• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5794 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۳ تير

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل هشدار داد

طرح قرنطینه تایوان جدی است!

به گزارش سی‌ان‌ان، یک اندیشکده برجسته هشدار داده است که ارتش چین می‌تواند تایوان را منزوی کند، اقتصاد آن را فلج و این جزیره را بدون شلیک یک گلوله تسلیم خواست حزب کمونیست حاکم پکن کند. بیم از اینکه حزب کمونیست می‌تواند به وعده خود مبنی بر اینکه روزی کنترل تایوان را به دست گیرد، در سال‌های اخیر با اقدامات ستیزه‌جویانه روزافزون شی جین‌پینگ، رهبر چین در قبال این جزیره خودمختار، تشدید شده است. امتناع چین از محکومیت حمله روسیه به اوکراین نیز بر این نگرانی‌ها افزوده است.
در چنین سناریویی، تحلیلگران و استراتژیست‌های نظامی مدت‌هاست بر دو گزینه حیاتی برای چین تمرکز کرده‌اند: تهاجم تمام‌عیار یا محاصره نظامی تایوان. با این حال، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) هشدار می‌دهد که راه سومی نیز وجود دارد که مقابله با آن را برای ایالات‌متحده و شرکای آن بسیار چالش‌برانگیزتر می‌کند و آن موضوع قرنطینه خواهد بود. گارد ساحلی، پلیس و آژانس‌های مختلف ایمنی دریایی چین، با استفاده از اقدامات تاکتیکی «منطقه خاکستری» درست فرای منطقه‌ای که ممکن است به رودررویی و اقدامات جنگی منجر شود، می‌توانند قرنطینه کامل یا جزيی تایوان را آغاز کنند و احتمالا دسترسی این جزیره به دنیای بیرون را قطع کنند. گزارش جدید منتشر شده از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید که این اقدام احتمالی چین می‌تواند بنادر تایوان را مسدود کند؛ اقدامی که می‌تواند به جلوگیری از رسیدن منابع حیاتی مانند انرژی به جمعیت 23 میلیونی جزیره منجر شود. 
بانی لین، برایان هارت، متیو فونایوله، سامانتا لو و ترولی تینزلی نویسندگان این گزارش تحلیلی می‌نویسند که اجزای دریایی، هوایی و زمینی ارتش آزادیبخش خلق (PLA)، بزرگ‌ترین نیروی نظامی جهان، ممکن است فقط نقش‌های کمکی و پشتیبانی در این زمینه ایفا کنند. چین در سال‌های اخیر فشار بر تایوان را به ‌طور قابل‌توجهی افزایش داده و این نگرانی‌ها را در مورد تبدیل تنش‌ها به درگیری آشکار افزایش داده است. این گزارش می‌گوید که توجه زیادی به تهدیدات نظامی چین شده است، اما پکن علاوه بر حمله، گزینه‌هایی برای اجبار، مجازات یا ضمیمه کردن تایوان دارد.
دریاسالار دونگ جون، وزیر دفاع چین، در نشست دفاعی گفت‌وگوی شانگری-لا در سنگاپور در اوایل ماه جاری هشدار داد کسانی که از هر حرکتی برای استقلال تایوان حمایت می‌کنند، خود ویران خواهند شد. دونگ گفت: ما اقدامات قاطعانه‌ای را برای محدود کردن حاکمیت تایوان انجام خواهیم داد و اطمینان حاصل خواهیم کرد که چنین توطئه‌ای هرگز موفق نخواهد شد. این درحالی است که نیروهای مداخله‌گر خارجی را به دلیل فروش اسلحه و داشتن تماس رسمی غیرقانونی با تایوان مورد انتقاد قرار می‌دهیم. تشدید تاکتیک‌های «منطقه خاکستری» چین در این هفته با درگیری کشتی‌های گارد ساحلی چین با قایق‌های نیروی دریایی فیلیپین در دریای چین جنوبی آشکار شد. ویديوها نشان می‌دهد که سربازان پکن فیلیپینی‌ها را با تبر و سایر سلاح‌های سرد تهدید می‌کنند و دولت مانیل می‌گوید یکی از سربازانش انگشت شست خود را در برخوردی که به تحریک چین انجام شده بود از دست داده است.
سطح خشونت نسبت به درگیری‌های قبلی در مجاورت کشتی توماس شول که فیلیپین پاسگاهی روی کشتی جنگی ساحلی دارد، بیشتر شده است. پکن و مانیل ادعای مالکیت آب‌های اطراف این پاسگاه دریایی را دارند و همین مساله سطح تنش در آن منطق را بالا برده است. به ‌طور مشابه، ارعاب نظامی و اقتصادی پکن علیه تایوان که صاحب اقتصاد بسیار توسعه‌یافته با بازار آزاد است، در دوران شی جین‌پینگ بارزتر شده است. حزب حاکم کمونیست چین، به‌رغم اینکه هرگز تایوان را در کنترل نداشته است، ادعا می‌کند که این جزیره متعلق به چین است. این حزب وعده داده است که در صورت لزوم با زور این جزیره را به خاک خود الحاق کند. با این حال، گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید پکن گزینه‌های قوی دارد که نه تنها می‌تواند ارتش آزادیبخش خلق را از جنگ دور نگه دارد و همزمان می‌تواند جزیره تایوان یا حامیان آن مانند ایالات‌متحده را به عنوان آغازگر درگیری نظامی برای حفظ خودمختاری تایوان تحت فشار قرار دهد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که گارد ساحلی چین -مانند بسیاری از گارد ساحلی در سراسر جهان- یک سازمان مجری قانون درنظر گرفته می‌شود. این بدان معناست که می‌تواند حمل و نقل در اطراف جزیره را در قرنطینه نگه دارد و در عین حال از محاصره آن نیز اجتناب کند. قرنطینه یک عملیات تحت رهبری مجریان قانون برای کنترل ترافیک دریایی یا هوایی در یک منطقه خاص است، اما طبق این گزارش، محاصره ماهیت نظامی دارد و چین با اجتناب از آن می‌تواند بر تایوان کنترل بیشتری اعمال کند. کارشناسان می‌گویند که قوانین بین‌المللی محاصره را یک اقدام جنگی می‌داند. نویسندگان این گزارش هشدار می‌دهند که قرنطینه به رهبری گارد ساحلی چین اعلان جنگ علیه تایوان نیست. این مساله می‌تواند امریکا را در موقعیت دشواری قرار دهد.
طبق قانون روابط تایوان، واشنگتن از نظر قانونی موظف است وسایل دفاع از خود را در اختیار جزیره قرار دهد و تسلیحات دفاعی نیز به آن ارائه می‌کند. جو بایدن، ريیس‌جمهور امریکا فراتر از الزامات قانونی رفته و گفته است که از نیروهای امریکایی برای حفاظت از تایوان استفاده خواهد کرد. به نظر می‌رسد که این هشدار از موضع قبلی واشنگتن مبنی بر «ابهام استراتژیک» منحرف می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون