• ۱۴۰۳ يکشنبه ۸ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5862 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲ مهر

كشف قطعه‌اي از موتسارت

يك قطعه موسيقي ناشناخته از ولفگانگ آمادئوس موتسارت كه احتمالا در دوران نوجواني او ساخته شده، در كتابخانه‌اي در آلمان كشف شد. اين قطعه كه به اواسط تا اواخر دهه ۱۷۶۰ ميلادي بازمي‌گردد، شامل هفت موومان كوچك براي يك تريوي (سه‌نوازي) زهي است كه حدود ۱۲ دقيقه به طول مي‌انجامد و اخيرا در كتابخانه‌هاي شهري لايپزيگ كشف شده است. موتسارت كه در سال ۱۷۵۶ متولد شد، يك كودك نابغه بود و از سنين بسيار كم با راهنمايي پدرش به آهنگسازي پرداخت. محققان اين اثر را در كتابخانه موسيقي شهر لايپزيگ هنگام تهيه نسخه جديدي از كاتالوگ كشِل كه بايگاني نهايي آثار موسيقايي موتسارت است، كشف كردند. قطعه كشف شده توسط خود موتسارت نوشته نشده است، اما محققان معتقدند اين نسخه حدود سال ۱۷۸۰ ساخته شده است. اين قطعه در مراسم رونمايي از نسخه جديد كاتالوگ كشل در شهر سالزبورگ اتريش روز پنجشنبه توسط يك تريوي زهي اجرا شد.ايسنا به گزارش گاردين نوشت: قرار است اولين اجراي اين اثر در آلمان در اپراي لايپزيگ انجام شود. كتابخانه‌هاي شهري لايپزيگ همچنين اعلام كردند كه دست‌نوشته اين قطعه موسيقي شامل جوهري به رنگ قهوه‌اي تيره روي كاغذ دست‌ساز سفيد است و بخش‌هاي مختلف آن به صورت جداگانه صحافي شده‌اند. ولفگانگ آمادئوس موتسارت (۱۷91-۱۷56) آهنگساز اتريشي دوره كلاسيك بود و يكي از بزرگ‌ترين و تاثيرگذارترين آهنگسازان تاريخ موسيقي غرب به شمار مي‌رود. موتسارت از كودكي يك نابغه موسيقي بود و از سنين بسيار كم، با تشويق و راهنمايي پدرش لئوپولد موتسارت، به آهنگسازي و نوازندگي پرداخت. موتسارت در طول زندگي كوتاهش بيش از ۶۰۰ اثر برجسته در ژانرهاي مختلف موسيقي از جمله سمفوني‌ها، كنسرتوها، اپراها و موسيقي مجلسي خلق كرد. از مشهورترين آثار او مي‌توان به «سمفوني شماره ۴۰»، «فلوت سحرآميز» (اپرا)، «ركوئيم» و «دون ژوان» اشاره كرد.

 


رونمايي از پروژه حسين عليزاده

نشست رسانه‌اي دست‌اندركاران پروژه موسيقي «دستگاه‌هاي موسيقي ايران» به آهنگسازي و تاليف حسين عليزاده 31 شهريور در فرهنگسراي ارسباران تهران برگزار شد. مراسم رونمايي از مجموعه آموزشي و پژوهشي «دستگاه‌هاي موسيقي ايران» هم بعد از برپايي نشست رسانه‌اي اين پروژه، با حضور حسين عليزاده و تعدادي از هنرمندان در فرهنگسراي ارسباران تهران برگزار شد.  روابط عمومي فرهنگسراي ارسباران گزارش داد كه مراسم رونمايي از مجموعه آموزشي و پژوهشي «دستگاه‌هاي موسيقي ايران» شامگاه روز شنبه سي و يكم شهريور با حضور تعدادي از هنرمندان برگزيده موسيقي سينما و تئاتر در فرهنگسراي ارسباران تهران برگزار شد. داود گنجه‌اي، محمود دولت‌آبادي، علي‌اكبر شكارچي، حميدرضا ديبازر و... از جمله هنرمنداني هستند كه در اين مراسم حضور داشتند.


درگذشت يك هنرمند  پيشكسوت موسيقي 

فخرالدين پورنصري‌نژاد از هنرمندان عرصه موسيقي و نوازندگي ويولن و فلوت 25 شهريور ماه درگذشت. به گزارش مهر، مرحوم پورنصري‌نژاد در تاريخ ۲۱ شهريور حدود ساعت 11:50  از پله‌هاي منزل خود افتاده و دچار سانحه مي‌شود. وي بعد از اعزام به بيمارستان، با تشخيص خونريزي مغزي، سريعا مورد عمل جراحي قرار گرفت، اما به كما رفت و سرانجام روز ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ در بيمارستان شريعتي درگذشت. فخرالدين پورنصري‌نژاد ۱۱ ارديبهشت ۱۳۱۸ متولد شد؛ او شاعر و نوازنده فلوت و ويولن بوده است. از پورنصري‌نژاد به عنوان آخرين نسل شاگردان زنده‌ياد اقبال آذر ياد مي‌شود. وي هنرمند و شاعري همنشين با مفتون اميني، منوچهر آتشي، نواب صفا و همچنين هم‌دوره با علي تجويدي، حبيب‌الله بديعي، جلال ذوالفنون بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون