• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5862 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲ مهر

مرتضي آقاتهراني، معمار تغييرات لايحه حجاب در داخل مجلس

ترديدي نيست كه نام مرتضي آقاتهراني، از چهره‌هاي شاخص جبهه پايداري و از شاگردان برجسته محمدتقي مصباح‌يزدي با لايحه حجاب و عفاف گره خورده است. از آقاتهراني به عنوان «معمار تغييرات لايحه حجاب در مجلس» ياد مي‌شود. آقاتهراني كه در تمام طول دوره حيات سياسي خود به صورت گزينشي با رسانه‌ها ارتباط داشته در تمامي گفت‌وگوي‌هاي ماه‌هاي اخير خود با رسانه‌هايي كه عموما از جريان اصولگرا هستند بر لزوم تصويب اين لايحه تاكيد داشته است. ايستادگي آقاتهراني پاي لايحه حجاب به اندازه‌اي بود كه موضوع اين لايحه به يكي از اصلي‌ترين درگيري‌هاي بين طيف پايداري و محمدباقر قاليباف در مجلس يازدهم تبديل شد و ماجراي نامه‌نگاري و پيغام و پسغام بين آقاتهراني و مجتبي توانگر رقم خورد. اسفندماه سال گذشته او در گفت‌وگويي كوتاه در پاسخ به اين سوال كه لايحه حجاب و عفاف كه با انتقاداتي از عملكرد رييس مجلس آقاي قاليباف همراه بود در نهايت به كجا رسيد، گفت: ايرادات لايحه حجاب و عفاف تقريبا حل شده و به شوراي نگهبان رفته و در آنجا هم ابهاماتي مطرح بود كه مهم‌ترين اشكال جدي آن مربوط به اصل ۷۵ بود. يعني يك هزينه و بودجه‌اي را به دولت تحميل مي‌كنيم بدون آنكه دولت آن را بپذيرد. در نهايت آقاي رييسي آن را پذيرفته، امضا كرده و تحويل داده‌اند و آماده رفتن به آخرين مرحله است. 28 فروردين ماه سال جاري نيز او در نطق ميان دستور خود در جلسه علني تاكيد كرد كه «بحث عفاف و حجاب يك جنبه ديني دارد كه جاي خود دارد و يك جنبه قانوني دارد كه ممكن است يكي بگويد هيچ ديني ندارم؛ خب نداشته باش اما كشور ما قانون دارد.» او همچنين تاكيد كرد: «همه دستگاه‌ها بايد ياري كرده و پاي كار بيايند چون همه در اين موضوع سهم داريم؛ طوري نشود كه فقط فراجا وسط ميدان باشد قطعا مجلس هم ياري مي‌كند. عفاف و حجاب وجهه سياسي، اخلاقي و اجتماعي و شرعي و ديني دارد بنابراين هيچ توجيهي براي كوتاه آمدن از آن وجود ندارد.» وقتي در نخستين دفعات رفت و آمد مصوبه مجلس يازدهم از لايحه حجاب به شوراي نگهبان ماجراي ايرادات املايي و ويرايشي متعدد اين مصوبه مورد نقد شوراي نگهبان قرار گرفت، آقاتهراني اعلام كرد: «لايحه عفاف و حجاب ايرادات املايي نداشت، البته شايد منظور واژه‌هاي بيگانه است كه بايد معادل فارسي آن استفاده شود و بايد از كلمات و واژه‌هاي غربي و  بيگانه در  قانون‌نويسي  پرهيز  شود.»
او درباره اين ابهامات نيز تاكيد كرد: «ايرادات به لايحه عفاف و حجاب به اين ترتيب است گاه در مواردي ابهاماتي است كه البته رفع ابهام شده است. اگر در قانون موضوع يا حكمي ابهام داشته باشد، قطعا شوراي نگهبان به آن ايراد مي‌گيرد كه صريح و شفاف بيان شود. براي مثال اگر از بدحجابي يا بي‌حجابي سخني داشتيم بايد حد و حدودش را به درستي بيان كنيم كه منظور چيست و غيره.»
مردادماه سال جاري نيز زماني كه بحث بررسي رويكردهاي دولت مسعود پزشكيان در قبال لايحه حجاب مطرح بود او در گفت‌وگويي اعلام كرده بود به هيچ ‌وجه امكان بازپس‌گيري لايحه حجاب توسط دولت مسعود پزشكيان نيست. او در گفت‌وگو با پايگاه خبري جمهوريت تاكيد كرده كه موضوع حجاب  و مصوبه‌اش «قانون  شده و تمام  است!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون