• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۶ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5811 -
  • ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير

روزنامه اعتماد بررسي كرد

رويارويي با حزب‌الله، از بلوف تا واقعيت!

حديث روشني

 از آغاز جنگ غزه همواره گزينه جنگ فراگير اسراييل عليه حزب‌الله لبنان مطرح بوده  و پس از آن با تشديد تنش‌ها و درگيري‌ها در شمال، گمانه‌زني‌ها در خصوص بروز جنگ همه‌جانبه افزايش يافته است. 

از همان روزهاي ابتدايي عمليات توفان‌الاقصي عليه اسراييل در 7 اكتبر 2023 حزب‌الله لبنان در دفاع از تماميت ارضي اين كشور و دفاع از غزه حملات خود را عليه اسراييل آغاز كرد. حزب‌الله لبنان از همان روزهاي نخست به‌طور منظم و با توسل به تجهيزات خود به رويارويي مستقيم با تل‌آويو پرداخت و همواره در بيانيه‌هاي مختلف خود بر عزم رزمندگان حزب‌الله بر هدف قرار دادن مواضع اسراييل تا پايان جنگ در غزه تاكيد داشته و دارد. حزب‌الله در طول اين مدت بيش از هزار عمليات عليه مناطق مختلف اراضي اشغالي انجام داده تا آنجا كه به گفته كارشناسان نظامي تا عمق ۱۵ كيلومتري اراضي اشغالي خالي از سكنه شده است. طي روزهاي گذشته گمانه‌زني‌هايي مبني بر ورود اسراييل و لبنان به جنگي مستقيم و وقوع درگيري‌هاي گسترده در برخي محافل رسانه‌اي غربي و اسراييلي مطرح شد كه البته اين گمانه‌زني‌ها بيشتر به واسطه ادعاي مقامات تل‌آويو برجسته شده بود كه از گسترش دامنه جنگ در شمال اراضي اشغالي و جنوب لبنان مي‌گفتند. همزمان بسياري از رسانه‌هاي اين رژيم نيز نسبت به خطر گسترش جنگ در شمال سرزمين‌هاي اشغالي هشدار دادند. روزنامه عبري يديعوت آحارونوت در مطلبي نوشت: اگر جنگ در جبهه شمالي با لبنان گسترش پيدا كند، شاهد حملاتي از سوي حزب‌الله خواهيم بود كه اسراييل هرگز از آن اطلاع نداشته و با رگبار موشك‌هاي دقيق به سايت‌هاي استراتژيك مانند اردوگاه‌هاي ارتش و نيروي هوايي در شمال و مركز اين رژيم روبه‌رو مي‌شويم. علاوه بر پرتاب موشك‌هاي سنگين به شهرك‌ها و نقاط نظامي در سراسر شمال، شاهد تخريب در مقياس بزرگ‌تر از آنچه اسراييل در ۷ اكتبر ديد، خواهيم بود. 
سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان در جديدترين سخنراني كه داشت خطاب به «يوآف گالانت»، وزير جنگ اسراييل تاكيد كرد: «مي‌داني هنگامي كه تانك‌هايت به مرزهاي ما برسند چه چيزي در انتظارشان است... تيراندازان ما ماهر هستند، تسليحات آنان پرشمار است و موشك‌هاي ما پرشمارتر.» دبيركل حزب‌الله لبنان در ادامه با اشاره به برگزاري موفقيت‌آميز چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در كشورمان و نامه دكتر مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور منتخب به او بر اين نكته نيز تاكيد كرد: باز هم از مسعود پزشكيان رييس‌جمهور منتخب ايران براي پاسخ به نامه‌ام تشكر مي‌كنم. دولت‌هاي ايران يكي پس از ديگري بر حمايت خود از جنبش‌هاي مقاومت افزوده‌اند و پاسخ رييس‌جمهور ايران به نامه من و تماس‌هاي ديروز وي مويد اين موضوع است.
گفتني است مسعود پزشكيان، رييس‌جمهور منتخب در پاسخ به پيام تبريك دبيركل حزب‌الله لبنان نوشت: «حمايت از مقاومت ريشه در سياست‌هاي اصولي نظام جمهوري اسلامي ايران دارد و با قدرت تداوم خواهد داشت. اطمينان دارم جنبش‌هاي مقاومت در منطقه اجازه نخواهند داد اين رژيم به سياست‌هاي جنگ‌افروزانه و جنايتكارانه خود عليه مردم مظلوم فلسطين و ديگر ملت‌هاي منطقه ادامه دهد.»
البته پيش از برگزاري فرآيند انتخابات ايران و انتشار احتمال رويارويي مستقيم ميان اسراييل و حزب‌الله مقامات ايراني به ادعاهاي رژيم اسراييل مبني بر وقوع جنگ ادعايي واكنش نشان داده بودند. در اين رابطه نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در واكنش به تبليغات اسراييل عليه لبنان، آن را جنگ رواني دانست، اما در عين حال هشدار داد كه درصورت تهاجم نظامي همه گزينه‌ها از جمله حضور كامل همه جبهه‌هاي مقاومت روي ميز است. 
با اوج گرفتن رجزخواني‌هاي اسراييل دولت كانادا با صدور بيانيه‌اي از شهروندانش خواست كه با توجه به وضعيت بي‌ثبات لبنان از اين كشور خارج شوند. پس از آن نيز عربستان سعودي و كويت با پيوستن به اين قافله، خواستار خروج فوري مردم خود از اين كشور شدند. پيش‌تر وزارت خارجه امريكا و انگليس هم اتباع‌شان را كه در لبنان به سر مي‌برند به ترك اين كشور توصيه كرده بودند. علت آن نيز «تحولات امنيتي پي‌درپي در منطقه» و تشديد تنش‌ها ميان حزب‌الله و اسراييل عنوان شده بود.
همزمان سي‌ان‌ان افشا كرد مقامات ارشد امريكا به تل‌آويو اطمينان داده‌اند در صورتي كه اسراييل و حزب‌الله وارد جنگي فراگير شوند، دولت بايدن آماده است به‌طور كامل از متحدش حمايت كند.
اما رسانه انگليسي ميدل ايست مانيتور با تحليل اولين مناظره ميان بايدن، رييس‌جمهور مستقر و دونالد ترامپ در اين رابطه نوشت: نتانياهو مي‌داند كه اهداف سياسي او و ترامپ همسو است. شايد ترامپ دلايل بسيار متفاوتي براي حمايت از تل آويو دارد، اما اهداف يكسان هستند؛ «يك اسراييل از رودخانه تا دريا». در حالي كه بايدن ميان ديپلماسي و بي‌كفايتي اين‌پا و آن پا مي‌كند، ترامپ حمايت خود از اسراييل را ثابت كرده است. ذكر اين نكته اهميت دارد كه بايدن در ماه مه تهديد كرده بود كه عرضه محموله‌هاي تسليحات ساخت امريكا به اسراييل را در صورت حمله آن به رفح متوقف مي‌كند. نتانياهو با وجود دهه‌ها دوستي با بايدن، به راحتي، آماده كنار گذاشتن او به خاطر ترامپ بود، چرا كه حمايت از بايدن پس از عملكرد رقت‌انگيز او در مناظره از هم گسيخته شده است.
اگر پيام بايدن بي‌تفاوتي است، اما سيگنالي كه از طرف رقيب مي‌آيد، تكرار تعصبات جناح راست اسراييل و حمايت تمام‌عيار از گسترش استعمار شهرك‌نشيني در مناطق اشغالي است. نتانياهو و حزب ليكود تحت رهبري‌اش هر كاري كه بتوانند براي تضعيف بايدن و بازگشت ترامپ به كاخ سفيد انجام خواهند داد. 
بعد از جنگ 33 روزه كه جدي‌ترين درگيري رخ داده ميان اسراييل ولبنان بوده است تا به امروزجز مواردي كه حزب‌الله به صورت نيابتي وارد جنگ با تل آويو شده بود و درپي آن فعل و انفعالاتي ميان طرفين در جريان بوده، جنگي گسترده رخ نداده است. ادعاهاي اسراييل مبني بر رويارويي با حزب‌الله لبنان با واكنش‌هاي تند روبه‌رو شده است با اين حال به نظر مي‌رسد با توجه به تحولات جديد منطقه و تغييرات فرامنطقه‌اي كه در ساير نقاط جهان از جمله انگليس و فرانسه و احتمالا امريكا رخ خواهد داد خطر بروز جنگي گسترده ميان اسراييل و حزب‌الله تا حدودي فروكش كرده است. از جمله تحولات اخير منطقه، انتخابات ايران و موضع‌گيري‌هاي رييس‌جمهور منتخب نسبت به مسائل منطقه بالاخص لبنان نيز بود كه البته اين مواضع در ادامه سياست‌هاي كلي نظام در قبال جبهه مقاومت بود و احتمالا رويكرد دولت آقاي پزشكيان و پيام ايشان در باب تداوم حمايت ايران از محور مقاومت در محافل تصميم‌گيري رژيم اسراييل و تصميمات سران اين رژيم تاثيرگذار بوده است. 
«اعتماد» در همين راستا با مهدي ذاكريان، كارشناس مسائل بين‌الملل گفت‌وگو كرده است.
ذاكريان در پاسخ به اين سوال كه آيا مواضع بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم اسراييل در خصوص آغاز رويارويي مستقيم با حزب‌الله دچار تغييراتي شده و احتمال بروز درگيري‌هاي مستقيم در اين زمينه چقدر بالاست، گفت: اسراييل زماني وارد يك جنگ فراگير و بزرگ خواهد شد كه بهاي موجوديت خود و جان شهروندانش را نيز در معرض تهديد و خطر ببيند. فقط در اين زمان‌هاست كه جنگ فراگير را انجام مي‌دهد. 
مشروح گفت‌وگو با ذاكريان را در ادامه مي‌خوانيد:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون