• ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5863 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳ مهر

آيا فيفا ورود مي‌كند؟

جنجال بزرگ فوتسال ايران و فرانسه

تيم ملي فوتسال ايران در سومين بازي خود از مرحله گروهي رقابت‌هاي جام جهاني عصر يكشنبه به مصاف فرانسه رفت و در نهايت با نتيجه چهار بر يك به برتري دست پيدا كرد. با اين حال مسابقه دو تيم حواشي بسيار عجيبي به دنبال داشت و ممكن است شرايط را براي ايران و فرانسه خيلي سخت كند. 
به گزارش روزنامه اعتماد، ايران و فرانسه در شرايطي به مصاف هم رفتند كه هر دو تيم با 6 امتياز صعود خود را به دور بعدي مسجل كرده بودند و تقابل‌شان صدرنشين گروه را مشخص مي‌كرد. با اين حال به شكل عجيبي هيچ كدام از دو تيم علاقه‌اي به برد و صعود به عنوان تيم نخست نداشتند، چراكه در صورت صدرنشيني بايد در دور يك‌چهارم به مصاف برزيل مي‌رفتند. هرچند ايران با تساوي هم به عنوان تيم نخست راهي دور بعد مي‌شد كه همين كار را  براي  شاگردان  شمسايي سخت  مي‌كرد. 
نتيجه چنين نگرشي در دو تيم اين شد كه در نيمه نخست هم بازيكنان ايران و هم بازيكنان فرانسه يك نمايش بسيار عجيب و بي‌كيفيت از خود نشان دادند. نمايشي همراه با اشتباهات خنده‌دار، رفتارهاري ولنگارانه و سرشار از اتلاف وقت. در نيمه دوم و روي يك ضربه يواش به سمت دروازه فرانسه از سوي سالار آقاپور بازيكن ايران، دروازه‌بان فرانسه به طرز باورنكردني دچار اشتباه شد و اجازه داد دروازه‌اش باز شود. با رد و بدل شدن اين گل و از آنجايي كه به نظر نمي‌رسيد فرانسه حتي بخواهد ضربه‌اي به سمت دروازه ايران بزند مبادا توپ از خط دروازه عبور كند، ايران سبك بازي‌اش را تغيير داد و گل‌هاي بعدي را هم به ثمر رساند. هر چند روي گل دوم ايران هم  گلر فرانسوي واكنش عجيبي از خود  به  نمايش  گذاشت. 
ايران در نهايت 4 بر يك برنده شد و به عنوان صدرنشين به دور بعد رسيد ولي از دقايقي بعد از بازي حملات كارشناسان، اهالي فوتسال و  رسانه‌ها  به  اين  بازي  و   نمايش دو  تيم آغاز  شد. 
اين انتقادات از صداوسيماي خودمان آغاز شد. ابتدا محمدرضا احمدي، مجري تلويزيون گفت: «مي‌ترسم بعدا فيفا و ‌اي‌‌اف‌‌سي يقه ما را بگيرند. البته نه فقط ما كه فرانسه را. بازيكنان فرانسه قشنگ راه مي‌دهند به بازيكنان ايران.» 
امير شمسايي برادر وحيد شمسايي كارشناس بازي هم گفت: «چه چيزي را كارشناسي كنم؟ بازي انجام نشده. من فقط نگرانم با اين شرايط بازي برخوردي با ما صورت نگيرد. مشخصا معلوم است چه خبر است. فرانسوي‌ها يك طرف و ما  يك  طرف . ان‌شاءالله كه  اتفاقي  نيفتد.» 
ساعتي بعد از بازي سرمربي اسپانيايي تايلند كه حريف فرانسه در بازي يك‌هشتم شده به بازي ايران و فرانسه واكنش نشان داد. به گزارش ورزش سه، ميگل رودريگو، سرمربي معروف اسپانيايي در صفحه شخصي خود نوشت: بدون توجه هر اتفاقي كه روز بيست و هفتم (سپتامبر) رخ بدهد و با پذيرش اينكه ما ضعيف‌ترين سمت داستان هستيم، اين را مي‌گويم: فرانسه، با آغوش باز پذيراي شما هستيم! همه مسوولان فدراسيون‌هاي ايران و فرانسه كه امروز در مقابل من در جايگاه بودند و بازيكنان هر دو تيم كه در زمين بودند، ورزش من را بي‌حرمت كردند. در طول عمرتان ديگر نبايد پاي‌تان را در سالن فوتسال بگذاريد. شما نماينده همه‌ چيزهايي هستيد كه برخلاف بازي جوانمردانه و ارزش‌هاي يك ورزشكار سطح جهاني است. وقتي دوباره سرود ملي كشورتان را مي‌شنويد صورت‌تان بايد از شرم سرخ شود! شما  نفرت‌انگيز هستيد و احترام من را به عنوان همكار  و  ورزشكار  از  دست  داديد.»
جالب اينكه پست رودريگو با لايك و كامنت حمايتي سرمربيان   و  بازيكنان  خارجي  بسياري  همراه  شد. 
فالكائو،  اسطوره برزيلي فوتسال جهان  هم با   انتشار ويديويي از هايلايت بازي ايران و فرانسه نوشت: «وقتي فكر مي‌كنيد از اين بدتر نمي‌شود، دروازه‌بان فرانسه به ايران اجازه گلزني مي‌دهد.  چقدر  شرم‌آور!»
ساعاتي بعد خبر رسيد ليبي از ايران و فرانسه شكايت كرده است. به گزارش مهر، پايگاه خبري «zerozero» اعلام كرد كه ليبي به شكل رسمي به فيفا شكايت كرده و خواستار انجام تحقيقات در خصوص اين بازي شده و از اين بازي با عنوان «رسوايي» ياد كرده است. رسانه «todavida» هم در واكنش به اين ديدار نوشت كه آنچه در اين بازي ديديم  مانع از آن  مي‌شود كه  فوتسال را در ميان  رشته‌هاي المپيكي    ببينيم.
سايت مطرح فوتسال پلنت هم در واكنش به اين ديدار نوشت: واقعا متاسف هستيم، اما مجبوريم بگوييم كه «بي‌بازي» در بخارا به پايان رسيد. فوتسال در اين بازي شكست خورده است. گل‌هاي نيمه دوم نمي‌تواند نماي كلي به جاي مانده از اين مسابقه را پاك كند. ما اين انتظار را نداشتيم، ما  براي  ورزش خود  لياقت  بيشتري  قائليم.
سايت روزنامه آ‌اس نيز در گزارش خود پيرامون اين بازي از واژه «رسوايي در جام جهاني فوتسال» ياد كرد و نوشت بازي  دو تيم  در نيمه  نخست  بسيار گنگ   بود. 
روز گذشته فدراسيون فوتبال ايران اطلاع داد از سرمربي اسپانيايي تايلند شكايت كرده است. سايت رسمي فدراسيون فوتبال ايران نوشت: ميگل رودريگو سرمربي تيم تايلند در جام جهاني فوتسال ۲۰۲۴ ازبكستان، با انتشار پستي در صفحه رسمي خود اظهارات توهين‌آميزي را خطاب به ايران به كار برد كه با واكنش قاطع بخش حقوقي و بين‌الملل فدراسيون فوتبال همراه شد. ميگل‌‌ رودريگو در اظهاراتي خارج از عرف، غيرحرفه‌اي و ناشايست، توهين‌هاي ناشايستي عليه ايران بيان كرد. فدراسيون فوتبال ايران اين ادبيات را مطابق آيين‌نامه انضباطي FIFA حاوي مصاديق توهين‌آميز دانسته و شكايت حقوقي خود را به اين دو نهاد  رسمي تقديم  كرد.
نكته جالب توجه اينكه سرمربي فرانسوي‌ها تمام تقصيرها را به گردن ايران انداخت. رافائل رينود، سرمربي تيم ملي، در پاسخ به اين سوال كه آيا بازيكنان فرانسه بازي را رها كردند تا شكست بخورند، گفت: مي‌دانم كه همه از اين سناريو متعجب و نااميد شده‌اند. همه‌ چيز به ايراني‌ها ربط داشت تا بازي بهتري انجام بدهند! بله، حضور در اين طرف جدول براي ما راحت‌تر است، اما  هدف ما  اين  بود كه كارت نگيريم   و  مصدوم   نشويم.
مربي فرانسه در بخش بعدي صحبت‌هايش پذيرفت كه جلوي ايران شل گرفته‌اند: شايد انتخاب اشتباه استراتژي‌مان را بپذيرم كه منتظر بازي‌هاي بعدي‌مان بوديم و از تمام توان‌مان استفاده نكرديم. فردا همه ‌چيز از نو شروع مي‌شود و تيم من  تمايل زياد  براي صعود به  مراحل پاياني  خواهد  داشت.
حال بايد ديد آيا فيفا به اين ديدار جنجالي ورود خواهد كرد و در صورت ورود چه سرنوشتي در انتظار تيم‌هاي ايران و فرانسه است. گرچه هر دو تيم در بروز اين شرايط مقصر بودند، اما بدون شك سمت فرانسوي ماجرا با آن گل‌هايي كه دروازه‌بان‌شان خورد بايد بيشتر زير ذره‌بين قرار بگيرند. 
از وحيد شمسايي و شاگردانش نيز انتظار مي‌رفت بعد از گذشت دو، سه دقيقه از بازي و درک نيت فرانسوي‌ها بازي هميشگي خود را به نمايش مي‌گذاشتند نه اينكه بگذارند بعد از گل نخست كه به آن شكل به ثمر رسيد بازي را جدي  بگيرند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون