• ۱۴۰۳ شنبه ۷ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5863 -
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۳ مهر

دربي تهران در اراك، بدون حضور زنان و با كمترين تماشاچي!

تعطيلش كنيد آقا ! تعطيلش كنيد!

گروه ورزش

به گزارش «اعتماد» دربي يا همان بازي بزرگ بين دو تيم از يك‌ شهر در همه جاي جهان هميشه حال و هواي خاص خودش را دارد. مثلا‌ همين‌ يكي، دو‌‌ شب قبل شاهد بوديد كه‌ دربي شهر ميلان با چه شعور و شعف و كيفيتي برگزار شد‌ و هركدام از دو تيم با نهايت‌ توان به دنبال ارائه نمايش جذاب براي هواداران خود بودند.

در بيرون از مستطيل سبز هم از مسوولان شهري بگيريد تا تماشاگران تمام سعي خود را كردند تا شرايطي را مهيا كنند كه بزرگ‌ترين بازي سال در كشورشان ويتريني جذاب از فوتبال و حتي فرهنگ و پرستيژشان ارائه بدهد. شبيه به مهره‌هاي زنجيري كه دانه به دانه در كنار هم قرار مي‌گيرند همه‌ چيز سرجاي خودش قرار داشت و ماحصل هم هميني شد كه ديديم. اينكه همه هواداران فوتبال در سرتاسر كره خاكي از تماشاي  اين بازي  ناب لذت بردند. 
دربي ايتاليا يك مثال از ده‌ها دربي در سرتاسر جهان است كه برگزار مي‌شود. مردم‌ فوتبالدوست اهل هر كشوري كه باشند دوست دارند حدود دو ساعتي را پاي جعبه جادويي يا در استاديوم بنشينند و بازي بزرگ كشورهاي مختلف را  تماشا كنند. 
در كشور ما هم قرار است روز چهارشنبه حساس‌ترين تقابل ليگ بين دو تيم پايتخت‌نشين پرسپوليس و استقلال برگزار شود. بازي كه ۱۰۳ بار در تاريخ از عمر آن مي‌گذرد و چه بسيار اتفاق افتاده بزرگان فوتبال دنيا به تهران سفر كنند تا اين جدال سنتي را از نزديك‌ تماشا كنند. حتي اغراق نيست كه بنويسيم همين‌ الان هم دربي تهران در كشورهاي مختلف جهان ببينده دارد اما در چه وضعيت و با چه شكلي؟
آيا در كشور ما هم مسوولان ورزش و فوتبال دست به دست همديگر دادند تا تب اين بازي را به نهايت برسانند؟ آيا تلاش مي‌كنند تا در اين جدال مهم فرهنگ غني ايران را به دنيا نشان بدهند؟ پاسخ هر دو سوال منفي است!
در فوتبال كشور ما برعكس تمام جاي دنيا انگار تلاش مي‌كنند تا اين جدال مهم را از تب و تاب بيندازند! مي‌پرسيد چطور؟ شواهد و قرائن اين طور نشان مي‌دهد. دربي كه ظرفيت سكوهاي صد هزار نفري آزادي براي تماشاگرانش كم مي‌آمد قرار است در يك استاديوم 12 هزار نفري برگزار شود كه تازه تمام ظرفيت ورزشگاه هم قرار نيست پر باشد. آن هم در يك استان ديگر!
طبق اعلام مقامات دربي پايتخت روز چهارشنبه چهار مهر در يك روز ميان هفته و در ورزشگاه امام خميني اراك برگزار خواهد شد! دليل چنين تصميمي هم براي همه اهالي فوتبال روشن است. از ابتداي امسال بیشتر تيم‌هاي ليگ برتر ايران به دليل نبود زمين مناسب و زيرساخت كافي خانه به دوش هستند. استقلال و پرسپوليس هم هر هفته در يك استاديوم به ميدان مي‌روند و براي دربي قرعه به نام ورزشگاه اراك  خورده  است! 
جدا از برگزاري دربي تهران در يك شهر ديگر، ظرفيت پايين استاديوم يك اتفاق بسيار زشت ديگر هم قرار است در اين دربي رخ بدهد: حذف زنان به بهانه نبود زيرساخت! 
بازي كه تا همين چند سال پيش ميليون‌ها هوادار از چند هفته قبل از شروع آن انتظارش را مي‌كشيدند حالا به لطف مسوولان ورزش به يك جدال معمولي تبديل شده است. البته كه وضعيت اقتصادي در فروكش كردن شور و اشتياق مردم نقش داشته اما همه مي‌دانند كه فوتبال براي اقشار ضعيف جامعه است و در كشورهاي فقير آفريقايي هم هواداران فوتبال انرژي زيادي براي تماشاي آن مي‌گذارند‌ بنابراين نتيجه مي‌گيريم سلسله مسائل ناشي از سوءمديريت فوتبال ما را به نقطه رسانده كه مردم براي گل سرسبد بازي‌هايش هم تره خرد  نمي‌كنند!
رييس هيات فوتبال استان مركزي در اين رابطه گفت: در جلسه با حضور مسوولان ذيربط قرار شد براي بليت‌فروشي از ۷۰ درصد ظرفيت ورزشگاه استفاده شود؛ به‌همين خاطر 8 هزار بليت فروخته خواهد شد. تقسيم‌بندي تماشاگران نيز نصف - ‌نصف انجام مي‌شود. با توجه به ظرفيت فيزيكي ورزشگاه و همچنين به ‌دليل نبودن زيرساخت‌هاي لازم براي تفكيك سكوها، امكان حضور زنان براي اين بازي وجود ندارد!
معلوم نيست اين زيرساختي كه مقامات از آن حرف مي‌زنند چيست كه بعد از چندين سال هنوز فراهم نشده و قرار هم نيست فراهم شود. معلوم نيست اين افراد چطور به خودشان حق مي‌دهند به هر دليلي بلافاصله زنان را از حضور در استاديوم محروم ‌كنند. انگار برايشان عادي شده و به راحتي تصميم مي‌گيرند نيمي از تماشاچيان را از حق طبيعي خود محروم كنند. يك نفر هم نيست به اينها بگويد اگر زيرساخت نيست و استاديوم مشكل دارد اصلا بازي برگزار نكنيد! اگر سكوها مشكل دارد بازي را بدون تماشاچي برگزار كنيد! چرا فقط زورتان به زنان  مي‌رسد؟
حال با اين وضعيت نمي‌دانيم اسم اين جدال سرخابي‌ها را در دربي بگذاريم يا نه! بازي‌اي كه قرار است ويترين فوتبال ايران باشد هر سال ضعيف‌تر و بي‌كيفيت‌تر مي‌شود. امسال هم كه به اين روز افتاده است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون