• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5809 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۱ تير

گزارش مركز آمار نشان مي‌دهد

نرخ مشاركت اقتصادي تغييري نكرد

بازار كار يكي از اجزاي كليدي اقتصاد است و رصد تغييرات آن براي سياستگذاران اهميت بالايي دارد. مركز آمار در تازه‌ترين گزارش خود، اطلاعات مربوط به شاخص‌هاي اصلي اين بازار مثل نرخ مشاركت، نرخ بيكاري و نسبت اشتغال را براي بهار 1403 اعلام كرده است. اين ارقام، اولين آمارهاي رسمي از وضعيت اشتغال در كشور در سال 1403 است. نرخ مشاركت در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته تغييري نكرده است. در مقابل، نرخ بيكاري كاهش و نسبت اشتغال افزايش يافته است. بنابراين در يك نگاه كلي به نظر مي‌رسد وضعيت اشتغال در كشور بهبود يافته است.

 

بي‌تفاوتي نرخ مشاركت اقتصادي به سال جديد

نرخ مشاركت اقتصادي نشان مي‌دهد كه چند درصد از افراد در سن اشتغال (15 ساله و بالاتر) در بازار كار فعال هستند و مشاركت دارند. منظور از «فعال بودن در بازار كار» اين است كه افراد چه به صورت شاغل و چه به صورت بيكار در بازار كار حضور داشته باشند. بنابراين جمعيت فعال، مجموع جمعيت افراد شاغل و بيكار است. بيكار نيز تنها به افرادي اطلاق مي‌شود كه يا در جست‌وجوي كار هستند يا تمايل به كار كردن دارند. بنابراين افرادي كه كار ندارند، اما در جست‌وجوي شغل هم نيستند، جزو بيكاران حساب نمي‌شوند.

به گزارش اكوايران، مركز آمار اعلام كرده است كه در بهار امسال، 26 ميليون و 820 هزار و 166 نفر در بازار كار مشاركت داشته‌اند. بر اين اساس، نرخ مشاركت بهار امسال 41.2 درصد برآورد شده است. اين نرخ نسبت به بهار سال گذشته تغيير نكرده، چون جمعيت فعال تنها حدود 350 هزار نفر بيشتر شده و تاثيري روي نرخ مشاركت نگذاشته است. بنابراين در سه ماه نخست امسال، از هر 100 نفري كه در سن اشتغال هستند، 41 نفر به صورت فعال در بازار كار مشاركت دارند. نرخ مشاركت كاهش نيافته، اما همچنان در سطح 41 درصد باقي مانده است كه نشان مي‌دهد هنوز بيش از نصف جمعيتي كه در سن كار و اشتغال قرار دارند حتي به بازار كار ورود نكرده‌اند.

 

اُفت نرخ بيكاري و افزايش نسبت اشتغال

بررسي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد كه همزمان با ثابت ماندن نرخ مشاركت، نرخ بيكاري كاهش يافته است. به بيان دقيق‌تر، در بهار سال گذشته اين نرخ 8.2 درصد بود، اما در بهار امسال به 7.7 درصد رسيده است. به عبارت ديگر، از هر 100 نفري كه در بازار كار به صورت فعال مشاركت دارند، هفت نفر در بهار امسال بيكار بودند، در حالي كه در بهار سال قبل، هشت نفر بيكار از اين تعداد وجود داشت. به لحاظ جمعيتي نيز تعداد بيكاران در سه ماهه نخست امسال تقريبا 89 هزار نفر كمتر شده و به 20 ميليون و 740 هزار نفر به صورت تقريبي رسيده است. ثابت ماندن نرخ مشاركت در كنار كاهش نرخ بيكاري اين احتمال را مطرح مي‌كند كه تعدادي از بيكاران در بهار سال قبل به جمع شاغلان پيوسته باشند؛ چراكه اُفت نرخ بيكاري ناشي از كاهش نرخ مشاركت نبود؛ صحت اين احتمال را افزايش نسبت اشتغال تشديد مي‌كند. طبق داده‌هاي مركز آمار، نسبت اشتغال از 37.8 درصد در بهار سال گذشته به 38 درصد در بهار امسال رسيده است. اين نسبت نشان مي‌دهد كه از كل افراد در سن اشتغال، چند نفر شغل دارند. بنابراين در بهار امسال از هر 100 نفري كه در سن اشتغال بودند، 38 نفر شاغل بودند. به لحاظ جمعيتي نيز تعداد شاغلان 439 هزار نفر نسبت به بهار سال قبل بيشتر شده و تقريبا به 24 ميليون و 745 هزار نفر رسيده است. با اينكه وضعيت نسبت اشتغال بهبود يافته و به جمعيت شاغلان اضافه شده است، اما همچنان كمتر از نصف افراد در سن كار، شاغل هستند و اين نسبت تا وضعيت مطلوب هنوز فاصله دارد. در مجموع مي‌توان گفت كه با توجه به داده‌هاي مركز آمار ايران، وضعيت بازار كار در بهار امسال نسبت به بهار 1402 از لحاظ نرخ بيكاري و نسبت اشتغال بهبود يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون