• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۸ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5782 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۹ خرداد

درباره اولین نشست آهنگسازان خردسال

مدرن در عمل، كلاسيك در تدريس

ميرعليرضا ميرعلي‌نقي

اين‌بار كار واقعا از ريشه‌ها شروع شده است. اقدام پيشروانه آهنگساز ارزنده، دكتر اميرمهيار تفرشي‌پور به حدي بديع و در عين حال انساني بود كه شايسته ثبت در حافظه تاريخ موسيقي معاصر ايران است. بي‌ترديد از بين خردسالان و نوجواناني كه به همت و حمايت او در جلسه شهركتاب فرشته حاضر شدند و كارشان را ارايه كردند، آهنگسازاني تاثيرگذار برخواهند خاست. 
دكتر تفرشي‌پور كار را از ريشه‌ها آغاز كرده و انديشه‌هايي متكي بر تجربه را پشتوانه آن قرار داده است. فضاي آموزش موسيقي كلاسيك بين‌المللي در ايران، هميشه (به استثناي استاداني معدود)، گرفتار خشونتي پدرسالارانه، تحقيري عادي‌سازي شده و ناچيز شمردن بارقه‌هاي استعداد شاگردان خردسال بوده است. نمونه‌ها زيادتر از حد سنجشند و نياز به نام بردن نيست. اين برخورد آمرانه، شايد در محيط‌هاي آموزشي ايران عصر مشروطيت تا اوايل دهه ۱۳۴۰، تا حدودي «جواب مي‌داد» و البته همان استادان نيز با همه تلخ زباني و ترشرويي‌شان، دانش‌آموختگاني زحمتكش و مسووليت‌پذير و منضبط و با معلومات بودند. هدف زندگي‌شان همانا اعتلاي موسيقي بود و شايد هم راهي نمي‌شناختند جز اينكه با همان روشي كه خودشان بار آمده بودند، شاگردان را هم بار بياورند.‌ خيلي‌هاي‌شان اساسا از محيط‌هاي نظامي به فضاي موسيقي پا گذاشته بودند و هنرستان (و حتي اركسترهاي زير دست‌شان) را هم مثل سربازخانه نگاه مي‌كردند.
جامعه امروز حتي با جامعه دهه ۱۳۷۰ بسيار متفاوت است و تمام جنبه‌هاي آموزشي و پرورشي موسيقي ‌بايد مورد تجديدنظري نقادانه قرار بگيرد و با دانش روز هماهنگ شود. مقصود از دانش روز، تنها حوزه مسائل فني موسيقي نيست. علومي چون پداگوژي و روانشناسي و به خصوص استفاده از فناوري ديجيتال نيز به موازات آن، اهميت دارند.‌ دنياي امروز و فردا با محوريت زنان و كودكان مي‌گردد و چرخ آموزش ديگر نمي‌تواند براساس اقتدارگرايي‌هاي قديم بگردد.
اينها نكات مهمي هستند كه آقاي دكتر تفرشي‌پور در فضاي آموزشگاه‌ خود به آن توجه دارند و خروجي‌شان نيز قابل توجه مي‌تواند باشد. آزادي ايده و بيان شاگردان‌شان در شب ارايه، تنوعي جالب را ارايه مي‌كرد كه تربيت استعدادهاي جوان با چنين بينشي را نشان مي‌دهد. در اين يادداشت كوتاه قصد واكاوي و تشريح اقدام فرهنگي ايشان را ندارم، چراكه خود در گفت‌وگوي‌شان به شايسته‌ترين نحو بيان مطلب كرده‌اند. اميدوارم اين حركت، درجا متوقف نشود، ادامه بيابد، جريان‌سازي كند و ثمرات نيكويش را برجا بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون