شناسایی آخرت و اسطورهزدایی از عهد جدید
رودلف کارل بولتمان (۱976 - ۱884) پژوهشگر آلمانی الهیات و کتاب مقدس بود. او یکی از چهرههای برجسته مطالعات کتاب مقدس در قرن بیستم و همچنین مسیحیت لیبرال محسوب میشود. بولتمان، که تحصیلات خود را در زمینه الهیات در دانشگاههای ماربورگ و دیگر دانشگاههای آلمان ادامه داده بود، کار خود را با تحقیقات تاریخی در باب انجیل آغاز کرد. نظریه مشهور او، اسطورهزدایی است. این نظر، معتقد است برای درک پیام انجیل باید آن را از اسطورههایی که به آن آمیخته شده جدا کرد. بولتمان از هرمنوتیک هایدگر تاثیر فراوانی پذیرفته است. «تاریخ و آخرتشناسی» تازهترین کتابی است از بولتمان که ترجمه فارسی آن روانه بازار شده است. در این کتاب با دو متن اصلی رودولف بولتمان، متأله پرنفوذ قرن بیستم و دوست و همکار چندساله مارتین هایدگر در دانشگاه ماربورگ (از ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۸) مواجهیم؛
متن اول، تاریخ و آخرتشناسی، حضور ابدیت، نسخه مکتوب درسگفتارهای بولتمان در گیفورد به سال ۱۹۵۵ را شامل میشود.
متن دوم، یکی از مهمترین مقالههای او با عنوان «عهد جدید و اسطورهشناسی» است که پروژه اسطورهزداییِ او در آن به فشردهترین و مفیدترین شکل آمده است.
هدف از ترجمه این دو متن، تاباندنِ نور بر کلیدیترین فصلِ بخش اول مشروعیت عصر مدرن هانس بلومنبرگ، با عنوان «بهجای سکولار شدن آخرتشناسی، سکولار شدن از راه آخرتشناسی» است، فصلی که به برهه انتظار عاجل مسیحیان برای ظهور دوباره مسیح (یا پاروسیا) اختصاص یافته است. نظر رایج این است که بلومنبرگ در فصل یادشده صرفا با تز کارل لوویت در باب سکولار شدنِ امید و انتظار آخرتشناسی یهودی-مسیحی در عصر مدرن درمیپیچد و میکوشد نشان دهد که «انتظار عاجلِ» مسیحی که البته او آن را از انتظار یهودی متمایز میکند در نتیجه منطق درونیِ خود، سکولار میشود و نه بر اثر عامل خارجی، یعنی فلسفه پیشرفتِ مدرن. از این حیث، سکولار شدن به معنای روی آوردن به دنیا و پذیرشِ راه و رسم آن است و نه انحراف از ماهیتی که لوویت مراد میکند. با این همه، بلومنبرگ در شرح خود بارها از پروژه اسطورهزدایی رودولف بولتمان نیز نام میبرد و ضمن مخالفت با کریگمای غیرتاریخیِ او، با مشی هایدگریِ او به نزاع برمیخیزد.
«تاریخ و آخرتشناسی» نوشته رودولف بولتمان با ترجمه زانیار ابراهیمی به همت انتشارات هرمس در 270 صفحه منتشر شده است و اکنون در دسترس علاقهمندان به مطالعات فلسفی و الهیاتی قرار دارد.