• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5777 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد

لذت مادرانگي

رمان «لذت مادرانگي» نوشته بوچي امچتا با ترجمه الهه عليزاده منتشر شد. در نوشته پشت جلد كتاب مي‌خوانيم: «بوچي امچتا» رمان‌نويس برجسته نيجريه‌اي است كه در سال ۲۰۰۵ براي پاسداشت فعاليت‌هاي هنري و ادبي‌اش مقام شواليه سلطنتي انگلستان را دريافت كرد و بيست رمان او سرآمد نويسندگان سياهپوست انگلستان محسوب مي‌شود. آثار اين نويسنده سرشناس، بيشتر بر سياست‌هاي نژادي و جنسيتي بريتانياي دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تمركز دارد. به گفته «آميناتا فورنا» نويسنده كه «امچتا» را «يكي از اعضاي نسل رنسانس وول سوينكا» مي‌نامد، او از جمله نويسندگاني است كه به ادبيات آفريقا جان بخشيد.
«لذت مادرانگي» از معروف‌ترين كارهاي امچتاست. اساس اين رمان بر لزوم مادر بودنِ زن است؛ داستاني تراژيك از زندگي زني نيجريايي كه قلب زندگي او فرزندانش است و به‌ خاطر داشتن آنها احترام جامعه را به دست مي‌آورد. در طول رمان، نويسنده خواننده را وادار مي‌كند تا معضلات مربوط به عقايد و شيوه‌هاي نوين زندگي برخلاف ميل پايبندي به آداب سنتي و رسوم قبيله‌اي را در نظر بگيرد.
 در بخشي از متن مي‌خوانيم: «براي اولين‌بار از وقتي كه اننو اگو بچه‌اش را روي فرش مرده ديده بود، اشك استيصال و درماندگي از گونه‌هايش سرازير شد. چه كسي مي‌توانست به او نيرو بخشد تا به دنيا بگويد او يك‌بار مادر شده، اما شكست خورده است؟ چگونه مردم درك مي‌كردند كه او بي‌نهايت دلش مي‌خواسته زن باشد، شبيه تمام زن‌هاي ديگر، اما حالا ناكام مانده بود؟ آه، خدايا، كاش اين مردم، اگرچه نيت‌شان خير است، مرا به حال خودم رها كنند.» اين رمان در ۳۰۵ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و بهاي ۳۴۵ هزار تومان در نشر آفتابكاران راهي بازار كتاب شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون