• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5864 -
  • ۱۴۰۳ چهارشنبه ۴ مهر

عبدالرضا فرجي‌راد در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح كرد

پزشكيان دست خالي از نيويورك بازنمي‌گردد

حديث روشني| مسعود پزشكيان پيش از ايراد سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل در نشست‌هاي حاشيه‌اي بر سه اصل جهاني عاري از سلاح‌هاي هسته‌اي، آمادگي براي آغاز همكاري با ساير كشورها و همچنين پايان نسل‌كشي در غزه و كاسته شدن از سطح تنش‌ها در خاورميانه تاكيد كرد. اعلام مواضع رييس‌جمهور از تريبون سازمان ملل در شرايطي رسانه‌اي شد كه تنش‌ها در منطقه به واسطه جنگ در غزه و رويكرد تهاجمي اخير اسراييل در ارتباط با حزب‌الله افزايش يافته است. تا جايي كه بسياري در باب وقوع جنگ تمام عيار هشدار داده‌اند. از همين رو مقابله با رويكرد افراطي اسراييل و پايان دادن به درگيري‌ها در غزه و لبنان يكي از محورهاي موضع‌گيري پزشكيان بود، هرچند رييس‌جمهوري كشورمان در بخش‌هاي ديگري از سخنراني‌هاي خود بر اصل تنش‌زدايي با غرب به عنوان يكي از اولويت‌هاي دستگاه ديپلماسي كشورمان تاكيد كرد و به واسطه رويكرد تند ايالات متحده و اروپا در ارتباط با همكاري موشكي ايران و روسيه و ادعاهاي مطرح شده مبني بر حمايت تهران از مسكو در جنگ اوكراين تلاش داشت تا به درك ادعايي نادرست غرب از فعل و انفعال‌هاي تهران پايان دهد.به بهانه واكاوي مواضع جهاني رييس‌جمهوري كشورمان روزنامه اعتماد با عبدالرضا فرجي‌راد، ديپلمات پيشين گفت‌وگو كرده است.
عبدالرضا فرجي‌راد در پاسخ به سوال «اعتماد» در باب سيگنال‌هاي مثبت اظهارنظرهاي رييس‌جمهوري كشورمان گفت: اسراييلي‌ها استراتژي خاصي را بعد از غزه در رابطه با لبنان پيش گرفتند. بعيد است اين قبيل موضع‌گيري‌ها اثرگذاري چنداني داشته باشد. آن چيزي كه آقاي رييس‌جمهور در نيويورك مطرح كردند بيشتر نماد رويكرد دولت جديد در ايران است كه قصد دارد آن را به جهانيان عرضه كند.به گفته اين تحليلگر منطقه، اسراييل با هدف امن كردن مرزهاي شمالي سرزمين‌هاي اشغالي به دنبال پاكسازي جنوب لبنان است. از همين رو بعيد است اين بازيگر با موضع‌گيري و حتي فشارهاي بين‌المللي به اقدامات خود در مقابل غزه و لبنان پايان دهد. بنابراين حملاتش به لبنان ادامه خواهد داشت. تنها راه فروكش كردن اين تنش‌ها و جنايات، توسل به ديپلماسي فشرده محرمانه و در قالب يك بده‌بستان است آن هم با امريكا. به گفته فرجي‌راد، وزير خارجه ايران تمايل خود را براي آغاز گفت‌وگوها البته صرفا در خصوص مسائل هسته‌اي اعلام كرده‌اند. اما اين به معناي اين نيست ايران به هيچ عنوان درباره مسائل منطقه‌اي رايزني نخواهد كرد، حتما ايران با هدف كاهش تنش‌ها وارد گفت‌وگوهاي صريح خواهد شد. لذا اين نوع موضع‌گيري‌ها بر اقدامات جنايتكارانه تل‌آويو فعلا تاثيري نخواهد داشت. ضمن اينكه آقاي رييس‌جمهور در ملاقات‌هايي كه داشتند، اعلام كردند ما سياست جديدي را پيگيري مي‌كنيم و آماده گفت‌وگو درباره مسائل هسته‌اي و منطقه‌اي نيز هستيم.
اين ديپلمات پيشين در ادامه اين را هم اضافه كرد كه كاهش سطح تنش‌ها در منطقه بستگي به مذاكرات پشت پرده دارد. ممكن است در اين زمينه رايزني‌هايي در جريان باشد. در تصاويري كه در ملاقات‌هاي مقامات ايراني با مقامات ساير كشورها مي‌بينيم برخي مقامات تيم همراه آقاي پزشكيان حضور ندارند. احتمال دارد كه در واقع دو خط در نيويورك در حال پيگيري باشد. يك خط آشكار و يك خط پنهان. اميدوارم كه خط پنهان ادامه داشته باشد كه بتوان آرامش را به منطقه بازگرداند.
فرجي‌راد در تحليل سياست تنش‌زدايي با غرب به عنوان ديگر محور سخنان آقاي پزشكيان در سازمان ملل به «اعتماد» گفت: آقاي عراقچي چند بار مطرح كردند كه ما آمادگي داريم در نيويورك گفت‌وگو‌ها را آغاز كنيم. به اعتقاد من در اين عرصه علاوه بر مسائل هسته‌اي اين آمادگي وجود دارد كه درباره ساير موضوعات نيز مانند فعل و انفعال‌هاي منطقه‌اي گفت‌وگوهايي انجام شود. او افزود: دو عامل منجر شده كه ديگر شاهد تمايل طرف‌هاي غربي براي گفت‌وگو نباشيم؛ يك انتخابات رياست‌جمهوري امريكاست كه دولت امريكا فعلا نمي‌خواهد گامي در اين مسير بردارد و ممكن است كه از طريق نماينده‌هاي كنگره پيام‌هايي مبادله شود. دوم مساله ادعاي ارسال موشك از ايران به روسيه است. اروپايي‌ها در اين زمينه نگراني‌هايي دارند. تاكنون ملاقاتي در سطوح بالا با مقامات ايراني صورت نگرفته است. اين اميد وجود دارد كه ديدار با سران برخي كشورهاي مهم اروپايي مانند بريتانيا و آلمان و فرانسه بتوانند آغازي براي ازسرگيري گفت‌وگوها باشد. در هر صورت تيم آقاي پزشكيان دست خالي به كشور باز نخواهند گشت؛ البته كه بستگي دارد كه در طول اين مدت چه موضوعاتي ميان طرفين مورد بحث قرار بگيرد و طرف ايراني به طرف غربي چه پيشنهاداتي ارايه دهد. آقاي پزشكيان اعلام كرده‌اند كه به دنبال احياي برجام هستند. تحليلگران معتقدند كه دوره برجام به پايان رسيده است و حتي آقاي عراقچي مطرح كردند كه ديگر بازگشت به برجام 2015 امكان‌پذير نيست. بايد ديد كه اين مواضع جديد آقاي رييس‌جمهور بر مبناي صحبت‌هايي است كه با طرف غربي مطرح شده و آيا طرف غربي نيز بر احياي برجام 2015 تاكيد دارند و رييس‌جمهور هم براي تسهيل كار مجددا احياي برجام را مطرح يا اينكه سياست طرف ايراني تغيير كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون