• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5786 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ خرداد

روزانه ۲۰۳ ميليون ليتر فرآورده نفتي مصرف مي‌شود

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: هيچ‌گونه افزايش قيمت در برنامه نيست فقط بحث مديريت و جلوگيري از انحراف و قاچاق سوخت در دستور كار است. به گزارش ايلنا، جليل سالاري در نشست خبري افزود: در گذشته چالش‌هايي در صنعت پالايش كشور داشتيم كه نياز بود ريل‌گذاري درست انجام شود. مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: به دليل شرايط كرونا و كاهش مصرف؛ تعهدات صادرات ايجاد شده بود به‌طوري كه ۷۴۴ ميليون ليتر تعهد صادرات بنزين از ۸ تا ۳۵ دلار در هر ليتر داشتيم. وي تاكيد كرد: ۲۱ كشتي بنزين تعهد فروش داشتيم كه نياز بود حل و فصل شود و از يك طرف منابع ۲۷ فقره صادرات به شركت‌هاي بدون پشتوانه برنگشته بود.

 

منابع صادرات ۵۸ كشتي بنزين برنگشته بود

سالاري رقم تعهدات صادرات را ۳۵۸ ميليون دلار ذكر كرد و گفت: منابع ۵۸ كشتي برنگشته بود كه اين موضوع نياز به پيگيري داشت. مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: روزانه ۲۰۳ ميليون فرآورده نفت را مي‌سوزانيم كه ۵۸ درصد آن بنزين و ۳۰ درصد گازوييل است. وي ادامه داد: ظرفيت توليد بنزين در ابتداي دولت سيزدهم حدود ۹۴ ميليون ليتر بود كه اين ظرفيت را به ۱۰۵ ميليون ليتر در روز رسانديم و با انجام تمهيداتي از جمله افزايش ظرفيت شركت‌هاي پالايشي، توليد بنزين به ۱۱۲ ميليون ليتر در روز رسيد. سالاري گفت: مصرف بنزين در ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ به ۱۰۶ ميليون ليتر در روز رسيد كه توانستيم آن را تامين كنيم؛ در اين بين نيز پالايشگاه ستاره خليج فارس نياز به تعميرات اساسي داشت كه در سه دوره تعميرات بزرگي در آن شكل گرفت. وي ادامه داد: در پالايشگاه اصفهان نيز توانستيم با تكيه بر توان داخل ۱۹ ميليون ليتر گازوييل را تصفيه كنيم كه اين اتفاق نيز در فرصت كوتاهي صورت گرفت. مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي بيان كرد: با شناختي كه از شركت پالايش و پخش داشتيم ساختار اين شركت را تغيير داديم و در زمينه تامين سوخت نيز زماني كه آمديم ۱.۲ ميليون نفر در صف كارت سوخت بودند و فقط ۹۶۰۰ كارت سوخت داشتيم؛ اما الان هيچ مشكلي در صدور كارت سوخت نداريم و تامين آن را به زير ۱۰ روز رسانديم.

 

از سرگيري توزيع بنزين سوپر؛ به زودي

سالاري در پاسخ به سوال ايلنا، درباره ميزان توزيع بنزين سوپر در كشور اظهار داشت: توليد اين سوخت به صورت محدود بوده و مصرف‌كننده آن نيز محدود است. در پالايشگاه شازند توليد بنزين سوپر داريم كه عمدتا براي ناوگان هوايي آموزشي در اولويت توزيع قرار دارد.

وي ادامه داد: با نهايي شدن تعميرات اساسي پالايشگاه شازند از ۱۸ اسفند تا اواسط فروردين و همچنين استفاده از كاتاليست اميدواريم بنزين سوپر به چرخه توليد سوخت كشور اضافه شود.

 

بنزين سه نرخي نمي‌شود

معاون وزير نفت در پاسخ به سوال دوم ايلنا درباره بنزين سه نرخي گفت: نرخ بنزين طبق قانون و تكليف خواهد بود. نرخ بر اساس قانون بودجه و بر اساس سياست دولت تعيين مي‌شود، هيچ‌گونه افزايش قيمت در برنامه نيست فقط بحث مديريت و جلوگيري از انحراف و قاچاق سوخت در دستور كار است.

 

اوضاع درخواست اينترنتي كارت سوخت

وي درباره آخرين وضعيت درخواست كارت سوخت به صورت اينترنتي و علت تاخير اجراي اين پروژه اظهار داشت: در فرآيند كار اجرايي شده نيازمند اطلاعات خودرو هستيم، زيرساخت‌ها از سمت ما اكنون آماده است و منتظر آماده شدن زيرساخت‌هاي اطلاعاتي هستيم تا اين كار پيش برود. سالاري درباره سامانه ثبت آنلاين درخواست كارت سوخت گفت: امكان ثبت آنلاين درخواست كارت المثني سوخت، نيازمند اطلاعاتي از جمله پلاك، VIN و حتي معاينه فني خودروهاست كه اين اطلاعات هنوز از سوي فراجا در اختيار ما قرار نگرفته است و با وجود آماده ‌بودن زيرساخت لازم، اين زيرساخت اطلاعاتي نيز بايد تكميل شود كه روز گذشته جلسه‌اي در اين خصوص با شركت پژوهش و توسعه ناجي داشتيم و قرار شد اين اطلاعات نيز ارايه شود. معاون وزير نفت در ادامه گفت: زيان انباشه شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در سال ۱۴۰۰ به ميزان ۱۱۸ درصد بود كه با اقدامات موثر در ارتقاي كيفي و مديريت منابع در مدت فعاليت دولت، شركت از زيان خارج شده است. وي با بيان اينكه تمامي حساب‌هاي بانكي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران به تعداد ۳۶۰ فقره حساب در خزانه كشور متمركز شده است، گفت: با اينكه اين موضوع تكليف قانوني از سال ۱۳۹۷ بود، اما در آن مدت انجام نشده بود كه در دولت سيزدهم و طي مدت ۶ ماه صورت پذيرفت.

 

۹ ميليارد دلار عرضه خارج از شبكه سوخت داريم

وي درباره برنامه مبارزه با قاچاق سوخت بيان داشت: در همه حوزه‌ها با احتساب بخش نيروگاهي، سالانه معادل حدود ۹ ميليارد دلار عرضه خارج از شبكه سوخت در كشور داريم كه به‌ منظور مقابله با اين عرضه خارج از شبكه، ۹ طرح مهم اجرايي شد كه نقش مهمي در مبارزه جدي با قاچاق سوخت داشته است. معاون وزير نفت پيش‌بيني كرد: با اجراي اين طرح‌ها از اتلاف و قاچاق روزانه ۱۰ ميليون ليتر فرآورده در كشور جلوگيري شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون