• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5810 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير

اظهارات مسوول كميته پناهندگان فدراسيون تكواندو در‌خصوص حذف عليرضا عباسي:

به لحاظ زبان انگليسي مشكل داشتيم و كمي هم خسته شده بوديم

به خاطر مسائل سياسي با كشور ما IOC ورزشكار افغانستاني را خط زد

روزبه  دلاور

به گزارش «اعتماد» همين چند روز قبل با عليرضا عباسي تكواندوكار افغانستاني كه عضو تيم پناهندگان در ايران است و توانسته بود سهميه المپيك كسب كند، گفت‌وگو كرديم. عباسي گفت سهميه المپيك را از دست داده و دليلش هم سهل‌انگاري اداره اتباع بوده است. با اين حال سيدصادق هاشمي، مسوول كميته پناهندگان فدراسيون تكواندو در تماس با روزنامه اعتماد اين موضوع را رد كرد و توضيحاتي را ارائه داد كه در ادامه مي‌خوانيد. گفتني است درنهايت و با درنظر گرفتن صحبت‌هاي دو‌طرف قضاوت با مردم كشورمان باشد.

 

سمت شما در اداره اتباع مختص به تكواندو است؟

بله؛ البته به ساير رشته‌ها هم اگر بخواهند كمك مي‌كنم!

توضيح شما در‌خصوص علت كنار گذاشتن عليرضا عباسي از المپيك چيست؟

پروسه ورزشي در بخش پناهندگان به اين شكل است كه با هماهنگي سازمان ملل و IOC در جهت رشد ورزشكاران پناهنده با روساي فدراسيون‌هاي جهاني و ورزش‌هاي المپيكي هماهنگي‌هايي به عمل مي‌آيد تا كمكي به بازيكنان پناهنده در سطح كشورها انجام بدهند. در ايران، فدراسيون تكواندو در اين قضيه پيشگام شد. از سال ۱۴۰۰ بنده را هم به اين سمت انتخاب كردند و سعي كردم بيشترين خدمات را براي ورزشكاران ‌پناهنده داشته باشيم. درباره عليرضا عباسي كه پرسيديد در سال ۲۰۲۱ درخواست پناهندگي او را به دلايلي رد كرده بوديم و او براي مدت كوتاهي جذب تيم‌ ملي افغانستان شده بود و او را دراختيار نداشتيم، اما از حدود ۸ ماه قبل كه خواست با تيم پناهندگان كار كند ما مجوزش را گرفتيم و فرستاديم‌ فدراسيون جهاني و آنها هم تاييد كردند و مجوز حضورش را براي كسب سهميه المپيك در چين صادر كردند، منتها بحث سر اين بود كه تاييد‌كننده جايگاه پناهندگي دست IOC و دفتر UN در ژنو هست. در مسابقات فدراسيون جهاني مشكلي نداشتيم اما براي المپيك ‌مشروط بر اين بود كه IOC و كميسارياي عالي در ژنو موافقت كنند، اما بعد از اينكه عباسي به عنوان بازيكن پناهنده در چين انتخاب شد تاييدش از طرف فدراسيون جهاني را براي ما ارسال كردند اما باز هم مشروط بر موافقت آن دو نهاد بود تا در ليست قرار بگيرد. حالا در يك فاصله زماني چه مكاتباتي بين اين دو نهاد با دفتر كميسارياي عالي در تهران شده بود از اصل آن ‌خبر ندارم اما در كل آنها جايگاه‌ پناهندگي ايشان را در آن زمان تاييد نكرده بودند. در اصل، كم‌كاري از IOC و دفتر كميساريا در ژنو و تاحدودي دفتر un در تهران است چون هيچ‌گونه استعلامي از ما و اداره اتباع گرفته نشد. آن زمان از دفتر اتباع استعلام گرفته نشد، چون اگر استعلام مي‌گرفتند مثل الان كه تاييد كردند‌ جايگاه پناهندگي عباسي را تاييد كردند آن زمان هم اين اتفاق مي‌افتاد. ايشان باتوجه به اينكه پاسپورت داشته متاسفانه تاييدش نكردند و استعلام‌ به همين صورت انجام شد تا از ليست بازيكنان پناهنده حذف شوند!

عباسي گفته نامه‌نگاري كميته بين‌المللي المپيك با سازمان اتباع بي‌پاسخ مانده و همين مساله باعث كنار گذاشتنش شده.

هيچ درخواستي داده نشده بود كه بخواهند به‌موقع جواب بدهند. ما وقتي ديديم ‌كلا اسم ايشان حذف شده و‌ حدس‌مان بر اين بود كه از دفتر un در تهران استعلاماتي گرفته شده باشد يك ابتكاري به خرج داديم و از دفتر اتباع در تهران كه همان سازمان ملي مهاجرت است، درخواست داديم كه اين موضوع را تاييد كنيد و نامه رسمي را بزنيد تا مشكل حل شود. اين كار را انجام دادند و دفتر un هم به دفتر ژنو و دفتر ژنو به IOC اعلام كردند اما IOC مي‌گويد چون از قبل چيزي مكتوب دست ما نبوده و اعلام كرده بوديم كه ايشان نمي‌تواند پناهنده باشد از طرف ديگر فدراسيون جهاني كارهاي بازيكن جايگزين را انجام داده بود. ما نمي‌توانيم در كار فدراسيون جهاني دخالت كنيم! من فكر مي‌كنم ‌داستان مقداري سياسي شد!

از چه لحاظ؟

چون حضور بازيكن پناهنده كه رشد يافته جامعه ايراني باشد براي آنها قابل هضم نبود! اصلا در فكرشان ‌نمي‌گنجد چنين بازيكني از ايران به عنوان ‌پناهنده شركت كند با وجود اينكه حدود ۸، ۹ تا از بازيكنان پناهنده در المپيك ‌از ايران هستند. اين براي آنها ‌غيرباور است و سياست‌هايي كه دارند براي‌شان جالب نيست كه‌ از ايران چنين اتفاقي رخ بدهد. كمرنگش كردند! اگر دانش‌آموزي شاگرد مدرسه در حد‌ ممتاز باشد مسوولان مدرسه دنبال اين هستند كه آن بچه به جايگاه بالاتري برسد در باشگاه هم اگر بازيكني كه تمرين مي‌كند استعداد خوبي داشته باشد از طرف مربي حمايت مي‌شود تا جايگاه بهتري داشته باشد. باتوجه به عملكردي كه آقاي عباسي در انتخابي المپيك داشت انتظار عملكرد شتابزده از IOC نداشتيم! حتي‌الامكان انتظار داشتيم ‌آنها يك تماس مستقيم با عباسي مي‌گرفتند و به او مي‌گفتند ما به چنين چيزي نياز داريم تا حداقل به او كمك كنند تا در المپيك موفق باشد اما تماسي نگرفتند كه بماند به 12 -10 تا ايميل ما هيچ‌گونه جواب روشني ندادند! آنها فقط گفتند از نظر ما پناهنده نيست و جايگاهش به ورزشكار ديگري داده شده و كاري نمي‌شود كرد. ما هم با خبرگزاري‌هاي بين‌المللي در تماس نبوديم و به لحاظ زبان انگليسي هم مشكلاتي دخيل بود هرچند سعي كرديم اخبار را انتقال بدهيم ‌اما آخرين ايميل سازمان جهاني اين بود كه از دست ما خارج است و IOC نظر نهايي را داده و اين نهاد هم از هيچ جا دستور نمي‌گيرد. تا حدودي ما هم خسته شديم و ديگر نمي‌شود ادامه داد!

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون