• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5809 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۱ تير

پشت سر گذاشتن اسطوره ايراني فقط از اين دو ابرستاره برمي‌آمد

مسي هم بعد از رونالدو به ركورد دايي رسيد

يادمان نرود ما خودمان به زور اسطوره فوتبال‌مان را بازنشسته كرديم!

به گزارش «اعتماد»، كريستيانو رونالدو مدت‌هاست كه از ركورد ۱۰۹ گل ملي علي دايي عبور كرده و حالا با به ثمر رساندن ۱۳۰‌ گل ملي بهترين ‌گلزن تاريخ در رده ملي به حساب‌ مي‌آيد. فوق ستاره پرتغالي بيش از دويست بازي هم براي كشورش انجام داده و پس از حذف از بازي‌هاي جام ملت‌هاي يورو نيز برخلاف پيش‌بيني‌ها حرفي از خداحافظي نزد تا مشخص شود فعلا مي‌خواهد به فوتبال خود ادامه دهد!  اما ديگر رقيب رونالدو در تمام سال‌هاي اوج يعني ليونل مسي همچنان به افتخارآفريني ادامه داده و در تازه‌ترين كارهاي خارق‌العاده‌اش به ركورد ۱۰۹ گل ملي علي دايي دست يافته است! لئو مسي بامداد چهارشنبه در مرحله نيمه‌نهايي كوپا امريكا موفق شد گل دوم تيمش را برابر كانادا به ثمر رساند. آرژانتين اين بازي را با حساب دو بر صفر برنده شد.  مسي براي رسيدن به ركورد دايي ۱۸۶ بازي ملي لازم داشت كه به عبارتي مي‌شود ۳۷ بازي بيشتر از اسطوره فوتبال ما و نكته ديگر اينكه بين سه بازيكن برتر تاريخ ملي جهان ميانگين گل‌هاي زده دايي بيشتر است و از اين لحاظ برترين مهاجم ‌تاريخ فوتبال ايران و يكي از بهترين‌هاي تاريخ فوتبال آسيا شرايط‌ بهتري نسبت به دو ابرستاره فوتبال دنيا دارد. با اين حال، مسي به لحاظ افتخارات ملي ويترينش را پر كرده است! 
اين اعجوبه آرژانتيني با تيم ملي كشورش هم جام جهاني را فتح كرده و هم فاتح كوپا امريكا و فيناليسيما شده است. مسي دو فينال كوپاي ديگر را ديده و حالا در انتظار سومين فينال است و همچنين در يك فينال ديگر در جام جهاني هم حضور داشته تا ثابت كند فقط با بارسا قاتل جام‌هاي باشگاهي نبوده و تا همين جا هم دين خودش را به مردم كشورش ادا كرده است‌. با اين حال هنوز‌ هم خيلي ها اعتقاد دارند اگر علي دايي در يك كشور فوتبالي كه به پايه‌ها توجه مي‌كند به دنيا مي‌آمد يا در همين ايران ‌خودمان زودتر كشف مي‌شد الان قطع به يقين تعداد گل‌هاي ملي‌اش از رونالدو هم خيلي بيشتر بود‌.
دايي در ۲۴ سالگي اولين بازي ملي خودش را انجام داد و حالا مي‌بينم مثلا يامال در شانزده سالگي در تيم ملي اسپانيا فيكس است! تصور كنيد مهاجم ‌تكرار نشدني فوتبال ما مثلا از ۱۸ يا ۱۹ سالگي به تيم ‌ملي مي‌رسيد آن وقت تعداد گل‌هايش فراتر از ۱۰۹‌گل مي‌شد. از آن طرف نمي‌شود به اين موضوع فكر نكرد كه در سال‌هاي پاياني فوتبال علي دايي بسياري از رسانه‌ها، پيشكسوتان و طرفداران تيم ملي به او خرده مي‌گرفتند كه چرا فوتبال را رها نمي‌كند، اما در عين حال كه ديديم دايي رفت و تا سال‌ها هيچ كس حتي نتوانست به عملكرد او نزديك شود، امروز مي‌بينيم رونالدو تا 39 سالگي و مسي در آستانه 38 سالگي بازي مي‌كند و اتفاقا بسياري از بازيكنان پرتغال و آرژانتين براي رونالدو و مسي بازي مي‌كنند تا اين دو ابرستاره بيشتر گل بزنند و بيشتر افتخار كسب كنند، اما در ايران ما دايي را به زور بازنشسته كرديم با اين بهانه كه ديگر در هر بازي دو، سه تا گل نمي‌زند. در مجموع اگر دايي زودتر به تيم ملي رسيده بود و در سال‌هاي پاياني فوتبالش تحت آن فشار وحشتناك قرار نمي‌گرفت، مي‌توانست ركوردي به مراتب اعجاب‌آورتر به ثبت برساند. 
با اين ‌حال فوتبال است و نبايد به ‌اما و اگر آن فكر كرد. همين كه فقط دو ابرستاره، دو اسطوره تاريخ فوتبال دنيا توانستند پس از سال‌هاي سال ركورد دايي را بشكنند، نشان مي‌دهد اسطوره ما چه كار ارزشمند و بزرگي را انجام داده بود. جذابيت فوتبال هم به اين است كه هيچ ‌ركوردي ‌ماندگار نيست و به‌طور حتم روزي ركوردهاي رونالدو و مسي هم شكسته مي‌شود، اما آنچه اهميت دارد حفظ شأن بزرگان اين رشته پرطرفدار است كه متاسفانه در فوتبال ما چندان به آن توجهي نمي‌شود وگرنه چه بسا كه الان دايي خانه‌نشين نبود و روي او براي نشستن بر صندلي رياست afc برنامه‌ريزي مي‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون