• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5842 -
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱ شهريور

عربستان به دنبال بازار سنتي گاز ايران و روسيه است

يك كارشناس حوزه انرژي گفت: عربستان از خلأ وجود ايران و روسيه در صادرات و بازار استفاده كرده و بنا دارد بازار سنتي ايران و روسيه را هم در بحث صادرات گاز و هم محصولات پتروشيميايي جهان به دست آورد.
ميرقاسم مومني در گفت‌وگو با ايلنا، درباره برنامه عربستان براي توسعه ميادين گازي اظهار داشت: در بحث انرژي دو مقوله نفت و گاز كنار هم هستند، اما واقعيت اين است كه صادرات گاز با توجه به سياست‌هاي جهاني به تدابير و برنامه ويژه‌تري نياز دارد ضمن اينكه نقل و انتقال محصولات گازي نيز سخت‌تر از نفت است، نفت را با كشتي و كاميون مي‌توان حمل كرد و به مقصد رساند، اما در مورد گاز به اين شكل نيست. وي افزود: براي انتقال گاز به صورت مداوم و مستمر نياز به احداث خطوط لوله طولاني است كه هزينه دارد و نگهداري و تامين امنيت آن سخت و هزينه‌بر است، عربستان به عنوان بزرگ‌ترين توليدكننده و صادركننده نفت و با توجه به توانمندي‌هايي كه در اين حوزه دارد؛ توانسته نقش و جايگاه خود را در جهان به دست آورد. اما در بحث گاز روسيه، قطر و ايران بايد نقش‌آفرين اصلي باشند كه نيستند؛ ايران كه به خاطر تحريم از گردونه خارج شده روسيه و قطر در بازار حضور دارند، اما در حال حاضر روسيه نيز به خاطر تحريم اروپا و امريكا با همين مشكل ايران مواجه است و اروپايي‌ها هم سعي كردند كه وابستگي خود را به گاز روسيه كمتر كنند. در چنين شرايطي قطر به تنهايي نمي‌تواند نياز اروپا را تامين كند به همين جهت عربستان سعي دارد در توليدات گازي خود سرمايه‌گذاري كرده و نقش مهمي در توليد و رفع نياز اروپا داشته باشد.
اين كارشناس حوزه انرژي تصريح كرد: مثلا سكوهاي استخراج  گاز ميدان آرش كه مورد اختلاف ايران، عربستان و كويت است نشان از اهميت دادن كشورهاي ذي‌نفع به مساله گاز است به همين دليل است كه عربستان در نظر دارد با توليد گاز، مشتقات گازي و پتروشيمي كمال استفاده را از بازار كنوني اين محصول استراتژيك و محصولات گازي داشته باشد و در اين بين روي ورود به بازار اروپا سرمايه‌گذاري و برنامه‌ريزي كرده است. وي بيان داشت: عربستان اكنون در حال اجراي اين پروژه است و شركت‌هاي اروپايي نيز در حال آماده‌سازي زيرساخت و سرمايه‌گذاري و بررسي، كشف و استخراج منابع جديد هستند، مناطق مختلف شناسايي و ظرفيت‌سنجي شده و از نظر ميزان ذخاير و ارزش سرمايه‌گذاري مورد بررسي قرار گرفته است، به‌طوري كه اكنون در خليج‌فارس و زير بستر دريا و هم مناطق حاشيه‌اي و داخل سرزميني پروژه استخراج گاز دارند. مومني تاكيد كرد:  عربستان از خلأ وجود ايران و روسيه در صادرات و بازار استفاده كرده و بنا دارد بازار سنتي ايران و روسيه را هم در بحث صادرات گاز و هم محصولات پتروشيميايي جهان به دست آورد.
به گزارش ايلنا، عربستان سعودي اخيرا از كشف ۷ ميدان جديد نفت و گاز خبر داده و اعلام كرده: اين اكتشافات جديد، ذخاير قابل توجهي از نفت سبك عربي، گاز طبيعي و ميعانات گازي را براي اين كشور به ارمغان مي‌آورد.
اين اكتشافات در حالي صورت مي‌گيرد كه پيش از اين، در اوايل ماه جاري آرامكو اعلام كرده بود قراردادهايي به ارزش بيش از ۲۵ ميليارد دلار براي فاز دوم توسعه ميدان گازي جافوره و فاز سوم توسعه شبكه اصلي گاز خود امضا كرده است. اين اكتشافات پس از اثبات ذخاير قابل توجه گاز در ميدان جافوره در فوريه ۲۰۲۴ انجام مي‌شود.
وزارت انرژي عربستان اعلام كرد: ذخاير اضافي كشف ‌شده شامل ۱۵ تريليون فوت مكعب گاز طبيعي و ۲ ميليارد بشكه ميعانات گازي است. منابع موجود در ميدان جافوره طبق تاييد يك شركت مشاوره مستقل بزرگ، متخصص در تاييد منابع و ذخاير اثبات ‌شده حدود ۲۲۹ تريليون فوت مكعب گاز و ۷۵ ميليارد بشكه ميعانات گازي برآورد شده است. اين ارقام مهر تاييدي بر عظمت اين كشف جديد به شمار مي‌رود. ميدان گازي جافوره كه در جنوب شرقي ميدان نفتي غوار در استان شرقي عربستان واقع شده، به عنوان يك ميدان غيرمتعارف شناخته مي‌شود. ماهيت اين نوع ميدان‌ها ايجاب مي‌كند كه براي استخراج منابع آنها از روش‌هاي پيشرفته‌اي استفاده شود.
سعودي‌ها توسعه ميدان گازي جافوره را در دستور كار خود قرار داده‌اند. اين ميدان عظيم كه در حوضه جافوره واقع شده، با دارا بودن حدود ۲۰۰ تريليون فوت مكعب گاز درجا، به عنوان بزرگ‌ترين ميدان گازي شيل غني از مايعات در خاورميانه شناخته مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون