• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5785 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۲ خرداد

سرمربي سابق كشتي فرنگي كشورمان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

اگر من بودم به حريف كوبايي جايزه مي‌دادم!

برادران گرايي بهترين بودند، اما الان افرادي هستند كه وضعيت‌شان بهتر از آنهاست

روزبه‌ دلاور

به گزارش «اعتماد»، در يكي از شگفت‌انگيزترين نتايج‌ يكي، دو سال كشتي فرنگي در وزن 67 كيلوگرم محمدرضا گرايي در مقابل سعيد اسماعيلي پديده اين وزن شكست خورد و المپيك پاريس را از دست داد! پيش از اين محمدرضا گرايي قهرمان المپيك 2020 برابر لري ابولادزه از گرجستان دارنده يك مدال طلا و دو نقره جهان با نتيجه 6 بر 1 شكست خورد و به فينال نرسيد تا در برابر سعيد اسماعيلي ديگر كشتي‌گير كشورمان قرار بگيرد. اسماعيلي هم در نيمه نهايي اين مسابقات در كمال ناباوري و در حالي كه فقط 2 ثانيه تا پايان مبارزه‌اش با حريف كوبايي باقي مانده بود با پشت كردن به حريف آماده جشن حضور در فينال مسابقات شد كه با سالتو بارانداز حريف غافلگير شد. اما اين پديده فرنگي كشورمان با پيروزي غيرمنتظره برابر گرايي مسافر پاريس شد. در همين خصوص با جمشيد خيرآبادي، سرمربي اسبق كشتي فرنگي كشورمان گپ و گفتي ترتيب داديم كه چكيده‌اي از آن را مي‌خوانيد.

 

به نظر شما چرا گرايي مقابل اسماعيلي شكست خورد؟

يك نكته خيلي واضح اينكه كشتي با هيچ كي تعارف ندارد و منتظر كسي هم نمي‌ماند! كشتي مملكت ما خيلي پوياست و هر كسي كه در آمادگي مطلوب و بالاترين سطح باشد، مي‌تواند بيايد در تيم ملي جا بگيرد. برادران گرايي هم از اين قاعده كلي مستثني نيستند هر چند كشتي‌گيران با كلاس جهاني و المپيكي و با سابقه خيلي خوبي هستند، اما در حال حاضر افرادي كه انتخاب شدند براي المپيك از برادران گرايي بهتر هستند و نتايج مسابقات هم اين را نشان داده است. طبيعي است كه هر كشتي‌گيري كه آماده‌تر و احتمال مدال گرفتنش بيشتر باشد اين حق طبيعي كادرفني و فدراسيون كشتي است كه جايگزين شود. مثلا در امريكا جردن باروز و تيلور و خيلي‌هاي ديگر وقتي كشتي انتخابي را واگذار كردند، نفرات برتر جايگزين شدند. نفراتي كه تجربه آنچناني هم ندارند. الان هم براي كشتي ما اتفاق غيرطبيعي نيفتاده و برادران گرايي جزو استثنائات تاريخ كشتي فرنگي بودند و مدال‌هاي خيلي خوبي هم براي مملكت‌مان كسب كردند و در زمان‌هاي مختلف باعث عزت و افتخار شدند و از همه مهم‌تر شادي به مردم هديه مي‌دهند و هيچ‌ وقت از ذهن علاقه‌مندان به كشتي پاك نمي‌شوند. اما در حال حاضر افراد ديگري هستند كه وضعيت‌شان براي حضور در المپيك از آنها بهتر است.

انتظارش را داشتيد كه اسماعيلي مقابل گرايي پيروز شود؟

من خودم هفته گذشته در اردو بودم و با سرمربي تيم ملي هم دو، سه جلسه صحبت كرديم. برادران گرايي حريف اصلي‌شان وزن‌شان بود. من در سال 2018 يا2019 كه سرمربي اميدها بودم در مسابقات از محمدرضا گرايي در 77كيلو استفاده مي‌كردم يعني بعد از چندين سال است كه در67 كيلو كشتي گرفته است. هشتاد درصد دليل نتيجه نگرفتن برادران گرايي وزن‌شان بوده و مابقي حريفان‌شان بوده يا آمادگي روحي و رواني و جسماني خودشان‌.

بسياري از كشتي‌گيران وقتي مسابقات مهمي را از دست مي‌دهند براي بازگشت دچار افت روحي مي‌شوند‌. عدم حضور در المپيك مي‌تواند برادران گرايي را از دوران حرفه‌اي دور كند؟

اين حرف شما كاملا درست است، اما براي كشتي‌گيران آماتور و نه براي كشتي‌گيران حرفه‌اي كه مدال‌هاي جهاني و المپيك دارند. اينها مي‌دانند شكست لازمه ورزش است و بسيار طبيعي است. نبايد براي قهرمانان حرفه‌اي كه در اين راه كل زندگي خود را گذاشتند، مهم باشد. در كلاسي كه در دانشگاه داشتم همين را به دانشجويان مي‌گفتم كه بايد پذيراي شكست‌هاي‌مان باشيم و توجيهات خود را كنار بگذاريم. ما بايد در قبال كاري كه انجام مي‌دهيم مسووليتش را بپذيرم و خيلي راحت شكست را هم‌ پذيريم. در سطح دنيا در هر رشته‌اي هر ورزشكاري با شكست آشناست و هر كه بتواند شكست را به پيروزي تبديل كند، دو تا فاكتور مي‌خواهد بايد اول شكست را بپذيرد و بعد براي رسيدن پيروزي از شكست‌هايش درس بگيرد.

درباره شكست اسماعيلي مقابل حريف كوبايي كه روي كم‌تجربگي‌اش حاصل شد چه صحبتي داريد؟

من اگر آنجا بودم يك جايزه خيلي خوب به حريف كوبايي‌اش مي‌دادم، چون درس بزرگي به اسماعيلي داد! شكستش به خاطر كم‌تجربگي‌اش بود، اما تماشاگراني كه در آنجا حضور داشتند شمارش معكوس را شروع كرده بودند و اسماعيلي با شمارش تماشاگران به اشتباه گمان كرد كشتي تمام شده! در حالي كه دو ثانيه ‌مانده بود كه آن اتفاق رخ داد و بزرگ‌ترين درس كشتي را آموخت و قطعا اين كار را تا آخر عمر تكرار نمي‌كند! چون اين مساله پيچيده نيست و خدا را شكر در بهترين جاي ممكن رخ داد. اگر در كسب مدال المپيك بود همه ديوانه مي‌شدند! اما اين مسابقات مهم‌ نبود. به اسماعيلي و مربيان سازنده‌اش آقايان كاكاحاجي و اسماعيلي تبريك مي‌گويم. اين شانس را در اين جوان مي‌بينم كه بتواند خوشرنگ‌ترين مدال را كسب كند هر چند نبايد بار اضافي روي دوشش گذاشت، چون آن تجارب را به لحاظ روانشناختي ندارد و نبايد بار اضافي روي روحيه او گذاشت.

مربيان كنار تشك نمي‌توانستند به اسماعيلي بگويند زمان تمام نشده؟

بنده بالاي بيست مسابقه بين‌المللي كوچ نشستم در بعضي مواقع كشتي‌گير هيچ چيز را نمي‌شنود و مورد ديگر اينكه تماشاگران داخل سالن از بس داد و بيداد مي‌كنند كه اصلا صداي كوچ به كشتي‌گير نمي‌رسد. خدا را شكر كنيم كه اين مسابقات مهم نبود و فقط براي شناخت نقاط ضعف و قوت بود. دو ماه تا المپيك مانده بايد كار كرده و نقاط ضعف را برطرف كنند. گران‌ترين و بهترين تجربه را هم اسماعيلي به دست آورد و اين اتفاق در المپيك مي‌افتاد، ضايعه جبران‌ناپذيري بود.

سطح مسابقات چطور بود؟

خوب بود. قهرمانان زيادي حضور داشتند كه جا دارد اسم فردين هدايتي را هم ببرم كه قول مي‌دهم روزي او قهرمان المپيك مي‌شود. انتخاب هوشمندانه‌اي از جانب كادرفني و فدراسيون بود .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون