• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۵ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5831 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۰ مرداد

سايه‌روشن‌هاي حضور دو ايراني روي سكوي المپيك

از تاريخ‌سازي ناهيد كياني تا انتقاد مردم از صداوسيما

گروه ورزش

پنجشنبه شب تاريخ ورزش زنان ايران از نو نوشته شد. ناهيد كياني تكواندوكار شايسته ايران با غلبه بر كيميا عليزاده در دور نخست كه زير پرچم بلغارستان مسابقه مي‌داد، در دورهاي بعدي رقبايي از تونس و لبنان را شكست داد و راهي فينال المپيك شد. اين نخستين صعود يك ورزشكار زن ايراني به فينال المپيك در تمامي رشته‌ها بود.

ناهيد كياني در فينال مقابل حريف كره‌اي شكست را پذيرفت و به مدال نقره قناعت كرد، اما با همين مدال نقره تبديل به پرافتخارترين ورزشكار زن تاريخ ايران در ادوار المپيك شد. در همين وزن يعني منفي 57 كيلوگرم كيميا عليزاده كه زير پرچم بلغارستان مسابقه مي‌داد و با رسيدن ناهيد به فينال توانسته بود به شانس مجدد برگردد موفق به كسب مدال برنز شد. اين دومين برنز عليزاده در المپيك بود. او نخستين برنزش را در المپيك ريو 2016 براي ايران كسب كرده بود.

تقابل ناهيد كياني و عليزاده و سپس كنار هم قرار گرفتن روي سكو براي دريافت جوايز، نحوه گزارش صداوسيما، سانسور آغوش ناهيد كياني و كيميا عليزاده در پايان مراسم اهداي مدال، موضع‌گيري برخي مقامات رسمي و مسائلي از اين دست حواشي بسيار زيادي به وجود آورد كه هنوز هم در شبكه‌هاي اجتماعي ادامه دارد. حتي روز گذشته سخنگوي دولت هم به ماجراي اين مسابقه ورود كرد و در فضاي مجازي با انتشار تصويري از ناهيد كياني نوشت: اين دختر ايران است، ناهيد كياني قهرمان، تاريخ‌ساز و سربلند زير پرچم ايران! آغوش وطن هميشه براي كيمياهاي ايران باز است...

آميخته شدن اين حواشي با هم بخشي از تاريخ‌سازي ناهيد كياني را تحت‌الشعاع قرار داد و البته مدال نقره كياني تا حدي زهر مسائل سياسي ريخته شده در زمين ورزش را گرفت.

ناهيد كياني سه سال پيش در المپيك 2020 توكيو در دور نخست، مثل امسال، به كيميا عليزاده برخورد كرده بود. در آن سال جو به‌شدت عليه ناهيد كياني بود به شكلي كه او بعد از شكست و حذف از مسابقات از برخي رفتارهاي علاقه‌مندان به ورزش گله كرد. او دو سال پيش در رابطه با اين اتفاق به سالنامه «اعتماد» گفته بود: «من بعد از داستان المپيك شرايط سختي را داشتم. همه در واقع شرايط سختي را دارند مخصوصا آنها كه نمي‌توانند در المپيك مدال كسب كنند. انگار يك قسمت بزرگي از زندگي‌شان را از دست دادند. برگشتن به ميادين در اين شرايط خيلي سخت است. در بين ورزشكاران ايراني هم تعداد كمي توانستند برگردند به اوج خودشان. اما من زماني كه از المپيك برگشتم يك استراحت كوتاه را پشت سر گذاشتم و تصميم گرفتم به جاي تمرينات سنگين پيش روانشناس بروم. رفتم پيش يك روانشناس ورزشي و تمرينات ذهني‌ام را پيگيري كردم، چون فكر مي‌كردم در آن مقطع اين كار بيشتر مي‌توانست به من كمك كند. من موفق شدم از لحاظ ذهني خودم را به سطح قابل قبولي برسانم.» او همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا از مردم گله‌اي دارد يا خير، اظهار داشته بود: « در يك زماني قبل از المپيك و مقطعي كه از المپيك برگشتم چنين احساسي داشتم. مدام فكر مي‌كردم من دارم به عنوان نماينده اين مردم وارد مسابقات مي‌شوم ولي آنها مرا به عنوان نماينده خودشان نمي‌دانند. فكر مي‌كردند من در مقابل آنها قرار گرفتم. كار به جايي رسيد كه من تمام فضاي مجازي و صفحاتم را بستم كه نبينم اين چيزها را. به اطرافيانم هم سپرده بودم كه چيزي به گوش من نرسد. اما مدتي بعد از المپيك خودشان متوجه شدند كه من نماينده همين مردم هستم. حمايت و دلجويي كه از من كردند خيلي ارزشمند بود. شايد اگر در آن تايم اين همه دلجويي‌هاي مردم و شخصيت‌هاي شاخص نبود، نمي‌توانستم روحيه‌ام را برگردانم.»

ناهيد كياني در اين سه سال حسابي روي خودش كار كرد و در نهايت به آن چيزي كه استحقاقش را داشت، رسيد. او كه پيش از اين با كسب طلا در مسابقات قهرماني آسيا و جهان تاريخ‌سازي كرده بود در المپيك هم به نشان نقره رسيد تا به نوعي تاريخ ورزش زنان ايران را از نو نوشته باشد.

ناهيد كياني پس از كسب نايب قهرماني المپيك با تاكيد روي اينكه مدالش را به مردم تقديم مي‌كند، گفت: بابت اين اتفاق خيلي خوشحالم و بيشتر راضي هستم كه توانستم مردم ايران را خوشحال كنم. هدفم گرفتن مدال طلا بود، اما حريفم بهتر از من كار كرد و توانست قهرمان شود. خيلي خوشحالم اين اتفاق افتاد و اميدوارم ادامه‌دار باشد. اين مدال را به مردم ايران تقديم مي‌كنم. 

او ادامه داد: ما مدت زمان زيادي در اردوها بوديم و سختي زيادي كشيديم. در اين لحظه فقط مي‌خواهم مردمم بخندند و لبخند خودشان را با من به اشتراك بگذارند. 

كياني در مورد هدف‌هاي آينده خود تاكيد كرد: من در لحظه تصميم مي‌گيرم و اجازه بدهيد در اين مورد صحبت نكنم.

دختر تكواندوكار در مورد ميزباني تصريح كرد: دهكده تعريفي نداشت، اما سالن رقابت‌هاي تكواندو خيلي باشكوه بود. ما را به وجد آورده بود و فكر مي‌كنم در موفقيت من تاثيرگذار بود.

او در پايان گفت: همه در اين مسير به ما كمك كردند. موفقيت را تنها كسب نكردم و يك ملت پشت من بود. دست تك‌تك مردم را مي‌بوسم.

اما همان‌طور كه گفته شد حضور كيميا عليزاده در اين وزن و كسب نشان برنز توسط او و شكل گرفتن سكويي كه در آن نخستين مدال‌آور تاريخ زنان ايران در المپيك و پرافتخارترين زن ايران در اين رقابت‌ها كنار هم ديده مي‌شدند، واكنش‌هاي متفاوتي را برانگيخت. مخصوصا وقتي بعد از اتمام مراسم اهداي مدال صداوسيما تصوير حركت ناهيد كياني به سمت كيميا عليزاده و در آغوش گرفتن يكديگر را سانسور كرد. بسياري از كاربران فضاي مجازي با كنار هم قراردادن اين اقدام صداوسيما و نحوه گزارش مسابقه توسط گزارشگر تلويزيون كه به شكل اغراق‌آميزي عليزاده را بلغارستاني معرفي مي‌كرد از سياست‌هاي صداوسيما انتقاد كردند و نوشتند: كيميا عليزاده هر اقدامي هم انجام داده باشد به هر حال ايراني است. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون