رييس كميسيون صنعت اتاق بازرگاني ايران:
توليد داخلي با توزيع رانت و ممنوعيت واردات، بيراهه است
رييس كميسيون صنعت اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران، گفت: براي خروج از باتلاق فعلي اقتصاد، بايد منابع محدود مديريتي و مالي كشور بر اساس اولويتهاي درست، به شكل بهينه تخصيص داده شوند.
عليرضا كلاهي صمدي، در نشست بررسي سياستهاي دولت در زمينه داخليسازي صنعت موبايل، ادامه داد: ما در روند 60ساله، مسيري برعكس مسير كشورهايي مانند كره و تايوان را در پيش گرفتيم و بهجاي سياستهاي صادرات محور، سياستهاي جايگزين واردات را دنبال كرديم. او با بيان اينكه در مسير توسعه صنعتي استراتژي درستي نداشته و زنجيرههاي ارزش را بهدرستي توسعه ندادهايم، افزود: نتيجه اين امر صنعت غير رقابتپذير با بهرهوري پايين است. كلاهي، اظهار كرد: بايد بپذيريم در صنايعي كه لب فناوري هستند و تغييرات محصول سريع و انقلابي دارند، (مثل خودرو) نميتوانيم حرفي براي گفتن داشته باشيم. رييس كميسيون صنعت اتاق ايران با بيان اينكه ورود به هر صنعتي كه نتواند صادرات محور باشد، عاقلانه نيست، ادامه داد: ما در خودروسازي و حتي قطعهسازي حرفي براي گفتن نداريم. خودروسازي ما قطعا سفاهت است؛ وقتي خودرو ساخته شده و آماده رانندگي را ميآوريم شارجه و بعد با كمك چند كارگر هندي سپر، رينگ و لاستيك و چراغ آن را باز كرده و با كانتينر وارد كشور ميكنيم تا دوباره قطعات متصل شوند، سفاهت است؛ ساخت موبايل داخلي هم بدون شك همين مسير را ميرود. كلاهي صمدي، گفت: برخي با شعار توليد داخل، هشت برابر نزديكترين رقيب خود تخصيص ارز داشتهاند كه بايد دستگاه مربوطهاي كه تخصيص ارز داشته در اين زمينه شفافسازي كند. او تأكيد كرد: توليد داخلي با ممنوعيت واردات، اعمال تعرفههاي غيرعادي و توزيع رانت به بيراهه ميرود و به توليد محصول فاقد ارزش منجر خواهد شد. ما با اين نوع حمايت به نام توليد داخلي مشكل داريم. كلاهي صمدي، گفت: بايد نظام مشوقهاي توليد بازنگري شود و به اين نحو تغيير كند كه مشوقها بهجاي تمركز بر راهاندازي خط توليد، متوجه تداوم توليد رقابتپذير و صادراتي شود. در اين نشست، افخمي يكي از نمايندگان معاونت علمي رياستجمهوري با دفاع از داخليسازي صنعت موبايل، گفت: منظور از توليد مونتاژ نيست؛ اما هيچ توليدكننده صددرصدي هم در هيچ كالايي وجود ندارد. همه بازيگران بهاندازه درصدي كه ميتوانند در زنجيره ارزش نقشآفريني كنند، ميتوانند خود را توليدكننده بدانند. او با اشاره به مسيري كه چين براي نفوذ به زنجيره ارزش جهاني موبايل طي كرده است، ادامه داد: نقطه شروع آنها مونتاژ و برندينگ بود و كمكم و به توليد برخي قطعات اقدام كردند. بنابراين اين نگرشها كه براي توليد داخل بايد تعرفه واردات بالا برود يا ابتدا بايد قطعهسازي انجام شود، همه غلط است. افخمي افزود: نظر ما اين است كه بايد دو يا سه ODM(توليدكننده طرح اصلي كه محصولي را طراحي و توليد ميكند و درنهايت توسط شركت ديگر براي فروش تغيير نام داده ميشود) داشته باشيم. او اظهار كرد: براي داخليسازي صنعت موبايل در ايران، گام اول برندسازي است. به اين شكل كه گوشي تماما خارجي اما با برند داخلي داشته باشيم. در اين صورت 20درصد صرفهجويي ارزي ايجاد خواهد شد. افخمي، گفت: گام بعد، سرهمبندي قطعات نيمهكامل (SKD) و قطعات كاملا منفصل از هم (CKD) است. براي SKD حدود 16 دانش مختلف بايد احصا شود كه به مونتاژ و داخليسازي كمك خواهد كرد. CKD نيز بين 300 تا 700 هزار تيراژ نياز دارد و در اينجا هم 24 دانش بايد احصا شود. او افزود: گام بعدي طراحي است كه در افق دوساله بايد آن را ديد و به يك ميليارد تيراژ نياز دارد. گام بعدازآن هم قطعهسازي است كه بايد آن را در افق 5ساله ديد.