۷۰درصد متقاضيان خودرو در ايران دلالان هستند
يك كارشناس خودرو در واكنش به اظهارات وزير صمت مبني بر افزايش قابلتوجه عرضه خودرو و كاهش قيمت آن در آينده نزديك گفت: افزايش توليد وقتي به كاهش قيمت منتهي ميشود كه بازار خودرو انحصاري نباشد، از نوسان قيمت دلار تاثير نپذيرد، نحوه عرضه خودرو مبتني بر شانس و قرعهكشي نباشد و اقتصاد كلان كشور ثبات داشته باشد.
عباس عليآبادي، وزير صمت به تازگي از افزايش عرضه خودرو در كشور در آينده نزديك و به ميزاني خبر داده كه خودروسازان براي فروش محصولات خود به مردم وام ميدهند، وي همچنين به مردم توصيه كرده خودرو را به قصد سرمايهگذاري نخرند چون متضرر ميشوند. مرتضوي مصطفوي، كارشناس خودرو در گفتوگو با ايلنا به اين گفتههاي وزير صمت واكنش نشان داد و گفت: بازار خودروي ايران يك بازار دلاري است و نوسانات قيمت دلار اين بازار را همواره متاثر ميكند، ضمن اينكه مشكلات بازار خودرو از سمت عرضه نيست كه با افزايش عرضه حل شود بلكه چالشها از سوي تقاضا برميآيد. وي افزود: آنچه به افزايش قيمتها در بازار خودروي ايران انجاميده اين است كه ۷۰درصد متقاضيان خودرو در كشور ما را دلالان تشكيل ميدهند، اين افراد نگاه مصرفي به خودرو ندارند و وقتي ميبينند قيمت خودرو در ايران متاثر از دلار است و چشماندازي كه براي قيمت دلار تصور ميشود افزايشي است، در اين بازار سرمايهگذاري ميكنند. اين كارشناس ادامه داد: موضوع ديگر اين است كه خودروسازان ايران امروز با چالش تامين مالي و تامين قطعه روبهرو هستند و آقاي عليآبادي كه بر افزايش توليد خودرو تاكيد دارند با مستنداتي اعلام كنند كه خودروسازان ايراني از ابتداي سال تاكنون چندهزار خودروي ناقص توليد كردهاند و آيا قرار است آمار توليد خودروهاي ناقص را هم به نام خودروهاي كامل ثبت كنند؟ توليد اين تعداد خودروي ناقص گوياي اين است كه توليد خودرو در كشور با مشكلات عديده روبهرو است و علاوه بر خودروسازان تامينكنندگان قطعات خودرو هم از كمبود منابع مالي در رنج هستند. مصطفوي خاطرنشان كرد: علاوه بر اينها يك قانون نانوشته وجود دارد مبني بر اينكه با تعويض دولتها مديران عامل شركتهاي خودروسازي هم تغيير ميكنند در نتيجه اكنون كه كشور در آستانه تغيير دولت قرار دارد فضاي صنعت خودروسازي آميخته به بلاتكليفي است و بسياري از مديران اين صنعت نميدانند در ماههاي آينده سركار هستند يا نه؟ در اين شرايط بلاتكليفي نميتوان از اين مديران انتظار داشت كه بيشترين تلاش خود را داشته باشند زيرا در شرايط باثباتي قرار ندارند بنابراين وزير محترم چگونه و براساس چه مستنداتي ميتوانند وعده افزايش قابلتوجه توليد و عرضه خودرو را بدهند؟ اين كارشناس اظهار كرد: فرض كنيم كه حتي توليد خودرو تقويت شود، اين افزايش توليد در حالتي ميتواند به كاهش قيمت منتهي شود كه بازار خودرو انحصاري نباشد، از نوسان قيمت دلار تاثير نپذيرد، نحوه عرضه خودرو مبتني بر شانس و قرعهكشي نباشد و اقتصاد كلان كشور ثبات داشته باشد؛ وقتي اين موارد برقرار نيست هر قدر هم توليد افزايش يابد باز هم بازار تشنه است و آنان كه با هدف سوداگري و سفتهبازي در اين بازار فعاليت ميكنند زمينه افزايش قيمت را فراهم ميآورند.