• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5809 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۱ تير

چرا هند با روسیه هم‌صدا شد؟

سودای «مودی»

رهبر هند در دیدار روز سه‌شنبه خود با پوتین، با لحنی دوستانه بر گسترش و تعمیق روابط با روسیه تاکید کرد. در پایان سفر دو روزه خود، دو طرف 9 زمینه کلیدی برای همکاری نزدیک‌تر، از انرژی هسته‌ای گرفته تا پزشکی، تاکید و چارچوب آنها را تعیین کردند. رهبران این دو کشور همچنین گفتند که قصد دارند تجارت دوجانبه را تا بیش از نیمی از نصف افزایش دهند و تا سال 2030 به 100 میلیارد دلار برسد. در این دیدار که دو طرف بر دوستی نیز تاکید داشتند، مودی را از انتقاد به عملکرد جنگی پوتین بازنداشت. 
نخست‌وزیر هند در این دیدار به ولادیمیر پوتین، ريیس‌جمهور روسیه با اشاره به حمله روسیه به بیمارستان کودکان در کی‌یف گفت که مرگ کودکان بی‌گناه دردناک و وحشتناک است. مودی گفت که در هر جنگ، درگیری، یا حمله تروریستی، حمله به غیرنظامیان و کودکان هر فردی را که به انسانیت اعتقاد دارد، منزجر می‌کند. او به پوتین گفت که کشته شدن کودکان بی‌گناه اوکراینی دل او را خون کرده است. 

در بخش دیگری از این دیدار، دو طرف بر همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها تاکید کردند. برای روسیه، هند هم از نظر اقتصادی و هم از نظر دیپلماتیک به شریک مهمی تبدیل شده است، زیرا مسکو می‌خواهد نشان دهد که تلاش‌های غرب برای منزوی کردن آن بر سر جنگ در اوکراین شکست خورده است. 

پوتین در سخنانی در برابر مودی گفت که دو کشور دارای شراکت استراتژیک ممتازی هستند. او گفت: من از شما برای توجه به حادترین مشکلات، از جمله تلاش برای یافتن راه‌هایی برای حل بحران اوکراین، بیش از همه از راه‌های صلح‌آمیز استقبال می‌کنم. به گزارش راشا تودی، مودی به او گفت که راه‌حل در میدان جنگ ممکن نیست. در میان اسلحه، گلوله و بمب، مذاکرات صلح نمی‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. 

مودی افزود: ما باید راه صلح را تنها از طریق گفت‌وگو بیابیم. پوتین واکنش آشکاری به اظهارات مودی نشان نداد و مشخص نیست که آیا آنها بر روند نشست تاثیر گذاشته‌اند یا خیر. کرملین گفت که مذاکرات در سطح هیات برگزار نخواهد شد، زیرا دو رهبر به ‌طور کامل دستور کار را پوشش داده‌اند.

نخست‌وزیر هندوستان، تصاویری از خود را، درحالی که پوتین را در آغوش گرفته است، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. همین امر کافی بود تا ولودیمیر زلنسکی، ريیس‌جمهور اوکراین را به خشم بیاورد. او گفت: دیدن رهبر بزرگ‌ترین دموکراسی جهان در چنین روز خونینی برای اوکراین، که بدترین جنایتکار جهان را در مسکو در آغوش می‌گیرد، ناامیدی بزرگ و ضربه ویرانگری به تلاش‌های صلح است. روز دوشنبه، وزارت خارجه ایالات‌متحده اعلام کرد که نگرانی‌های خود را با هند در مورد روابط خود با روسیه مطرح کرده است. جو بایدن، ريیس‌جمهور امریکا به ‌طور جداگانه، حملات اخیر به اوکراین را «نمادی وحشتناک» از خشونت روسیه خواند. روسیه اعلام کرد که تنها اهداف نظامی را هدف قرار داده است. کرملین نیز در بیانیه‌ای مدعی شد روسیه اهداف غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهد. سواستی رائو، کارشناس اوراسیا در موسسه مطالعات و تحلیل‌های دفاعی در دهلی‌نو به موسسه شورای آتلانتیک گفت که هدف مودی ترسیم هند به عنوان میانجی معتبر بین روسیه و اوکراین و تلاش برای بازگرداندن ایمان جامعه بین‌المللی به هند به عنوان یک بازیگر معتبر است. 
رائو افزود: همچنین این دیدار مودی با پوتین، به منظور یادآوری به مسکو بود که در پایان کار، این هندوستان است که شریکی ارزشمند برای روسیه تلقی می‌شود. 
پوتین در اظهارات تلویزیونی پس از دیدار با مودی گفت که همه مسائل با مودی مورد بحث قرار گرفته است. سفر مودی پوشش گسترده‌ای در روسیه داشت و برنامه‌هایی ازجمله گذاشتن تاج گل بر مزار سربازان گمنام در دیوار کرملین را شامل می‌شد. وینای کواترا، وزیر خارجه هند، در مورد موضوع استخدام سربازان هندی در ارتش روسیه گفت که مودی این موضوع را با پوتین در میان گذاشته است، اما پوشش خبری حمله مرگبار روسیه در روز دوشنبه در اوکراین این اقدام را فعلا به حالت تعلیق درآورده است. 
در اجلاس سران ناتو در واشنگتن، رهبران غربی هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس ائتلاف نظامی را جشن گرفتند و تلاش کردند اوکراین را از حمایت خود اطمینان دهند. درحالی که کشورهای غربی روسیه را تحریم کرده‌اند، پوتین با اشاره به اینکه تجارت بین روسیه و هند در سال گذشته 66درصد افزایش یافته است، گفت که این یکی از محورهای اصلی سفر مودی است. خرید انرژی از سوی هند بخشی از افزایش تجارت با مسکو را تشکیل می‌دهد و مودی گفت که به دلیل حمایت روسیه، می‌توانیم شهروندان هندی را از مشکلات مربوط به نیازهای بنزین و گازويیل نجات دهیم. او افزود که توافقات کشورها در زمینه انرژی به‌ طور غیرمستقیم به ایجاد ثبات بازار در جهان کمک کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون