• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5810 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير

تعارف نيست، فرياد است: «تنهايم نگذاريد»

جعفر گلابي

احتمالا كانديداهاي اصولگرا مي‌دانستند شانس پيروزي ندارند كه وعده اهداي طلا و زمين و گوشت دم خانه مردم مي‌دادند، از باب سنگ مفت گنجشك مفت! احتمالا آقاي پزشكيان مي‌دانست كه پيروز مي‌شود، لذا فقط وعده‌هاي اخلاقي چون راستگويي و تلاش براي برداشتن باري از دوش مردم داد.واقعيت آن است كه طبيب درد آشناي ما خوب مي‌داند كه در ساحل دريايي متلاطم و توفاني از مشكلات و معضلات پيش رو قرار دارد و بايد به اين دريا بزند ...تا كجا سر بر كند!
گويي دل شير دارد تن ژنده پيل
نهنگان برآرد ز درياي نيل 
اتفاقا اينكه رقيبان همه‌ چيز را آماده نشان مي‌دهند؛ چون اسب زين شده براي تاختن! قرينه بسيار مهمي از شدت مشكلات و نارسايي‌ها و ناترازي‌هاست و پيداست كه از هم اكنون از گزارشي واهمه دارند كه دولت چهاردهم بايد به مردم بدهد و روشن سازد كه چه چيزي تحويل گرفته است؟در واقع مي‌توان بدون بدبيني پرسيد كه در كدام بخش و حوزه بدون مشكل هستيم و كجا مي‌توانيم خاطري آسوده داشته باشيم؟!
از هزاران تحريمي كه هست و همه تاروپود اقتصاد را اختاپوس‌وار در برگرفته بگوييم يا از انواع ناترازي‌ها در بانك‌ها و آب و برق و انرژي و...از 873 هزار ميليارد بدهي دولت بگوييم يا از مجلسي كه هنوز خود را نشان نداده و با نظارت استصوابي حداكثري تشكيل شده است؟ از دو جنگ بزرگ يكي در شمال كشور و ديگري در غرب آسيا، از انتخابات امريكا بگوييم كه با پيروزي ترامپ بر فشارها خواهد افزود يا با پيروزي دموكرات‌ها كه دور دوم‌شان است و چيزي براي از دست دادن ندارند؟ از انباشت مطالبات برحق اقشار آسيب‌پذير كه در مقابل غول تورم بالاي 40 درصد صداي شكستن استخوان‌شان به گوش مي‌رسد؟ به تعبيري اينكه برخي تحليلگران رياست‌جمهوري آقاي پزشكيان را ورود او به ميدان مين بدون نقشه دانسته‌اند، رساننده كامل واقعيت‌هاي موجود نيست . 

متاسفانه تحريم‌هاي برانداز خارجي و خود براندازان داخلي تلاشي همه‌جانبه و ائتلاف‌وار براي محدود كردن حضور مردم پاي صندوق‌هاي راي از خود بروز دادند و نگذاشتند به اميد مردم دامن زده شود و آقاي پزشكيان با سرمايه بالاي راي مردم به كارزار مديريت كشور ورود كند و از اين طريق تواناتر شود. وي بدون اينكه كوچك‌ترين مدخليتي در خطاها و جفا‌ها و ناكارآمدي‌ها طي سال‌هاي متمادي داشته باشد اكنون بايد پاسخگوي مردمي باشد كه از هر سو نامهرباني ديده‌اند و به اميد و اعتمادشان ضربه‌هاي سخت وارد شده است. جالب آنكه سيل انتظارها و مطالبه‌ها به سوي او جاري است و اتفاقا بعضا كساني اعلام كرده‌اند كه يقه او را گرفته تا برآوردن خواسته‌هاي‌شان رها نخواهند كرد كه دستي بر آتش دارند و بهتر از ديگران و عوامي كه انتظاري از آنها نيست، اوضاع را مي‌دانند! 
نگاهي به شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌ها و انواع رسانه‌هاي مكتوب و ديداري و اظهارنظر انواع چهره‌ها بيندازيد تا ببينيد كه آقاي پزشكيان در كدام ميدان پرغوغاي غريب وارد شده و فرياد مي‌كشد كه تنهايم نگذاريد؟
درست است كه وي يا هر كس ديگر بايد با علم به همه واقعيت‌ها و مشكلات پيش رو وارد عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي شود ولي اين معنا نبايد چيزي از واقع‌نگري و انصاف و مروت ما بكاهد.هر كس حتي آنها كه در اردوگاه رقيب قرار دارند و متاسفانه از  هم‌اكنون براي آقاي رييس‌جمهور خط و نشان مي‌كشند اگر به منافع و مصالح ملي تعهد دارند براي يك‌بار هم كه شده بايد اختلافات معمول را به كناري نهند و به ياري قوه مجريه بشتابند.خراب كردن و چوب لاي چرخ گذاشتن خيلي آسان است ولي اين ساختن و درست كردن است كه در شرايط به ‌شدت پيچيده كنوني صعوبت فوق‌العاده دارد و دانش و پهلواني و قلندري طلب مي‌كند.چه ايرادي دارد استثنائا با توجه به جميع شرايط مردافكن ازخود اخلاق فتوت و دانش توسعه يافته نشان دهيم و كاملا درك كنيم كه عدم موفقيت آقاي پزشكيان عدم موفقيت همه است و همه از آن آسيب جدي مي‌بينند. كم نبوده‌اند ملت‌هايي كه در طول تاريخ با درك شرايط زمان خود دست به دست هم داده و كشور خويش را از انواع بلايا نجات داده‌اند.ما هر چه مشكل داشته باشيم نسبت كوچكي از مشكلات آلمان و ژاپن پس از جنگ جهاني دوم را نداريم، نگاهي به اوضاع اين دو كشور پس از نابودي همه زيرساخت‌ها و زير سلطه متفقين پيروز واقعا بهت‌آور است.شايد اگر صاحب‌نظري پس از جنگ گردشي در اين دو كشور و گزارشي تهيه مي‌كرد در انتها مي‌نوشت: ديگر ژاپن و آلماني وجود خارجي نخواهد داشت!
 ولي مردم و نخبگان اين دو كشور به معناي دقيق كلمه معجزه كردند؛ مهاجرت نكردند، اختلاف نكردند، شكست‌ها را به يكديگر نسبت ندادند و هر كس به فكر خود و ديگ جوشاننده براي خود نبود و با تمام وجود به كار و تحصيل پرداختند و اكنون از ثروتمندترين و با ثبات‌ترين كشورهاي جهان هستند. با اين همه خطرات و تهديدها براي ما در آن سطح نيست كه آقاي پزشكيان از طرفي با انواع محدوديت‌ها از اطراف و اكناف از مجلس گرفته تا محافل فشار يك كابينه حداقلي و ناهماهنگ و باري به هر جهت تشكيل دهد و ازطرف ديگر به جاي كار و تلاش و تدبير وقتش معطوف به بحران‌هاي سياسي بگذرد.هيچ چاره‌اي جز كمك همه‌جانبه و درك شرايط دولت آقاي پزشكيان نيست.اگر اين درك پديد نيايد ما رسما به خودزني پرداخته‌ايم و دولت چهاردهم فقط يك قرباني خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون