي‌پي‌سي خواهد بود.‌اي‌پي‌سي مخفف كلمه Engineering Procurement Construction به معناي آن است كه كار طراحي و تامين تجهيزات و اجراي پروژه به پيمانكار سپرده و كل مسووليت‌هاي مديريت اجرا و كنترل كيفي پروژه به عهده پيمانكار است.

 

واگذاري بخشي از سهام پالايشگاه خليج‌فارس به قرارگاه خاتم‌الانبياء

همچنين سيد احسان خاندوزي در آيين امضاي تفاهمنامه همكاري فيمابين وزارت امور اقتصادي و دارايي و قرارگاه خاتم‌الانبياء اظهار داشت: رييس‌جمهور كشورمان به مصوبات مولدسازي به‌طور مكرر تاكيد مي‌كرد و در همان سال اول اجراي مصوبه مولدسازي از ١۵ فروردين ماه سال ١۴٠٢، ضمن واگذاري املاك مازاد دستگاه‌هاي دولتي، واگذاري پروژه‌هاي عمراني نيمه تمام تصويب شد تا براي تامين مالي استان‌ها از منابع مولدسازي و مستغلات و اموال غيرمنقول استفاده كرد. وي ادامه داد: از اين رو، پروژه‌هاي نيمه تمام عمراني در دستور كار واگذاري به بخش‌هاي پيمانكاري قرار گرفت تا اين پروژه‌ها به حركت دربيايند. وزير اقتصاد با بيان اينكه اين واگذاري‌ها نياز به همكاري ١٩ دستگاه اجرايي و ٣١ استان را داشت، گفت: از ١۵ فروردين ماه سال گذشته تا ١۵ فروردين ماه امسال ۵۴ هزار ميليارد تومان عملكرد مولدسازي بوده كه ٢١ هزار ميليارد تومان آن متعلق به مولدسازي اموال زيرمجموعه وزارت اقتصاد بوده و ٣٢ هزار ميليارد تومان هم مولدسازي اراضي براي اجراي پروژه نهضت ملي مسكن بوده و از ابتدا هم انتظار اين را داشتيم كه تهاتر اموال مازاد با پيمانكاران و فعالان اقتصادي سهم بزرگي را در مولدسازي داشته باشد از اين رو كمتر از ٧ هزار ميليارد تومان عملكرد نقدي بوده است . خاندوزي تاكيد كرد: بخشي از اموال در حال ارزش افزوده است كه سال جاري بدون شبهه و با قيمت كارشناسي شده در جريان فرآيند مولدسازي قرار بگيرند و واگذار شوند. وي با بيان اينكه قرارگاه خاتم‌الانبياء همواره جزو اركان مورد اتكاي دولت بوده، اظهار داشت: همواره در جلسات با شهيد جمهور ذكر خير علميات و تلاش‌هاي مجموعه قرارگاه خاتم‌الانبياء بود. خاندوزي تاكيد كرد: به‌طور مشخص بورسي شدن پالايشگاه ستاره خليج‌فارس و واگذاري سهام آن به مردم مورد اهتمام وزارت اقتصاد بود و بخشي از سهام اين پالايشگاه در جريان مولدسازي اموال دولت به قرارگاه خاتم‌الانبياء واگذار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون