• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۰ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5787 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۴ خرداد

ناترازي 10 هزار مگاواتي برق در تابستان امسال

مديرعامل توانير با بيان اينكه ميزان ناترازي در تابستان امسال حدود ۱۰ هزار مگاوات است، گفت: وزارت نيرو برنامه‌ريزي كرده متناسب با احداث نيروگاه جديد حدود ۳ هزار مگاوات نيروگاه فرسوده به تدريج بازنشسته شوند.
مصطفي رجبي‌مشهدي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره حجم ناترازي برق در تابستان سال جاري اظهار داشت: ميزان ناترازي در تابستان امسال حدود ۱۰ هزار مگاوات است و اين در حالي است كه در ابتداي دولت اين عدد حدود ۱۵ هزار مگاوات بود كه با احداث نيروگاه جديد و ارتقاي نيروگاه‌هاي موجود حدود ۹ هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور اضافه شد.
وي افزود: علاوه بر احداث و ارتقاي نيروگاه‌ها؛ برنامه‌هاي مديريت مصرف را نيز در دستور كار داريم تا بتوانيم حجم ناترازي را كاهش دهيم. از جمله برنامه‌هاي امسال ما پويش باانرژي است كه از همه مشتركان خانگي و تجاري كه به لحاظ تعدادي ۳۲ ميليون مشترك هستند و به لحاظ حجم مصرف تقريبا نيمي از مصرف كشور را به خود اختصاص مي‌دهند؛ دعوت مي‌كند با كاهش مصرف به بخش مولد كشور كمك كنند كه در ساعات اوج مصرف از انرژي بيشتري برخوردار شوند.
مديرعامل شركت توانير درباره اظهارات اخير مقامات شركت ملي گاز مبني بر عدم تامين سوخت نيروگاه‌هاي با راندمان كم توضيح داد: خوشبختانه نيروگاه‌هاي جديدي كه وزارت نيرو احداث مي‌كند راندمان بالايي دارند نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي كلاس F با راندمان ۵۵ درصد و نيروگاه‌هاي جديد همگي از سوخت مكفي برخوردار هستند و براي ساير نيروگاه‌ها هم متناسب با نياز مصرف تاكنون سوخت تامين كردند و مشكلي نداشته‌ايم.
وي تاكيد كرد: درصد كمي از نيروگاه‌هاي كشور راندمان پايين دارند كه صرفا در اوج مصرف تابستان در مدار توليد قرار مي‌گيرند و حتي برنامه خريد برق از آنها هم فقط براي دوره تابستان تنظيم مي‌شود و در ساير فصول از ظرفيت توليد اين نيروگاه‌ها استفاده نمي‌شود به دليل اينكه نياز مصرف كشور هم به توليد برق زياد نيست.
رجبي‌مشهدي درباره بازنشستگي نيروگاه‌هاي كم‌راندمان گفت: وزارت نيرو برنامه‌ريزي كرده متناسب با احداث نيروگاه جديد حدود ۳ هزار مگاوات نيروگاه فرسوده كه صرفا در اوج مصرف مورد استفاده قرار مي‌گيرند به تدريج بازنشسته شوند و از نيروگاه جديد با راندمان بالا استفاده كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون