• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5787 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۴ خرداد

بررسي عملكرد تيم ملي فوتبال ايران در بازي با ازبكستان در «اعتماد»

مهابادي: بازيكنان خوبي داريم اما ظرفيت ما همين است

بعيد مي‌دانم ديگر نوراللهي را دعوت كنند!

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد» تيم ملي فوتبال كشورمان در آخرين ديدار خود در مرحله نخست انتخابي جام جهاني ۲۰۲۶ سه‌شنبه شب ميزبان ازبكستان بود و با نتيجه تساوي بدون گل متوقف شد. تلاش اين دو تيم در بازي رفت هم برنده نداشت تا ملي‌پوشان كشورمان در دو بازي مقابل حريف به دو امتياز دست يابند! تيم ملي ايران در پايان اين مرحله گروهي با كسب ۱۴ امتياز و فقط به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به ازبكستان به عنوان تيم نخست راهي مرحله بعدي اين مسابقات شد. اما پس از پايان بازي با ازبكستان تماشاگران حاضر در ورزشگاه آزادي با شعارهايي نارضايتي خود را نسبت به عملكرد تيم ملي ابراز كردند. شاگردان قلعه‌نویي در بازي قبلي در مقابل هنگ‌كنگ هم با وجود برتري عملكرد خيلي خوبي نداشتند. نكته بعدي اينكه هواداران تيم ملي برخلاف صحبت‌هاي سرمربي همچنان منتظر جوانگرايي عملي هستند! تيم ملي كه قرار بود بعد از جام ملت‌ها و با توجه به زمان كافي تغيير نسل بدهد هنوز تقريبا با همان تركيب جام ملت‌ها در مسابقات حاضر مي‌شود. با محوريت بازي ازبكستان با داوود مهابادي يكي از مربيان فوتبال كشورمان گفت‌وگو كرديم‌كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد.

 

نظر خود را در خصوص بازي ايران مقابل ازبكستان بگوييد.

در نيمه اول ازبكستان بهتر بازي كرد اما در نيمه دوم تيم ملي بهتر بود. در كل بازي كيفيت خوبي نداشت و ما در فاز بازيسازي و ايجاد موقعيت گل ضعيف‌تر بوديم.

اولين بازي در دوران دوم مربيگري قلعه‌نویي در تيم ملي بود كه نتوانستيم دروازه حريف را باز كنيم. علتش ساختار دفاعي خوب حريف بود يا ضعف از حمله ما؟

هر دو؛ البته آنها هم سازماندهي خوبي داشتند. ما در تيم ملي هربازي تغييرات زيادي داريم و هارموني نداريم‌. اگر بازي‌هاي قبل را نگاه كنيم حتي از دوره جام ملت‌ها در هر بازي ۴ تا ۵ تغيير داريم. خط مياني هم آن صلابت گذشته را ندارد يا مثلا در سمت راست دو دفاع جديد گذاشتيم يا بعضي‌ها سابقه ملي ندارند و اينها بايد جا بيفتند. همه اين مسائل تاثيرگذار است.

نسبت به بازي با هنگ‌كنگ بهتر بوديم يا بدتر؟

در بازي با هنگ‌كنگ در فاز حمله ‌خوب بوديم اما در دفاع نه اما در اين بازي فاز دفاع بهتر بوديم و در حمله نه!

علتش همان تغييرات است؟

خب زمان براي تمرين نداريم. با دو، سه جلسه تمرين كه نمي‌شود كاري كرد و اين يك واقعيت است. بايد زمان داد و بازي‌هاي تداركاتي برگزار كرد. البته چون تيم ملي صعود كرده بود زياد هم بازي حساس نبود و تاثيري در سرنوشت صعود ما نداشت. بايد به فكر بازي‌هاي بعدي مرحله بعد باشيم. بايد براي مرحله بعد برنامه‌ريزي بهتري داشته باشيم تا به‌يك هارموني بهتري برسيم.

ازبكستان در بازي رفت هم تيم ملي را اذيت كرد. اين تيم را چطور ديديد؟

ازبكستان تيمي است كه تا ۴، ۵ سال ديگر مي‌تواند جزو مدعيان بزرگ در فوتبال آسيا باشد. ستاره‌هاي خوبي دارند. نبايد اين تيم را دست‌كم گرفت.

درباره غيبت نوراللهي چه صحبتي داريد؟

با توجه به اتفاقاتي كه بين نوراللهي و سرمربي تيم ملي افتاده بعيد مي‌دانم ديگر او را دعوت كند. به خاطر همين دامن زدن به اين مساله فايده‌اي ندارد. نوراللهي بازيكن بسيار خوب و با كيفيتي است اما خب يك زماني هم كانتونا بهترين بازيكن فرانسه بود اما مربي از خيرش گذشت!

تماشاگران بعد از بازي عليه بازيكنان شعار دادند. در اين خصوص نظرتان چيست؟

فوتبال ما همين مشكل را دارد و هواداران مقداري كم‌صبر شده‌اند. انتظارات هم بالا است و در ورزشگاه آزادي انتظار دارند تيم ملي بازي روان را ارائه بدهد و نتيجه بگيرد. البته در گذشته هم همين طور بوده. 40 سال پيش در دوره دهداري هم وقتي نتيجه نمي‌گرفتند هواداران اعتراض مي‌كردند. به هر حال انتظارات بالا است.

انتظارات هواداران از اين تيم ملي بحق است؟

بله؛ با اين نفراتي كه ما داريم بحق است.

مي‌شود به كادر فني نقد كرد؟

اين بازي چندان حساس نبوده؛ اما در كل ما بايد ظرفيت خودمان را بدانيم. به نظرم ظرفيت تيم ملي ما همين است!

اما در پاسخ به سوال قبلي ما گفتيد با اين بازيكنان، هوداران حق دارند اعتراض كنند!

من فقط بازيكن را نمي‌گويم؛ كل ظرفيت مجموعه تيم ملي را مي‌گويم!

منظورتان كادر فني هست؟

حالا ديگر...

مگر ترسي داريد كه بگوييد؟

نه؛ ترس كه نه. اما گفتم به ‌طور كلي ظرفيت تيم ملي ما به لحاط فني همين است!

شما مربي ايراني را براي تيم ملي بهتر مي‌دانيد يا خارجي؟

اگر مربي خوب و توانمند داشته باشيم خب از بچه‌هاي خودمان استفاده مي‌كنيم ‌اما اگر دنبال رده بالاتري باشيم و ظرفيت داخلي نباشد سراغ مربي خارجي مي‌رويم.

الان در بين مربيان داخلي كدام يك شايستگي نشستن روي نيمكت تيم ملي را دارند؟

غير از قلعه‌نویي كه الان مربي تيم ملي است، گل‌محمدي و يكي، دو مربي ديگر هم هستند.

در تيم ‌ملي جوانگرايي مي‌بينيد يا موافق اين سبك از جوانگرايي هستيد؟

چاره ديگري نداريم و بايد با آن كنار بياييم. چون جوانان خيلي خوبي در فوتبال نداريم. من در تيم‌هاي پايه هم بودم خيلي بازيكنان‌ آنچناني نداريم كه بهتر از اينها باشد! يك زماني بود ولي الان بازيكنان در آن سطح نيستند. زمان مي‌برد تا بازيكنان جديد به تيم ملي برسند الان نبايد انتظار زيادي داشت.

قبول داريد بخش اصلي آن به ليگ ما برمي‌گردد؟

بله؛ ليگ ما ليگ ضعيفي است. نسبت به سال‌هاي قبل خيلي ضعيف شده. مثلا يك زماني تيمي در ليگ يك با ۵۶ امتياز صعود مي‌كرد الان با ۷۶ امتياز‌. يعني ‌همه را بردند! يعني به جز سه، چهار تيم بالاي جدول بقيه ضعيف هستند در ليگ برتر هم همين طور. در فصول قبل ۵ تا تيم ‌براي قهرماني مي‌جنگيدند فصل قبل فقط دو تا تيم از 10 هفته پاياني براي قهرماني مي‌جنگيدند.

نقش فدراسيون براي ارتقاي سطح قوتبال ما چيست؟

من را روبه‌روي اينها قرار نده... (با خنده)

هدف ما اين نيست؛ الان خود شما كه زماني به عنوان يك مربي جوان به فوتبال معرفي شده بوديد، كجا هستيد؟

در منزل! ريشه‌اش همين فسادها در فوتبال است. چون آنها مربي خودشان را به اين تيم‌ها مي‌برند. سايت‌ها و مديربرنامه‌ها آدم‌هاي خودشان را سركار مي‌برند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون