• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5794 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۳ تير

نيويورك‌تايمز با انتشار فايل صوتي محرمانه فاش كرد

خواب شوم اسراييل براي كرانه باختري

در سندي محرمانه كه به دست روزنامه نيويورك‌تايمز رسيده، يكي از اعضاي بانفوذ كابينه ائتلافي بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل، به شهرك‌نشينان در كرانه باختري اشغالي وعده داده كه كابينه در تلاشي پنهاني براي تغيير برگشت‌ناپذير نحوه اداره اين منطقه اشغالي است. در اين سند آمده است كه اسراييل قصد دارد كنترل دايمي بر كرانه باختري را، بدون متهم شدن به الحاق رسمي آن تثبيت كند. در نوار ضبط شده اين ادعاها، صداي بزالل اسموتريچ، وزير دارايي كابينه اسراييل شنيده مي‌شود. او در اين اظهارات، مدعي شده است كه هدف از اين طرح محرمانه جلوگيري از تبديل شدن كرانه باختري به بخشي از يك كشور مستقل فلسطيني است. اسموتريچ درباره طرح ادعايي خود به شهرك‌نشينان حاضر در آن سخنراني گفت: به شما مي‌گويم، اين ايده‌ فوق‌العاده هيجان‌انگيزي است. چنين تغييراتي [در نحوه كنترل كرانه باختري] از اساس نظام آن را تغيير مي‌دهد.

در حالي كه مخالفت اسموتريچ با واگذاري كنترل بر كرانه باختري موضوعي علني است، موضع رسمي كابينه رژيم اسراييل اين است كه وضعيت كرانه باختري همچنان براي مذاكره ميان سران رژيم اسراييل و رهبران فلسطين باز است. به گزارش رويترز، دادگاه عالي رژيم اسراييل حكم داده كه حاكميت رژيم اسراييل بر اين سرزمين به منزله يك «اشغال نظامي موقت» از سوي ژنرال‌هاي ارتش است، نه يك الحاق غيرنظامي دايمي از سوي كابينه اين رژيم. سخنراني اسموتريچ در 9 ژوئن در يك گردهمايي در كرانه باختري ايراد شد. ناظران معتقدند كه اين ادعاها مي‌تواند با طرح «روز پس از جنگ» غزه مرتبط و همراستا باشد. آنها بر آنند كه اين مساله مي‌تواند بر شدت تنش‌ها در منطقه بيفزايد. آن‌طور كه سي‌ان‌ان نيز درباره اين سند گزارش داده، در طرح ادعايي اسموتريچ، برنامه به دقت سازماندهي شده‌اي طراحي شده است كه در آن اختيارات بر كرانه باختري از دست ارتش اسراييل خارج و به غيرنظاميان وزارت جنگ و نزديك به اسموتريچ واگذار مي‌شود.

طبق گزارشات، بخش‌هايي از اين طرح طي 18 ماه گذشته به‌طور تدريجي اجرا شده و برخي مناصب در كرانه باختري اشغالي پيش از اين به غيرنظاميان محول شده است. در بخش ديگري از اين سخنراني، اسموتريچ مدعي شد كه ما يك نظام غيرنظامي مجزا ايجاد كرديم. براي انحراف از نظارت بين‌المللي، دولت به وزارت جنگ اجازه داده است كه در اين روند مشاركت داشته باشد. بنابراين به نظر مي‌رسد كه ارتش هنوز در قلب حاكميت و كنترل كرانه باختري قرار دارد. در طرح ادعايي اسموتريچ، از نظر حقوقي و بين‌المللي، اتهامي بر رژيم اسراييل براي ضميمه كردن كرانه باختري به ديگر سرزمين‌هاي اشغالي وارد نيست، چراكه طبق ادعاي اسموتريچ، ارتش اسما همچنان كنترل منطقه را بر عهده دارد، ولي حاكميت اداري آن كم‌كم به دست رژيم اسراييل مي‌افتد.

اين سند صوتي تقريبا نيم ساعته‌ اخيرا از سوي پژوهشگري از گروه كارزار ضد اشغالگري Peace Now به دست نيويورك‌تايمز رسيده است. او در اين جلسه سخنراني حضور داشته و توانسته است اين فايل صوتي را ضبط كند. سي‌ان‌ان به نقل از يكي از سخنگويان اسموتريچ، ايتان فولد، تاييد كرد كه او اين سخنراني را انجام داده و مدعي شد اين رويداد مخفي نبود. اسموتريچ نيز در واكنش به درز اين فايل صوتي مدعي شد نتانياهو از جزييات اين طرح آگاه بوده است. او گفت اين طرح بخشي از برنامه براي ائتلاف با نتانياهو بوده است و او براي سر قدرت ماندن، آن را پذيرفته بود. اسموتريچ در اين سخنراني گفت كه «نتانياهو در نهايت با ما همراه است».

به عقيده ناظران، در صورت فروپاشي كابينه اسراييل، ائتلاف آينده مي‌تواند تغييرات را معكوس كند. ابراهيم دلالشا، مدير مركز افق، يك گروه تحليل سياسي در رام‌الله، كرانه باختري، در واكنش به اين فايل صوتي و اظهارات اسموتريچ به نيويورك‌تايمز گفت كه شنيدن صداي اسموتريچ باعث شده است چيزهاي بسياري كه اخيرا مشاهده مي‌شد، ولي تاييد رسمي نداشت، به دستور كاري رسمي مبدل شود. او با اظهار شگفتي از درز اين سند و تاييد كنترل كرانه باختري اشغالي از سوي بخش اداري رژيم اسراييل گفت كه اين رويكرد از ابتدا در دستور كار اسراييل بوده است اما آنها اكنون اين طرح را رسمي بيان كرده‌اند.

فلسطيني‌ها سال‌ها گفته‌اند كه رهبران اسراييل در تلاش براي الحاق كرانه باختري غير از نام، شهرك‌سازي در مكان‌هاي استراتژيك براي جلوگيري از كنترل پيوسته فلسطينيان در سراسر اين سرزمين هستند. دلالشا گفت كه اين طرح از سال 1967، يعني از سال‌هاي بسيار قبل از اينكه اسموتريچ به صحنه بيايد، ادامه داشته است. اسراييل در سال 1967 و در جريان جنگ با سه كشور عربي، كنترل اين سرزمين را از اردن به دست گرفت. به گزارش آسوشيتدپرس، اسراييل از زمان اشغال آن، بيش از 500 هزار غيرنظامي اسراييلي را كه مشمول قوانين مدني اسراييل هستند، در كنار حدود 3 ميليون فلسطيني كه تابع قوانين نظامي اسراييل هستند، اسكان داده است. تقريبا 40 درصد از اراضي از سوي تشكيلات خودگردان فلسطين اداره مي‌شود. اين نهاد نيمه خودمختار فلسطيني براي تامين مالي بيشتر خود به همكاري ارتش اسراييل متكي است. براي چندين دهه، دادگاه عالي رژيم اسراييل حكومت اسراييل بر اين سرزمين را «اشغال نظامي موقت» توصيف كرده است. بنابراين طبق اين حكم، اين سرزمين بايد از سوي يك ژنرال ارشد نظارت شود كه با قوانين بين‌المللي مربوط به سرزمين‌هاي اشغالي مطابقت دارد.

ائتلاف حاكم فعلي با واژه «اشغال» مخالفت مي‌كند. با اين حال، همچنين علنا ضميمه شدن كرانه باختري و تحت كنترل حاكميت مقامات غيرنظامي اسراييل را رد مي‌كند. به گزارش سي‌ان‌ان، دفتر نخست وزيري در بيانيه‌اي در واكنش به سخنراني اسموتريچ اعلام كرد كه وضعيت نهايي اين مناطق از سوي طرفين در مذاكرات مستقيم تعيين خواهد شد. اين بيانيه افزود: اين سياست تغيير نكرده است. اما سخنراني اسموتريچ چيز ديگري را نشان مي‌دهد. در اين بيانيه به ويژه به تغييري اشاره كرد كه بر اساس آن افسران نظامي ديگر بر روند توسعه شهرك‌هاي اسراييلي، مصادره زمين‌ها و ساخت جاده‌ها در كرانه باختري نظارت نمي‌كنند. اين بيانيه آورده كه اين نقش‌ها اكنون از سوي يك مقام غيرنظامي زير نظر وزارت جنگ نظارت مي‌شود. همچنين تاكيد شده اين مقام براي فرماندهان نظامي كار نمي‌كند، بلكه تحت نظر يك اداره جديد به سرپرستي خود اسموتريچ به كار مشغول خواهد شد. حتي با افزايش فشار بين‌المللي براي اعلام يك كشور فلسطيني شامل كرانه باختري و نوار غزه، اظهارات اسموتريچ نشان مي‌دهد كه رژيم اسراييل بي‌سر و صدا در تلاش است تا كنترل خود را بر كرانه باختري مستحكم كند و جدا شدن از كنترل اسراييل را دشوارتر كند.

به نظر مي‌رسد در هياهوي جنگ غزه، طرح‌هاي شوم اسراييل براي فسطينيان در جريان باشد. اخيرا، ديپلمات‌ها در تلاش براي دستيابي به يك «توافق بزرگ» براي خاورميانه بوده‌اند كه هم به جنگ اسراييل و حماس در غزه پايان مي‌دهد و هم روابط رژيم اسراييل با ديگر كشورهاي منطقه را بهبود مي‌بخشد. عربستان سعودي مي‌گويد كه روابط خود را با اسراييل عادي مي‌كند و آن را به رسميت مي‌شناسد، اما تنها در صورتي كه اسراييل به نوبه خود اجازه تشكيل كشور فلسطين را بدهد. سخنراني اسموتريچ نشان مي‌دهد كه اين چشم‌انداز تا چه حد ممكن است دوردست باشد.

طرح‌هاي اشغالگرايانه اسراييل در كرانه باختري و غزه در حالي ادامه دارد كه اين رژيم خود را براي تهاجم به لبنان نيز آماده مي‌كند. در همين حال، سي‌ان‌ان به نقل از يكي از مقامات كاخ سفيد گزارش داد مقامات ارشد امريكايي به هياتي از مقامات ارشد اسراييلي كه اين هفته از واشنگتن بازديد كرده بودند، اطمينان دادند كه اگر جنگي تمام عيار در مرز شمالي سرزمين‌هاي اشغالي بين اسراييل و حزب‌الله رخ دهد، دولت بايدن كاملا آماده حمايت از متحد رسمي خود، رژيم اسراييل است. اين تضمين‌ها در حالي ارايه شده كه تشديد تنش‌ها در هفته‌هاي اخير بين اسراييل و حزب‌الله نگراني‌ها را در مورد احتمال وقوع يك جنگ تمام عيار ديگر در خاورميانه افزايش داده است. اخيرا، نتانياهو آشكارا امريكا را متهم كرده بود كه تسليحات و مهمات را از اسراييل دريغ مي‌كند و اين موضوع باعث ايجاد تنش ميان مقامات اسراييلي و امريكايي شده است. مقامات ارشد اسراييل، از جمله ران درمر، وزير امور راهبردي و تزاچي هانگبي، مشاور امنيت داخلي، در مجموعه‌اي از نشست‌ها با مقامات دولت بايدن مانند جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي، آنتوني بلينكن، وزير خارجه و برت مك‌گورك، هماهنگ‌كننده امور خاورميانه كاخ سفيد شركت كردند. در واشنگتن اين هفته منابعي به رويترز گفتند، آنها در مورد طيف وسيعي از موضوعات از جمله وضعيت مرز شمالي سرزمين‌هاي اشغالي، ايران و آتش‌بس و مذاكرات مبادله اسرا گفت‌وگو كردند.

يك مقام ارشد دولت بايدن نيز به سي‌ان‌ان گفت: هنگام بحث در مورد موضوع درگيري‌ها با حزب‌الله، مقامات امريكايي اين هفته به صراحت گفتند كه دولت بايدن به اسراييل كمك‌هاي امنيتي مورد نياز خود را ارايه خواهد كرد. با اين حال، آنها گفتند ايالات متحده در چنين سناريويي نيروهاي امريكايي را به اين درگيري احتمالي اعزام نخواهد كرد. از زماني كه حماس در 7 اكتبر به اسراييل حمله كرد، حملات حزب‌الله عليه اسراييل در دفاع از مردم غزه ادامه يافته و در هفته‌هاي اخير تشديد شده است. دولت بايدن بارها اعلام كرده است كه مايل نيست شاهد وقوع جنگ ديگري در جبهه شمالي سرزمين‌هاي اشغالي باشد و خواستار كاهش تنش از طريق ديپلماتيك شده است. هفته گذشته، آموس هوخشتاين، فرستاده ايالات متحده به منطقه اعزام شد تا به كاهش تنش كمك كند. با اين حال، با تداوم درگيري‌ها ميان حزب‌الله در سراسر مرز با سرزمين‌هاي اشغالي و در غياب آتش‌بس در جنگ اسراييل و حماس، مقامات امريكايي نسبت به فوران گدازه‌هاي آتش يك درگيري تمام عيار در منطقه در حالت آماده‌باش هستند. يكي از مقامات در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان مدعي شد كه اگر حزب‌الله بخواهد به‌طور قابل توجهي مقياس حملات خود را به اسراييل گسترش دهد و منجر به كشته شدن اسراييلي‌ها شود، مقامات امريكايي انتظار دارند كه اسراييل با قدرت كامل پاسخ دهد.

اخيرا نيز سي‌ان‌ان گزارش داده بود مقامات امريكايي نگراني‌هاي جدي دارند كه در صورت وقوع يك جنگ تمام عيار، حزب‌الله قادر خواهد بود بر پدافند هوايي اسراييل در شمال، از جمله سامانه دفاع هوايي گنبد آهنين غلبه كند. اين مقام ارشد دولت بايدن به سي‌ان‌ان گفت: اين واقعيت حمايت كامل ايالات متحده از اسراييل را بيش از پيش براي اين رژيم حياتي خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون