نخستين سال تحصيلي دولت پزشكيان
محمد داوري
هر دولتي كه سركار ميآيد از آن دولت در حوزههاي مختلف انتظاراتي ميرود، حالا هم از دولت پزشكيان در نخستين سال شروع بهكار اين دولت در حوزه آموزش و پرورش با توجه به شعارهاي انتخاباتي و ديدگاهها و نظرات او و كمپين انتخاباتياش و وعدههاي وزير و مطالبات حاميان او به ويژه فرهنگيان حامي وي، انتظار ميرود سال تحصيلي جديد از همان شروع تفاوت معناداري با سالهاي گذشته در دولتهاي قبلي به ويژه دولت سيزدهم داشته باشد.
مبتني بر نگاه كلان اين دولت پيرامون حقوق ملت، نخستين انتظار اين است كه آموزش و پرورش بر محوريت «حقوق دانشآموزان» فعاليتهاي خود را تنظيم كند، چرا كه ذينفع اصلي نظام تعليم و تربيت ما كودكان و نوجواناني هستند كه بايد حداقل دوازده سال از عمر خود را در اين نظام و مدرسه سپري كنند، طيفي كه متاسفانه هيچ صدا و تريبوني هم ندارند و يكي از همان بيصداترين شهروندان ايرانزمين هستند كه خانه و مدرسه و جامعه هر بلايي اراده كند به سرشان ميآورد و توان و امكان فرياد برآوردن را هم ندارد و يكي از جاهايي كه صداي آنها بايد شنيده شود، مدرسه است و مهمترين جايي كه آنها بايد با حقوق و نحوه دستيابي به آن آشنا شوند، مدرسه است و بهطور كلي آنها بايد مدرسه را كانون امن و بستر آزادي و فرصت رشد و توانمندسازي خود بدانند. نقصها و ضعفهاي خانه و جامعه و آسيبهاي ناشي از خانواده و اجتماع را بايد در مدرسه رفع و جبران كنند.
«حق آموزش» و «آموزش رايگان» و تحقق «عدالت آموزشي»و «كيفيت آموزشي» مهمترين شاخصهايي هستند كه انتظار ميرود در دولت چهاردهم به رياست مسعود پزشكيان مورد توجه قرار گرفته و ارتقا يابند و براي تحقق اين مهم، شخص رييسجمهور بايد بهطور مستمر پيگير اين مطالبه ملي يعني «آموزش و پرورش كارآمد» باشد و شوراي عالي آموزش و پرورش را به عنوان بالاترين نهاد در اين حوزه با حضور خود فعال كرده و در تركيب اين شورا تجديد نظر جدي داشته باشد.
پزشكيان بايد از وزير آموزش و پرورش اين كارآمدي را مطالبه كند و همه اعضاي دولت را موظف كند تا به آموزش و پرورش كمك كنند تا اين مطالبه ملي تبديل به يك ماموريت مشترك دولت چهاردهم شود و با مشاركت همه دستگاهها مسائل برون سازماني و درون سازماني نظام آموزشي ما در مسير حل قرار گيرند.
پس از حق دانشآموز، محوريترين موضوع«جايگاه معلم» است بهطور كلي اين دو عنصر هستند كه به فرآيند آموزش و پرورش معنا ميدهند، لذا يكي ديگر از انتظارات از دولت جديد اين است كه در ابعاد مختلف حرفهاي و منزلتي و معيشتي، جايگاه معلمان را ارتقا دهد، چرا كه بدون معلم توانمند و باانگيزه كه احساس امنيت و رضايت شغلي داشته باشد، نميشود حقوق دانشآموز را محقق كرد و جايگاه مدرسه نيز با ارتقاي جايگاه معلم و توجه به حقوق دانشآموز ارتقا خواهد يافت و هر زمان مدرسه جايگاهش ارتقا يابد و در مسير حرفهاي قرار گيرد آن زمان ميشود به قرار گرفتن نظام آموزشي روي ريل كارآمدي اميدوار بود.