• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5782 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۱۹ خرداد

گفت‌وگو با جسيكا ولف، بازيگر و موزيسين فنلاندي به مناسبت بازي دریک فيلم ايراني

تجربه بازي در يك فيلم پرمخاطره

مينو فلاحي

جسيكا وُلف، بازيگر و موزيسين فنلاندي براي نخستين‌بار در يك فيلم ايراني ايفاي نقش كرده است. او كه هنرهاي رزمي را هم دنبال مي‌كند، از تجربه بازيگري در فيلم «تاوان»نخستين همكاري مشترك ايران و فنلاند مي‌گويد. «تاوان» به كارگرداني رامين سهراب اين روزها در سينماهاي ايران نمايش داده مي‌شود.

 

چگونه در اين فيلم بازي كرديد؟

رامين سهراب را از سال 1388 مي‌شناسم. قبلا چند پروژه با هم انجام داده بوديم. با من تماس گرفت و پرسيد كه دوست دارم نقش اول زن تاوان را در ايران بازي كنم، انگار يك رويا به حقيقت پيوست.

كمي درباره حضورتان در فيلم اكشن «تاوان» براي‌مان توضيح دهيد؟

گاهي اوقات اگر صحنه‌هاي اكشن در يك فيلم زياد باشد يا مثلا در هواي سرد فنلاند فيلمبرداري شود، مي‌تواند از نظر فيزيكي بسيار سخت باشد. اما قطعا ارزشش را دارد. بازي در فيلم‌هاي اكشن را واقعا دوست دارم. شما مي‌توانيد يك شخصيت جديد را تجربه كنيد، با افراد فوق‌العاده‌اي در حرفه خود آشنا شويد و با آنها كار كنيد و در اين مورد خاص من فرهنگ مردم نازنين ايراني را نيز ديدم.

ايران براي شما چگونه بود؟

حضور در ايران براي من تجربه شگفت‌انگيزي بود. شما كشور بسيار زيبايي با فرهنگ و تمدن كهن داريد. مردم خيلي مهربان بودند. تا به حال چنين مهمان‌نوازي نديده بودم.

از ايران چه خاطره‌اي داريد؟

دوستان ايراني بيشتر در ذهن من مانده‌اند. مناظر زيبا، غذاهاي خوشمزه، موزه‌هايي كه بازديد كردم و چايخانه دوست داشتني كه در آن صحنه‌اي از فيلم را فيلمبرداري كرديم. خيلي خاطرات خوبي بود. حيف كه نتوانستم اصفهان، شيراز و كاشان را ببينم.

كار با رامين سهراب چطور بود؟

علي‌رغم اينكه فيلم اكشن مي‌ساختيم، همه‌چيز در آرامش و بسيار حرفه‌اي پيش رفت. ما سال‌ها با هم همكار بوديم، بنابراين تجربه شگفت‌انگيزي بود كه درنهايت روي پروژه بزرگ‌تري مانند اين فيلم با هم كار كنيم.

در صحنه‌هاي اكشن تاوان بدلكار داشتيد؟

معدود بازيگراني سكانس‌هاي اكشن خود را كه نياز به بدلكار دارد، ايفا مي‌كنند، اما در اين فيلم براي نقش من از بدلكار استفاده نكرديم و تمامي صحنه‌ها را خودم بازي كردم. حتي صحنه‌هاي بسيار پرخطر ساختمان نيمه‌كاره كه شايد براي تماشاگران چندان ملموس نباشد اما بسيار پرمخاطره بود. در طبقه سي و چندم يك برج با باد شديد يا انجام حركات اكشن در طبقات بالايي ساختماني كه هنوز كامل نشده است، بسيار پرمخاطره است. البته تمامي اصول ايمني رعايت مي‌شد ولي اتفاق براي بازيگراني كه خود بدلكاري هم انجام مي‌دهند، يك‌بار رخ مي‌دهد.

سختي‌هاي اين فيلم چه بود؟

فيلمبرداري سكانس‌هاي اكشن در دماي چهل درجه جدا طاقت‌فرسا و عذاب‌آور بود. روزها بسيار گرم بود و من كه از هلسينكي آمده بودم، مجبور شدم با بزرگ‌ترين چالش عمرم مواجه شوم، آن‌هم روزهاي تعطيلي كه در زمان فيلمبرداري داشتم و مجبور بودم به دليل كوويد در اتاق هتلم بمانم. نمي‌توانستم برنامه مورد علاقه‌ام را در تلويزيون ببينم و اينترنت براي استفاده از يوتيوب، فيس بوك و اپليكيشن‌هاي ارتباطي كار نمي‌كرد. حتي كتاب‌هايي كه معمولا مي‌خوانم را همراه نداشتم.

خاطرم هست در يك كارگاه ساختماني در طبقه سي و شش فيلمبرداري كرديم. يك آسانسور وجود داشت، اما اين خطر وجود داشت كه آسانسور بيش از حد گرم شود و براي رفت و آمد زياد دچار مشكل بشود. گاهي مجبور بودم براي امنيت بيشتر تمامي پله‌ها را طي كنم تا به جايي برسم و هوا هم به شدت گرم بود.

راستش تعجب مي‌كردم كه رامين چطور مي‌تواند از عهده اين همه كار بربياد و همزمان صحنه‌هاي اكشن را هم بازي كند.

جذابيت و سختي كار با عوامل ايراني چيست؟

شگفت‌انگيز بود. عوامل خيلي مهربان و همراه بودند. چالش در ابتدا يافتن راهي براي برقراري ارتباط بدون اشتراك زبان بود، اما در عين حال شگفت‌انگيز بود كه حتي با وجود مانع زباني چقدر همه‌چيز راحت پيش مي‌رفت.

 

احتمالا دوباره به ايران خواهيد آمد؟

دوست دارم در صورت امكان به ايران بيايم. براي نمايش فيلم قصد داشتم چند روزي در ايران باشم اما محدوديت‌ها و توصيه‌هاي مسافرتي دولت‌ها مانع از حضور من در ايران شد. خيلي دوست داشتم هنگام آغاز نمايش فيلم در ايران باشم و كنار مردمي كه با من بسيار مهربان بودند، فيلم را ببينم اما نشد.

سختي‌هاي كار به خصوص كار اكشن براي يك خانم در ايران؟

واقعا سخت بود و دشوار؛ به خصوص در گرماي چهل درجه و به نظرم زنان بازيگر و به خصوص ورزشكاران زن ايراني كه با حجاب در مسابقات سخت و رسمي شركت مي‌كنند و افتخار‌آفريني مي‌كنند ستودني و قابل تقدير هستند.

اگر دوباره به ايران بياييد دوست داريد به كدام شهرها سفر كنيد؟

شنيدم جاهاي خيلي قشنگي در ايران داريد. مي‌خواهم بروم شمال ايران، كاشان، اصفهان و شيراز را ببينم.

از سينماي ايران چه مي‌دانيد؟

سينماي ايران در فنلاند كاملا ناشناخته است، بنابراين قبل از آمدن به ايران شناخت چنداني نداشتم. مي‌دانم فيلمسازان نامدار و شناخته شده بين‌المللي داريد. از حضور در جشنواره فيلم فجر شگفت‌زده شدم. تا به حال چنين جشنواره پر شور و بزرگي را تجربه نكرده بودم.

بازيگر و كارگردان ايراني مورد علاقه شما كيست؟

در بازيگري گلشيفته فراهاني و پيمان معادي و در كارگرداني هم اصغر فرهادي را مي‌شناسم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون