• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5785 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ خرداد

تشريح تازه‌ترين نظرسنجي ايسپا

ميزان مشاركت در دالان صعودی

گروه سیاسی |مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) جهاد دانشگاهي، در آستانه چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري نظرسنجي‌هاي ملي متعددي درباره انتخابات اجرا مي‌كند كه اجراي آن با محوريت نگرش مردم به انتخابات و تحليل رفتار راي‌دهي در ۳۱ استان كشور است و تاكنون به دو موج نظرسنجي در سطح ملي رسيده كه تا روز انتخابات نيز تداوم خواهد يافت.
ابراهيم شيرعلي رييس ايسپا با تشريح جديدترين يافته‌هاي نظرسنجي اين مركز اظهار كرد: آخرين نظرسنجي انتخاباتي ايسپا مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) در روزهاي ۱۹ و ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ (موج دوم) تا پيش از معرفي كانديداهاي تاييد صلاحيت‌شده از سوي شوراي نگهبان، نظر مردم را در خصوص چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري پرسيده است. در طرح مذكور با ۳۹۰۶ نفر از افراد بالاي ۱۸ سال ساكن در ۳۱ استان كشور (مناطق شهري و روستايي) مصاحبه حضوري انجام شده است. نرخ پاسخگويي به پرسشنامه حدود ۴۱ درصد محاسبه شد و بايد در تحليل يافته‌هاي نظرسنجي به اين عدد توجه نمود. يعني ۵۹ درصد از شهروندان در سراسر كشور حاضر نشدند با پرسشگران ايسپا در تكميل پرسشنامه همكاري كنند.
وي افزود: مهم‌ترين يافته‌هاي طرح نظرسنجي يكي از سوال‌هاي محوري در طرح‌هاي نظرسنجي پيرامون موضوع انتخابات، نرخ مشاركت مردم است. نتايج موج دوم نظرسنجي ايسپا نشان داد، ۴۴.۴ درصد از شهروندان گفته‌اند قطعا در انتخابات رياست‌جمهوري مشاركت خواهند كرد و ۷.۳ درصد اشاره داشتند به احتمال زياد در اين انتخابات شركت مي‌كنند. ۲۸.۷ درصد از مردم بيان داشتند به هيچ‌وجه در اين انتخابات شركت نخواهند داشت و نزديك به ۱۵ درصد نيز هنوز درخصوص شركت يا عدم شركت در انتخابات تصميم نگرفته و مردد هستند. عدم تاثير انتخابات در بهبود وضعيت كشور، اعتراض به مسائل و مشكلات اقتصادي و معيشتي، احتمال عدم تاييد صلاحيت كانديداي مورد نظر پاسخگويان و نبودن فردي كارآمد در بين كانديداها در انتخابات پيش‌رو از جمله دلايل افرادي بوده است كه بيان داشتند به هيچ‌وجه در انتخابات پيش‌رو شركت نخواهند كرد و يا احتمال كمي دارد در انتخابات شركت ‌كنند.

ميزان مشاركت در انتخابات افزايشي است
شيرعلي يادآور شد: نحوه پيگيري اخبار مربوط به انتخابات نتايج نظرسنجي نشان داد، ۲۸.۴ درصد از شهروندان اصلا اخبار مربوط به انتخابات را پيگيري نمي‌كنند. در مقابل ۳۸.۳ درصد از شهروندان از طريق صدا و سيما، ۱۴ درصد از طريق سايت‌ها و صفحات مجازي داخلي (ايسنا، انتخاب، فارس و...)، ۹.۴ درصد از طريق سايت‌ها و صفحات مجازي خارجي (بي‌بي‌سي، ايران اينترنشنال و...)، ۳.۶ درصد از طريق نزديكان و آشنايان و ۲.۹ درصد از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌اي اخبار مربوط به انتخابات رياست‌جمهوري را پيگيري مي‌كنند. نرخ مشاركت در انتخابات افزايشي است؛ نرخ مشاركت در انتخابات تابع عوامل مختلفي است و نرخ مشاركت در زمان باقي‌مانده تا روز برگزاري انتخابات تغيير خواهد كرد.
وي افزود: نظرسنجي موج دوم قبل از تاييد صلاحيت‌ها از سوي شوراي نگهبان اجرا شده است و تاييد و معرفي ۶ كانديداي نهايي، قطعا تغييراتي را در ميزان مشاركت مردم رقم خواهد زد. در كنار اين عامل، رسانه‌ها، برنامه‌هاي تبليغاتي كانديداهاي نهايي و نيز برگزاري و پخش مناظره‌هاي انتخاباتي از سوي صدا و سيما در نرخ و ميزان مشاركت تاثيرگذار خواهد بود. به‌طور كلي بر حسب تجارب گذشته انتظار اين است با نزديك شدن به روز انتخابات و گرم شدن فضاي رقابتي ميان كانديداها، بر ميزان مشاركت مردم در انتخابات پيش‌رو افزوده شود. پيش‌بيني مردم از وضعيت كشور با آمدن رييس‌جمهور جديد ايسپا در موج اول نظرسنجي انتخاباتي كه روزهاي ۶ تا ۱۰ خرداد ماه با جامعه آماري افراد بالاي ۱۸ سال در كل كشور (مناطق شهري و روستايي) و اندازه نمونه ۵۰۰۹ نفر اجرا شد ميزان اميدواري مردم و ارزيابي آنها از وضعيت كشور با آمدن رييس‌جمهور جديد را مورد پرسش قرار داد. نتايج نشان داد ۳۹.۵ درصد از پاسخگويان در نظرسنجي مورد اشاره گفتند با آمدن رييس‌جمهور جديد وضعيت كشور بهتر خواهد شد. در مقابل ۱۶.۲ درصد فكر مي‌كنند وضعيت كشور بدتر خواهد شد و ۲۲ درصد نيز معتقدند وضعيت كشور با آمدن رييس‌جمهور جديد فرقي نخواهد كرد. همچنين ۲۲ درصد از پاسخگويان ارزيابي از وضعيت كشور با تغيير رييس‌جمهور نداشته و اظهار بي‌اطلاعي كردند.
رييس ايسپا تاكيد كرد: همچنين پرسش «از دولت بعد چه انتظاراتي دارند» نيز در نظرسنجي موج اول، در خصوص اولويت كاري دولت و رييس‌جمهور آينده از مردم سوال شد. از ديدگاه ۵۸.۵ درصد از مردم، دولت و رييس‌جمهور آينده بايد موضوع و مساله «فقر و محروميت» را در اولويت كاري خود قرار دهد. «ايجاد اشتغال» با ۳۹.۷ درصد، موضوع «تورم و ارزش پول ملي» با ۳۶.۵ درصد، «سياست خارجي و روابط با ديگر كشورها» با ۲۸.۷ درصد، موضوع «امنيت ملي» با ۲۸.۴ درصد، «ساماندهي بخش مسكن» با ۲۰.۶ درصد، «مبارزه با فساد و رانت» با ۱۹.۶ درصد از جمله مواردي است كه مردم به آن اشاره كرده‌اند. يافته‌هاي نظرسنجي نشان مي‌دهد، مسائل و مشكلات اقتصادي و معيشتي همچنان در صدر توجهات مردم قرار دارد و شايسته است دولت و رييس‌جمهور بعدي ثبات اقتصادي و رفع فقر و محروميت و افزايش رفاه اجتماعي را در اولويت قرار دهد. توضيح اينكه در اين سوال پاسخگويان امكان انتخابات ۳ گزينه را داشتند، از اين‌رو جمع گزينه‌ها بيش از ۱۰۰ شده است. درباره اجرا و انتشار يافته‌هاي موج‌هاي بعدي نظرسنجي‌ ايسپا همواره طرفدار انتشار عمومي يافته‌ها و نتايج نظرسنجي‌ها با در نظرگرفتن مصالح عمومي كشور بوده است و بر آن اصرار دارد و در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ و در انتخابات سال ۱۴۰۰ و اخيرا انتخابات دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شد اين مهم را نشان داده است. سعي بر اين است در موج‌هاي بعدي نظرسنجي نرخ مشاركت مردم و همچنين ميزان اقبال مردم نسبت به ۶ كانديداي تاييد شده سنجش و در رسانه‌ها منتشر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون