• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5810 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير

رييس‌جمهوري امريكا حاميانش در هاليوود را هم نااميد كرد

گاف جديد بايدن

جو بايدن پنجشنبه شب بار ديگر با قاطعيت اعلام كرد كه در انتخابات ماه نوامبر رياست‌جمهوري در ايالات‌متحده به عنوان نامزد دموكرات‌ها حضور خواهد داشت و رقيبش دونالد ترامپ را شكست خواهد داد.اين سخنان درحالي طي كنفرانس خبري نشست سران كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي، ناتو در واشنگتن ايراد شد كه اشتباهات و لغزش‌هاي ذهني و كلامي رييس‌جمهوري كهنسال امريكا در چنين رويدادي مهم، ترديد‌ها نسبت به توانايي او براي شركت در رقابتي سخت و دشوار با رقيب جمهوري‌خواه و نيز زمامداري براي يك دوره ديگر در صورت پيروزي را افزايش داد.بايدن كه خود را شايسته‌ترين نامزد دموكرات براي شكست دونالد ترامپ مي‌داند در اين كنفرانس خبري به دليل اشتباهي عجيب در معرفي ولوديمير زلنسكي، به عنوان «رييس‌جمهور پوتين» و سپس نام بردن از كامالا هريس، معاون اول خود به عنوان «معاون رييس‌جمهور ترامپ» بار ديگر به دليل اين لغزش‌هاي كلامي سوژه رسانه‌ها و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي شد.رييس‌جمهوري امريكا در حالي دم از تلاش براي كاستن از ترس دموكرات‌ها و عزم جدي براي باقي ماندن در رقابت با ترامپ زد كه برخي حاميان مالي كارزار انتخاباتي وي و نيز چهره‌هاي برجسته حزب دموكرات و حتي جرج كلوني، هنرپيشه سرشناس هاليوود كه پيش‌تر حامي سرسخت بايدن بودند، خواستار كناره‌گيري او شده‌اند. جو بايدن ۸۱ ساله اما در اين كنفرانس خبري يك ساعته كه به ظاهر براي نشان دادن توانايي وي براي باقي ماندن در رقابت انتخاباتي طراحي شده بود، باز هم نتوانست مخالفان خود را راضي كند، به نحوي شمار بيشتري از اعضاي دموكرات مجلس نمايندگان امريكا خواستار كناره‌گيري او شدند.بايدن با اين حال درباره ترامپ گفت: «من شايسته‌ترين فرد براي نامزدي رياست‌جمهوري هستم. يك‌بار او را شكست دادم و بار ديگر اين كار را خواهم كرد.» بايدن به صراحت اعلام كرد كه از كامالا هريس كه به عنوان معاون رييس‌جمهوري در صورت اضطرار مسووليت را برعهده خواهد گرفت، حمايت مي‌كند؛ اين درحالي است كه شمار فزاينده‌اي از دموكرات‌ها هريس را به عنوان نامزدي قوي‌تر براي رقابت با ترامپ قلمداد مي‌كنند و نتايج برخي نظرسنجي‌ها نيز از اقبال بيشتر راي‌دهندگان به او نسبت به دونالد ترامپ حكايت دارد.جو بايدن همچنين به مجموعه‌اي از سوالات در مورد سياست خارجي و داخلي پاسخ داد، اگرچه گاهي پاسخ‌هايش طولاني و پيچيده بود و اشتباهات كمي داشت، اما در يك مورد اروپا و آسيا را با هم اشتباه گرفت.بايدن همچنين با توجه به ترديد‌ها و سوال‌هايي كه در خصوص توانايي‌اش در مقابله با رهبران خودكامه‌اي مانند پوتين يا شي جين‌پينگ، رهبران روسيه و چين مطرح‌ مي‌شود، گفت، آماده است تا «از هم‌اكنون و سه سال ديگر با آنها مقابله كند».با اين حال، عملكرد نسبتا مطمئن او نتوانست اوضاع را بهبود بخشد، زيرا سه نماينده دموكرات ديگر خواستار كناره‌گيري جو بايدن از رقابت شدند و تعداد كل مخالفان به ۱۷ نفر رسيد.
در همين راستا يك منبع آگاه به سي‌ان‌ان گفت: وقتي بايدن به همراه باراك اوباما و بيل كلينتون، روساي جمهور سابق ايالات متحده روي صحنه حاضر شدند، حضورش متفاوت از مراسم جشن جمع‌آوري كمك‌هاي مالي او در ماه مارس در سالن موسيقي راديوسيتي در نيويورك بود. يكي از اعضاي ارشد دموكرات نيز به سي‌ان‌ان گفت كه تفاوت قابل‌توجهي در رييس‌جمهور از بهار تا تابستان وجود دارد. او ديگر مثل گذشته نيست. دو منبع آگاه به سي‌ان‌ان گفتند كه پيش از جلسات پشت درهاي بسته كابينه كه بايدن در آن شركت مي‌كند، مرسوم است كه مقامات كابينه پرسش‌ها و نكات كليدي را كه قصد دارند پيش از موعد در مقابل بايدن ارايه كنند، به دستياران كاخ سفيد ارايه دهند. در واقع آخرين جلسه كامل كابينه در 2 اكتبر 2023 برگزار شد. منابع همچنين گفتند كه جلسات كابينه در سال‌هاي دوران رياست‌جمهوري اوباما كه بايدن به عنوان معاون رييس‌جمهور در آن شركت مي‌كرد، از پيش برنامه‌ريزي نشده بود. اما شرايط اكنون فرق كرده است. بايدن به دلايلي بايد از پيش نسبت به همه‌ چيز آگاه باشد و احتمالا با دستياران و مشاورانش هم صحبت كند. 
عملكرد ضعيف بايدن در مناظره رياست‌جمهوري سي‌ان‌ان در ماه گذشته به‌طور جدي كاخ سفيد و سراسر كشور را شوكه كرد؛ از جمله مقامات ارشدي كه سال‌ها رييس‌جمهور را مي‌شناسند و مرتبا با او گفت‌وگو و ملاقات خصوصي دارند، از عملكرد او شگفت‌زده و البته نااميد شدند. سي‌ان‌ان با چندين مقام دموكرات فعلي و سابق، حاميان مالي و متحدان ديرينه بايدن صحبت كرد. آنها گفتند در حالي كه آشكار است بايدن نسبت به سال گذشته پيرتر و كندتر شده است، هيچ يك از آنها نگفتند بايدن در مناظره متزلزل ظاهر شده است. يكي از دموكرات‌هاي ارشد در تماس نزديك با حلقه مشاوران بايدن به سي‌ان‌ان گفت: اين حس كلي غيرقابل باوري وجود دارد كه هر بار كه بايدن در رويدادي شركت مي‌كند، هر بار كه با مردم است، نفس را در سينه حبس مي‌كند و لكنت زبان مي‌گيرد. اين شخص افزود: بايدن از لحاظ شناختي مشكل دارد. برخي مشاوران به‌طور خصوصي اذعان كرده‌اند كه اين وضعيت بدتر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون