• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5809 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۱ تير

صدای مخالفان بایدن بلندتر شده است

اوج‌گیری تنش‌ها در کاپیتول هیل

درحالی که دموکرات‌ها در باب انتخاب مجدد جو بایدن و حمایت از او، یا واداشتن ريیس‌جمهورشان به کناره‌گیری سرگردانند و با نگرانی‌ها درباره توانایی او برای رهبری حزب به سوی پیروزی دست و پنجه نرم می‌کنند، حال و هوای کاپیتول هیل، ساختمان اصلی کنگره ایالات‌متحده به ‌شدت بر سر این موضوع ملتهب است. دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنا به ‌طور خصوصی جلساتی را برای حل این مشکل و رفع تنش‌ها برگزار کرده‌اند. برخی از این قانونگذاران به سی‌ان‌ان گفته‌اند که گفت‌وگو در مجلس نمایندگان سخت و غم‌انگیز بود. یکی از آنها به سی‌ان‌ان گفت که فکر نمی‌کرد تا این حد نسبت به رفتن یا ماندن بایدن بحث‌های تند میان دموکرات‌ها در بگیرد. 

به گزارش نیویورک تایمز، برخی نمایندگان دموکرات مجلس در نامه‌ای تند از بایدن خواستند از نامزدی حزب کناره‌گیری کند، چراکه آنها بیم دارند در مناظرات بعدی، او بازهم دچار شکست شود و امیدها برای پیروزی حزب در برابر ترامپ به کلی از بین برود. برخی سناتورهای دموکرات نیز با مخالفان بایدن هم‌صدا شده‌اند. 
میکی شریل، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت نیوجرسی، علنا از بایدن خواست برای انتخاب مجدد نامزد نشود و گفت که باتوجه به اینکه ترامپ به دنبال بازگشت به کاخ سفید است، مخاطرات بسیار زیادی در پیش است. 

این بحث‌ها زمانی رخ می‌دهد که دموکرات‌ها باید مواضع نامزد خود را تقویت کنند. به‌رغم عملکرد ضعیف بایدن در مناظره اخیر و حضور متزلزل در انظار عمومی، او همچنان محبوبیت بسیاری دارد، اما نگرانی دموکرات‌ها این است که نه تنها در نوامبر کاخ سفید را از دست بدهند، بلکه کنگره را نیز به جمهوری‌خواهان تقدیم کنند. به عقیده برخی ناظران، در صورتی که بایدن در ماه‌های پیش رو به عملکرد ضعیف خود ادامه دهد، موضع نمایندگان و سناتورهای دموکرات در کنگره نیز تضعیف می‌شود و ممکن است اکثریت سنا را نیز از دست بدهند. پیش از این، حکیم جفریس، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان از نیویورک گفته بود که اعضای کنگره «فرصتی دارند تا مواضع خود را به شیوه‌ای صریح و جامع بیان کنند.» ازسوی دیگر، به گزارش نیویورک تایمز، شورای سردبیری این روزنامه نزدیک به دموکرات‌ها نیز از جو بایدن خواسته است از نامزدی حزب انصراف دهد. 

این روزها، لحظه‌ای قابل‌توجه برای ريیس‌جمهور ایالات‌متحده و حزب او است، زیرا دموکرات‌های کنگره به ‌طور جدی جایگاه بایدن را در صدر فهرست نامزدی، در هفته‌ها قبل از کنوانسیون ملی دموکرات‌ها برای نامزدی او برای دور دوم زیر سوال بردند. اخیرا حامیان بایدن که زمانی با سر و صدا از او حمایت می‌کردند، آشکارا به ريیس‌جمهور خود پشت کرده‌اند و خواهان انصرافش هستند. هیچ توافقی در افق دیده نمی‌شود و فرآیند پنهانی مخالفت‌ها با بایدن به‌ شدت جریان دارد. از آنجایی که دموکرات‌های سنا به ‌طور کلی نسبت به این قضیه در انظار عمومی سکوت پیشه کرده‌اند، آینده سیاسی بایدن به نظر مبهم می‌آید.

کریس کونز، سناتور ایالت دلاور، یکی از نزدیک‌ترین حامیان بایدن، در پاسخ به این پرسش آسوشیتدپرس که آیا توافقی با بایدن وجود دارد یا خیر، گفت: «اجماع این است که دونالد ترامپ تهدیدی بزرگ است و تمرکز باید روی شکست او باشد. سناتور مایکل بنت، سناتور ایالت کلرادو نیز به ‌طور علنی به همکاران خود به شکل خصوصی گفته است ترامپ در مسیر پیروزی در این انتخابات است و ممکن است با قاطعیت در آن پیروز شود و سنا و مجلس نمایندگان را نیز با خود همراه کند. بنت بدون اینکه خواستار کناره‌گیری بایدن شود، با قاطعیت در مورد خطر ریاست‌جمهوری دوم ترامپ صحبت کرد و گفت این به ريیس‌جمهور فعلی بستگی دارد که همه گزینه‌ها را درنظر بگیرد. او گفت که هیچ درخواست دیگری از دموکرات‌های سنا مبنی بر خروج بایدن از رقابت‌های انتخاباتی را نشنیده است. بنت افزود: این مساله چندان ارتباطی با سنا ندارد و اظهارنظرها نیز شخصی است. این مساله در واقع مشکلی اخلاقی در مورد آینده امریکاست. نیویورک تایمز به نقل از یکی از افراد حاضر در اتاق مشاوره در جلسه خصوصی مجلس در روز سه‌شنبه، گزارش داد نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که ماندن بایدن در رقابت به این معناست که کارزار بایدن به جای تمرکز بر ترامپ بر مسائل سنی و وضعیت بایدن متمرکز شود. 

حداقل 20 قانونگذار دموکرات در این جلسه تقریبا دو ساعته برای سخنرانی از جای خود برخاستند؛ امری که نشان می‌دهد به‌ شدت نگران بازگشت ترامپ هستند. یکی از این نمایندگان به نیویورک تایمز گفت نگرانی آنها تا حد زیادی منطقی است و بایدن نیز باید این مساله را بداند که آینده امریکا مساله‌ای شخصی نیست. 

ست مولتون، نماینده دموکرات ایالات ماساچوست، که رهبری گروهی از کهنه سربازان نظامی در مجلس نمایندگان را برعهده دارد، از‌جمله دموکرات‌هایی است که علنا خواستار کناره‌گیری بایدن شده است.

 او نیز نسبت به شکست احتمالی بایدن در مقابل ترامپ هشدار داد و گفت که با شکست بایدن، احتمالا کنگره به ‌طور کلی از دست دموکرات‌ها خارج شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون