• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5786 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ خرداد

پايان رأفت در گفت‌وگو با «اعتماد»:

پرسپوليس را بدهيد به دايي، درخشان، يحيي يا مطهري!

اوسمار مي‌خواهد قيمت قراردادش را بالا ببرد!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد» اوسمار ويرا پس از كسب عنوان قهرماني همراه با پرسپوليس به بهانه ديدار با همسر بيمار خود به كشورش سفر كرد، اما پس از چند روز خبر آمد كه او با يك باشگاه تايلندي به توافق رسيده و به احتمال فراوان فصل بعد در اين كشور مربيگري‌ مي‌كند. خبري كه تا اين لحظه از جانب مديران پرسپوليس و اين مربي برزيلي تاييد نشده، اما هواداران را نگران نيمكت فني تيم‌شان كرده است. شنيده مي‌شود در صورت منتفي شدن حضور اوسمار در تهران، درويش سراغ علي دايي، رفيق قديمي‌اش خواهد رفت! اما هنوز مشخص نيست دايي كه مدت‌هاست در تيمي مربيگري نكرده اجازه دارد تا در پرسپوليس كار كند يا خير! از يحيي گل‌محمدي و حسين عبدي و حتي حميد درخشان هم به عنوان ديگر آلترناتيوهاي ايراني جانشيني اوسمار اسم مي‌برند. ضمن اينكه گزينه مذاكره با مربيان خارجي هم روي ميز است! به همين بهانه با پايان رأفت يكي از پيشكسوتان پرسپوليس گفت‌وگو كرديم كه در ادامه مطلب مي‌خوانيد.

 

نظر شما درباره عملكرد اوسمار در فصلي كه سپري كرديم، ‌چيست؟

بعد از نيم فصل دوم‌كه او‌ روي نيمكت پرسپوليس نشست خيلي‌ها انتقاد كردند و مي‌گفتند شايد نتواند كار را پيش ببرد. اما اوسمار توانمندي‌هاي خاص خودش را نشان داد و شناخت خوبي هم از تيم داشت و تا روز آخر هم پرسپوليس مدعي اصلي قهرماني بود. مثل پارسال كه سپاهان با مساوي مقابل ملوان قهرماني را تقديم پرسپوليس كرد، امسال هم استقلال مقابل نساجي متوقف شد و پرسپوليس هم مثل سال پيش از فرصت استفاده كرد و توانست قهرمان شود. اوسمار مربي توانمندي است كه به خوبي از عهده اداره نيمكت برآمد و بازيكنان هم با تمام وجود براي او بازي كردند و سمت حاشيه نرفتند و قهرمان شدند.

بعد از رفتن يحيي، بازيكنان جديدي به تيم اضافه شدند. نقش آنها در قهرماني پرسپوليس تا چه حد بود؟

بله، شايد 50 درصد تيم همان‌هايي بودند كه در نيم فصل اضافه شدند و در روند مثبت تيم و پيروزي‌ها تاثير زيادي داشتند. خدابنده‌لو و عبدالكريم و عيسي و اورونوف بازيكنان تاثيرگذار بودند كه با آمدن‌شان به پرسپوليس جان تازه‌اي به تيم دادند و تا لحظه آخر كمك كردند و تيم هم قهرمان شد.

شما در نيم فصل دوم پيش‌بيني كرديد با توجه به سبك بازي استقلال اين تيم امتياز از دست مي‌دهد و همين هم ‌شد.اما بعضي‌ها اعتقاد دارند عوامل بيروني به قهرماني پرسپوليس كمك كرد! در اين باره چه صحبتي داريد؟

نه، مثلا آمار داوري برنامه ميثاقي را ببينيد.‌ هر چند خودم اين آمار را قبول ندارم. اما از اول هم گفتمvar بياوريم، چون در تمام دنيا استفاده مي‌كنند. اشتباهات داوري را كاهش مي‌دهد و حق هر تيمي است كه از آن بهره ببرد. اما در ليگ ما استفاده نشد جز بازي رفت و برگشت در دربي! مگر var فقط بايد براي اين دو تيم باشد؟ كلا در نحوه برگزاري ليگ اشتباهات زيادي داريم. ليگ حرفه‌اي نيست و ليگ ايران است! در ليگ‌ ما هم اشتباهات داوري و بسياري از مسائل هم هست. امسال هم اگر var نباشد دوباره همين داستان و تنش‌ها بيشتر هم مي‌شود. با توجه به اين تخلفاتي كه الان هم در حال پيگيري است و بگير و بگير شده . ذهن هواداران و فوتبالي‌ها درگير اين مساله است! var نيايد از مديران باشگاه تا هوادار در تنش است. اين‌جوري نمي‌شود فوتبال را اداره كرد، آنهايي كه در راس كار هستند سريع‌تر انجام دهند الان ۷۰ تا ۸۰ درصد تنش‌ها به خاطر نبودن var است! اگر در ورزشگاهي نمي‌توانند نصب كنند خب ببرند درستش كنند. تا دو‌ماه نمي‌توانند درست كنند؟ آنقدر هم تكنولوژي پيچيده‌اي نيست كه سختش مي‌كنند.‌

بعد از كنار رفتن پرسپوليس از جام حذفي سفت و سخت از اوسمار حمايت كرديد. الان نظرتان چيست؟‌

الان مي‌گويم نيازي به اوسمار نيست! آن زمان مي‌گفتم كه سرمربي تيم بود الان كه سرمربي نيست و در حال مذاكره هستند و ايشان هم دارد قيمت را بالا مي‌برد، چون تيمش قهرمان شده حقش هم هست. اما او كه الان نيست تا از او‌ دفاع كنم. براي پرسپوليس فرقي نمي‌كند ‌اوسمار باشد يا يحيي و برانكو و كالدرون باشد فرقي ندارد. پرسپوليس فرهنگ و سيستمش قهرماني است! اينجا هر بازيكني بيايد براي جام مي‌آيد. الان هر مربي ايراني هم بيايد مدعي اصلي قهرماني پرسپوليس است. باز هم مثل 10 سال پيش كه برانكو را آوردند‌ كه نسبت به فوتبال ايران شناخت داشت و مربي حرفه‌اي بود و با فرهنگ و بازيكنان ما خو گرفت و‌ توانست پرسپوليس را چندين سال قهرمان‌كند، اما‌ كالدرون و‌ يحيي هم موفق شدند اين اتفاق چرا با علي دايي يا حميد‌ درخشان‌ رخ ندهد؟

شما‌ موافق مربي ايراني هستيد؟

وقتي‌ مربي ايراني جواب مي‌دهد‌، چراكه نه. پارسال اگر محرم ‌نويدكيا مربي سپاهان ‌بود اين‌ تيم قهرمان مي‌شد. پارسال سپاهان ۶ امتياز از بقيه تيم‌ها جلو بود.چه اتفاقي افتاد؟ ۶، ۷ تا بازي را باختند اما اگر محرم بود اين‌ تيم را قهرمان مي‌كرد. هر ‌وقت فوتبال ما حرفه‌اي شد بعد بايد مربي خارجي بياوريم. مثلا تراكتور خمز را آورده بود يا سپاهان مورايس را دارد، اما مي‌گويند چرا اين كشورvar ندارد! خب آنها هم شل مي‌شوند و مي‌گويند نمي‌خواهيم. اما ايراني‌جماعت تا آخرش با تعصب و غيرتش تيمش را بالا مي‌برد. حتي اگر پولش را يك ماه هم ندهند باز هم با تمام وجودش كار مي‌كند. من مخالف مربي يا بازيكن حرفه‌اي خارجي نيستم،‌ اما شرايط‌مان مهيا نيست. ما كيفيت آنچناني نداريم تا برويم مثلا مربي خارجي ۲ ميليون دلاري بياوريم. آيا زيرساخت‌ها يا كيفيت باشگاه‌هاي‌مان درست و مهياست؟ چه چيز ما درست است؟ در فوتبال حرفه‌اي هر ۳، ۴ روز بازي مي‌كنند مثل النصر عربستان كه هفته‌اي يا هر 10 روز 3 تا بازي مي‌كند، اما فوتباليست ايراني هر ده روز يك بار مي‌تواند بازي كند! چون‌ نه تغذيه و نه استراحتش درست و نه دكتر و مربي‌اش! در حال حاضر موافق مربي ايراني هستم.

از نظر شما در بين مربيان كدام يك شايستگي حضور روي نيمكت پرسپوليس را دارند؟

علي دايي درست است‌كه ۵ سالي مي‌شود‌ مربيگري نكرده، اما باز هم ‌ديسيپلين و نظم دارد‌ و بازيكن بزرگي بوده و حرفش را گوش مي‌دهند پس مي‌تواند تيم ‌را جمع‌كند. ما بازيكن داريم در گيلان كه بعد از تعويض بيرون نمي‌رود خب اين از بي‌عرضگي مربي يا آن تيم است! اينجا جا دارد به داماش و شهرداري آستارا كه حفظ سهميه كردند، تبريك بگويم. ناراحتم براي داماش كه زماني براي قهرماني شادي مي‌كردند و الان براي حفظ سهميه. اين هم از بي‌كفايتي آن مسوولان.

صحبت درباره‌ پرسپولبس را ادامه‌ دهيم. غير از دايي، مربي ايراني ديگري هم ‌توانايي هدايت پرسپوليس را دارد؟

بله، يحيي هم‌ هست مگر حميد مطهري بد است؟ حميد درخشان‌ هم‌ هست.

پرسپوليس با مربي ايراني مي‌تواند در آسيا هم‌ موفق شود؟

با اين تفكراتي كه جلو مي‌رويم ‌چاره ديگري نيست. خب الان‌ با قانون سقف قرارداد نمي‌توانيم‌۵ تا بازيكن خوب خارجي جذب كنيم. وقتي اجازه نمي‌دهند و‌ مي‌گويند ‌سقف قراردادت تا اينقدر است. خب نمي‌شود كه بازيكن گرفت تا در آسيا موفق شد.اگر هزار ميليارد هزينه‌ مي‌كنند، مي‌شود بازيكن و مربي بزرگ خارجي آورد كه ‌همه لذت مي‌برند. اما اجازه نمي‌دهند!

صحبت پاياني؟

ان‌شاءالله هر چه صلاح است رقم بخورد. مثل 10 سال گذشته تصميم‌گيري خوبي داشته باشند و باز هم‌ بتوانند درست تصميم بگيرند.ما برنامه ۵ يا ۱۰ ساله‌ كه نداريم‌ مقطعي است.‌حالا همين مقطعي هم‌ تصميمات‌شان را بگيرند ‌تا بتوانيم امسال هم‌ قهرمان‌ شويم.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون